Avkalkningsfest! (vid ändring till/från sommartid)

Hung

Member
Hej, Jag hittade ett Descaling Kit från Nespresso som någon stackare glömt på tunnelbanan. Kan jag använda det till att kalka av min moccamaster eller är det något speciellt avsett för kapselbryggare?
 

hne

Well-known member
Vad riskerar man egentligen med en avkalkning?
  • Sönderfrätt aluminiumkokare vid användande av citronsyra
  • Igensättning av diverse ventiler på grund av utfällning av mycket svårlösligt (<1g/l) kalciumcitrat vid användande av citronsyra
  • Framställande av hälsovådligt kopparacetat av ättika i kopparrör/-kokare
  • Borttagning av skyddande kalklager exponerar blyhaltiga mässings- och koppardelar samt lödningar innehållande bly för vatten

Några fler? Jag börjar misstänka att två gånger per år är för många avkalkningar på de flesta ställen i Sverige.
 

hne

Well-known member
Vid hårdhetsgrad 5°dH som vi har i Stockholm kan vi räkna ut ett tak på hur mycket kalk som kan hamna i kokaren:
5°dH motsvarar 50mg/L vatten och vid 1.5dl vatten per espresso inklusive flush och 5 dubbla per dag blir det 5*0.15*365*0.05=13.7g kalkavlagringar. Detta om allt kalk i vattnet stannar i kokaren, vilket inte är rimligt att tänka sig ens om kokaren skulle stå och pysa all löst koldioxid till omgivningen hela dagen. Med siffrorna ovan för min användning är nog vartannat år inte så fel.

Den här kalkylatorn håller med:
http://coffeegeek.com/forums/espresso/machines/46053
 

hne

Well-known member
Mest rätt blir förmodligen att räkna som i Jim Schulman's Insanely Long Water FAQ: http://users.rcn.com/erics/Water Quality/Water FAQ.pdf

Jag får det till att jag behöver avkalka min dubbelkokare med någonstans mellan ett och två års mellanrum om det ska gå riktigt smidigt (lösa upp all kalk mha en svag syra). Mindre ofta om jag någon gång ibland byter vatten i ångkokaren till något riktigt mjukt.
 

Mr_royale

Member
Bättre sent än aldrig. Idag har jag avkalkat min maskin.
Gjorde efter lite läsande på nätet en lite annorlunda avkalkning.
Avkalkade bara hxslingan och brygghuvudet. Inte kokaren.
Då den inte behöver avkalkas så ofta på min maskin. Som saknar hetvatten uttag.
 

hne

Well-known member
Om din hx-maskin saknar varmvattenkran kommer kalkkoncentrationen i kokaren hela tiden stiga eftersom inget kalk följer med ångan ut men nytt kalk kommer in med vattnet som ska ersätta ångan.
 

Mr_royale

Member
Om din hx-maskin saknar varmvattenkran kommer kalkkoncentrationen i kokaren hela tiden stiga eftersom inget kalk följer med ångan ut men nytt kalk kommer in med vattnet som ska ersätta ångan.

Jo så borde det vara. Måste avkalka kokaren också nångång.
Men det är lite mera jobb med det. Pga avsaknaden av varmvatten uttag. Såg en youtube video där man vände maskinen på sidan och tömde ur kokaren genom ångarmen. Verkade iallafall lättare än att plocka lös hela kokaren. Kanske avkalkar kokaren också när det blir vinter tid.
 

TheDude

Well-known member
Eftersom ingen påminde mig, genom att skriva i denna tråden, så glömde jag av att avkalka vid senaste ändring från sommartid :-(
Nåja, bättre sent än aldrig, därför så blev det av idag istället. Min Brasilia står just nu med citronsyra blandning i kokaren. Snart dags att tömma och pumpa igenom stora mängder rent vatten.
 

MrMartini

Well-known member
Rocket avråder från avkalkning med kemikalier då de är svåra att få ur maskinen efteråt samt att dessa kan skada maskinen (packningar och dyligt). osäker om jag tror på det, men varför använder inte folk avkalkningspåsar i cisternen istället för att hålla på och avkalka flera gånger per år?
jag hade ingen aning om att dessa fanns fram tills för bara någon vecka sedan. nu känns det ju som att hela problemet är ur världen och jag förstår inte för mitt liv hur detta kan ha varit ett sådant bekymmer för så många så länge
 

TheDude

Well-known member
EU förslag: Sommartid hela året
https://www.di.se/nyheter/juncker-sommartiden-avskaffas/

Om detta går igenom så måste vi göra ingående förändringar i processen för att avkalka sin espressomaskin. Om det inte längre finns någon övergång till/från sommartid hur ska man gå komma ihåg att avkalka sin espressomaskin? Kommer detta sluta med mängder av igenkalkade espressomaskiner om några år? Juncker säger angående sommartid hela året att "Det är dock en lång process", så vi har säkert några år på oss att tänka igenom avkalkningsprocessen.
 

TheDude

Well-known member
Denna gång är jag en vecka för tidig. Min maskin står och vilar med avkalkningsmedel i båda kokarna medans jag skriver detta. För er andra så kan ni se detta som en påminnelse att avkalka nästa helg när det blir sommartid.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp