Avkalkningsfest! (vid ändring till/från sommartid)

Ernst

Well-known member
Krya på dig Rille! Själv vaknade jag med bihåleinflammation idag. Funderade ett tag på att lösa det med grupprengöring men jag hittade inget blindfilter som passade min näsa. Brygghusborsten kändes lite brutal men kan man snorta avkalkningspulvret?
 

lupoo

Well-known member
Skulle gärna hänga på men det skall vara stort kalas i huset (svärmor) och det skulle inte ses som helt adekvat att stå och avkalka maskinen i alla förberedelser som skall göras.
Inte att hänga på RiktigtKaffe.se heller.
Så Hej Då på ett tag :)
 

wesaft

Well-known member
Den enkla lösningen: kör med citronsyran för att spara pengar, läs din manual, klart.

HX/giottoägare kan kolla in denna även om bilderna är borta just nu.
http://riktigtkaffe.se/showthread.php?p=49725#post49725

Japp, jag har småstartat radan.
Blandat ut citronsyran.
Tömt kokaren.
Kopplat ur vattennivåsensorn och fyllt hela kokaren.
Kört ut lite lösning genom grupphuvudet och genom opv.

Nu har jag öppnat en öl slappnar av, låter syran jobba under natten, gäller att inte bli bakfull för fortsättningen i morgon, men det är nog ingen fara ;)
 

Ernst

Well-known member
Hur länge kan man köra citronsyran? Ingen risk för packningarna eller den redan porösa aluminiumkokaren?

Jag ska prova att hälla i citronsyra i min reservkokare över natten. Ska ta före- och efterbilder och lägga upp sen.

Jag har ingen öl att öppna :-(
 

wesaft

Well-known member
Har ni ätit sura S någon gång?
Jag smakar givetvis på citronsyrablandningen varje gång, det drar ordentligt i käkarna och mitt ansikte skrynklar ihop :)

Kul med billder Ernst.
 

Ernst

Well-known member
<<< VARNING FÖR STARKA BILDER >>>


Här är resultatet av nattens syrabad. Jag tycker att bilden är lika skrämmande före som efter. Men det kanske lossnade lite. :nowink: Om man hjälpte till med en kniv och skrapade lite lossnade det mer.

attachment.php


attachment.php
 

Bilagor

  • P1090646.JPG
    P1090646.JPG
    121.9 KB · Visningar: 757
  • P1090654.JPG
    P1090654.JPG
    123 KB · Visningar: 535

Wannabe

Well-known member
Jag är igång för fullt.

Har snart dragit igenom en liter med citronblandning. Räcker det?

Ska man backflucha med syran också?
 

wesaft

Well-known member
Det ser alltid läskigt ut inne i kokarna :)
Tror inte syran fräter bort din kokare, det är en relativt svag koncentration. (ph någon?)
(Om kokaren är riktigt illa kan man säkert köra starkare.)
Tur att jag inte har öppnat min och tittat.

Nu har jag varit duktig, jag låtsas att hon glänser på insidan.

Påminnelse till mig själv: Kalka helt färdigt på kvällen, det är jobbigt utan morgonkaffe.
(Även om jag dammade av D90:n och gjorde två koppar)

Nu till det viktiga, ni får påminna mig till hösten ;)
 

wesaft

Well-known member
1 liter räcker nog gott o väl på Classickokaren på 1,25 dl.
Jag backflushar en gnutta.

PS. Glöm inte ställa om klockan DS.
 

Ernst

Well-known member
ingen vacker syn.
Hur länge har den varit i drift?


Vet inte. Köpte den billigt för att komma åt värmeslingorna. Men den har nog aldrig kalkats av. Den satt i en Classic som var i riktigt dåligt skick.

PS. Mina bananflugor badar i citronsyrevattnet. Kanske ett bra sätt att bli av med dem...
 

wesaft

Well-known member
Smart att köpa en dåligt skött som reservdel.

En pytteskväll diskmedel i syran där så försvinner ytspänningen och de drunknar säkert :) Men det måste lukta gott.

Hur många fler har kalkat av idag?
 

Daffy Duck

Well-known member
Jag har precis fyllt upp kokaren på Pavonin, så nu får den stå och gotta till sig en stund! :)
Vilken tur att man har en extra maskin som redan är avkalkad, ifall att kaffesuget blir för akut!
Hmmm... skulle vara gott med en espresso...
 

josef

Well-known member
ska kalka av snart för att sedan lägga ut på blocket och bli av med skrothögen. Köpa presskanna och spara ihop till domobar super i sommar..
 

Rille

Well-known member
min kokare är nu fylld och står och drar, 85 g citronsyra i lösningen... :)

Happy Hardcore... (inbillar mig att mer är bättre och som Wesaft säger... hon glänser nog på insidan)
 

josef

Well-known member
Har ni ätit sura S någon gång?
Jag smakar givetvis på citronsyrablandningen varje gång, det drar ordentligt i käkarna och mitt ansikte skrynklar ihop :)

Kul med billder Ernst.

Självklart. Omöjligt att låta bli! Något kul måste man väl ha när man avkalkar??
 

Rille

Well-known member
börjat skölja ur kokaren nu... svagt gult vatten, var ju inte så länge sedan man gjorde rent den trots allt
 

wesaft

Well-known member
Bra tajming josef, kul att du var med :)
(såg en annons på en domobar super i forumet, kolla in den)

Rille ska alltid vara värst, starkare lösning fungerar säkert minst lika bra om inte bättre, man fräter nog itne sönder något direkt. Men det kan bli svårare att skölja bort smaken kanske?
Jag har bara läst 10g på flera ställen, inget jag själv forskat fram.

Faktor: häng på till hösten :)

Daffy Duck: Extra maskin är ju underbart att ha när man avkalkar, smart! Man kan testa en presskanna kom jag på först efter min tråkiga Nespressoräddning.

Prenumerera på höstens nästa avkalknig: http://riktigtkaffe.se/calendar.php?do=getinfo&e=22&day=2008-10-25&c=1

Va duktiga vi har varit nu.
Min espresso på nyavkalkade och rengjorda maskinen smakade mycket bättre inbillade jag mig :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp