Sidan 1 av 43 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 342
    Senior Member wesafts avatar
    Reg.datum
    mar 2006

Avkalkningsfest! (vid ändring till/från sommartid)

Jag vet att det är många som försöker kalka av sina maskiner två gånger per år, så även jag.
    Visst är det svårt att komma ihåg när, därför tänkte jag att alla på forumet kan kalka av samtidigt, som en temadag.
    Det smarta är att vi gör det söndagen i samband med att vi ställer om klockan från sommartid/vintertid, lätt att komma ihåg. (och så slipper kanske även någon förälder att pinsamt komma med barnet för tidigt/sent till förskolan )

Så kan vi ta alla avkalkningsfrågor på en och samma dag, alla hjälper alla med ett aktuellt ämne. Kanske kan jag skapa en samlad post med länkar till olika tips/metoder.

Jag kalkar av på söndag, vilka är med mig?

PS. Skåne, Öland, Gotland och Uppsalabor med mycket kalk får också vara med som bonus såklart DS.

PS2. Glöm inte ställa om klockorna. DS2.

avkalkning
    Senast redigerat av wesaft den 2014-03-30 klockan 09:46.

Vad synd att jag hann göra det för nån dag sen då...
    Men eftersom det är så kul att avkalka så jag kan jag göra det en gång till! Eller inte...
    Blandade upp en påse citronsyra i en liter vatten och lät Simonellin stå över natten.
    Det gick nästan åt 30 liter färskvatten för att skölja ur det. Allt tappat genom hetvattentappen... det tog några timmar kan jag säja. Jag kunde tappa strax under en liter innan kokaren blev för nedkyld att den tappade trycket. Nog för att den antagligen skulle behöva en omgång till, så tror jag att jag passar på partyt på söndag!

Fast det är klart, Pavonin kan ju behöva en omgång också...
    -------------------------------------------------------
    Sveriges enda webbutik med 100% brygg.
    Kaffe. På riktigt.

jag är nog på
    latte art | Jag har inte tid att dricka dåligt kaffe

Senior Member wesafts avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Gött o höra trots tajmingen Daffy, men då har du å andra sidan perfekt ingång till höstens fest nummer 2

Sen 30 liter låter mycket, det går att komma undan med mindre om man tömmer hela kokaren på lösningen innan man sköljer, mer om dettas på söndag antar jag.
    (en hel påse till en liter vatten är för mycket, 10g per liter är lagom.)

Gött treeefinger, då är vi två

Citat Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
    Gött o höra trots tajmingen Daffy, men då har du å andra sidan perfekt ingång till höstens fest nummer 2

Sen 30 liter låter mycket, det går att komma undan med mindre om man tömmer hela kokaren på lösningen innan man sköljer, mer om dettas på söndag antar jag.
    (en hel påse till en liter vatten är för mycket, 10g per liter är lagom.)

Gött treeefinger, då är vi två
    10g per liter? Å f*n... Jaja, Då vet jag det till nästa gång!
    Tyvärr finns ingen lämplig avtappning från kokaren, så jag hade inte så mycket att välja på!
    -------------------------------------------------------
    Sveriges enda webbutik med 100% brygg.
    Kaffe. På riktigt.

Vafan, jag är med. Den gamla behöver kalkas av ordentligt.

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2007
    haha, jag gjorde ren den igår men till hösten är jag definitivt med!!

Om jag hinner köpa grejer imorgon är jag också med. Har dragit på det ett par månader nu och behöver denna spark i röva för att få det gjort
    God smak smakar gott!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •