Vad har du sett för film just nu?

rhide

Well-known member
I avsaknad av bättre saker att göra (vilket förstås är en lögn, men jag orkar inte göra det som borde göras just nu), och smått inspirerad av den nu poulära boken 1001 filmer du måste se innan du dör startar jag nu en filmtråd.

Tanken är enkel. Precis som trådarna "vad har du i kvarnen just nu" och "vad lyssnar du på för musik just nu" så kommer här samma tråd om filmer. Tanken är helt enkelt att vi ska tipsa varandra om bra filmer, samt berätta lite om de filmer vi precis avverkat.
 

rhide

Well-known member
1408

Genre: skräck
Betyg: Bra! Klart sevärd!

En riktigt bra skräckfilm baserad på en av Stephen Kings berättelser, som för övrigt är en av mina favouritförfattare. Filmen handlar om en författare som punkterar myter och legender om spöken, och kräver att få bo i det till ryktet hemsöka hotellrummet nr 1408.
Bra slut, bra handling, välregisserad och bra skådespeleri - helt klart en riktigt bra skräckfilm!
 

Ignatius Riley

Well-known member
Jag håller på att titta igenom HippHipp-boxen, men det är roligare att inte se alltsammans på en gång så det kommer kanske att ta några veckor.

Senaste långfilmen här hemma var The Queen.
Mycket bra, rekomenderas varmt!

Senaste filmen på bio var Morgan Pålsson, världsreporter. Det var som att se ett långt tv-program på bio, inte så snyggt men hyffsat kul, den blir nog poppis som hyr-dvd.
Senaste "riktiga" filmen på bio var American Ganster (för flera månader sedan), en välgjord och delvis våldsam film som var helt ok men det är knappast en film jag kommer att se igen.

Tyvärr ser jag inte film så ofta som jag egentligen vill, har säkert 40-50 otittade och inplastade filmer här hemma, varav många klassiker. Tidigare köpte jag engelsktextade filmer från koreandvds, vilket var osannolikt billigt så det handlades friskt, men den firman finns inte längre.
 

selanderm

Well-known member
Broken Flowers

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0412019/
Genre: Komedi/Drama
Betyg: Bra!

Filmen handlar om den åldrande kvinnotjusaren (Bill Murray) som får ett anonymt brev om att hans son, som han inte visste om, är på väg att leta upp honom. Och han bestämmer sig för att åka ut på en roadtrip för att hälsa på några gamla flammor, för att se om 1. han har en son, 2. vem modern är.

Inte riktigt vad jag hoppats på
Skönt surrealistisk stundtals. Filmen är kanske något överhypad, jag tyckte den var bra. Skönt slut.
 

Nickeh

Well-known member
Dedication

IMDB:http://www.imdb.com/title/tt0490579/
Genre: Drama/Komedi
Betyg: En av de bättre filmer jag sett faktist.

Filmen handlar om barnboks författaren Henry Roth, en något speciell kille, socialt missanpassad och tycks lida av tvångstankar. Tillsammans med sin illustratör och ände vän Rudy Holt skriver han storsäljaren "Marty The Beaver".
Efter att Rudy plötsligt går bort så ombes Henry att skriva en uppdöljare på "Marty The Beaver" och blir därav tvungen att sammarbeta med en ny illustratör.
Arbetet går trögt då Henry vägrar att vara sammarbetsvillig med den nya kvinnliga illustratören. Men Rudy Holt visar sig i Henrys tankar och försöker få Henry att gå rätt väg.

Tyckte mycket bra om filmen, huvudrollen Henry är helt klockren. Gillade även att allt inte kändes helt uppenbart filmen igenom. Visst kunde man ana en hel del men vägen som filmen tog var enligt mig det fina.
 

MaZ

Well-known member
Igår: Järnkorset. http://imdb.com/title/tt0074695/
Klyschig gammal krigsfilm jag hade liggande på DVD, seg och eg. utan story förutom att visa hur tuff och häftig man kan vara om man hatar officerare i krig och går sin egen väg.
Jag kan inte rekommendera den till nån eg.

Häromdan: Hoffa. http://imdb.com/title/tt0104427/
Kan säkert vara intressant om man läste om det i tidningen medans det hände men för mig var den relativt intetsägande och tråkig. Snygg film men den kändes pretto och gangsterromantisk på ett dåligt sätt.

innan det: Taxi 2 http://imdb.com/title/tt0183869/
Lika roligt som vanligt, klart overkliga flygeffekter osv men det hela görs inte så man skall tro att det funkar och med en stor glimt i ögat så det passerar kalkonradarn utan utslag.
Klart roligt tidsfördriv.
 

rhide

Well-known member
Shoot em' up

Helt underbar komedi! :lol: Hela filmen påminner om ett av mina fovouritspel genom alla tider - Max Payne (ettan för att vara specifik). Filmen handlar om en ensam, väldigt cynisk person, som blir tvungen att ta sig an en hel arme av beväpnade busar efter att ha blandat sig i affärer som egentligen inte hörde till honom. Handlingen är lätt att följa, scenerna är helt geniala och filmen är bland det roligaste jag sett på länge!
Underbar! Fem av fem!
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Rambo - http://www.imdb.com/title/tt0462499/
John Rambo är tillbaks! Mer smaklös och våldsammare än tidigare! Helt okej rulle, och visst känns det skönt när han pepprar sönder de elaka svinen i slutet. 3/5.

Lust, Caution - http://www.imdb.com/title/tt0808357/
Ang Lee är grym! Filmen är riktigt bra, men kunde haft något mer. 4/5.

Tonari no Totoro - http://www.imdb.com/title/tt0096283/
Av Spirited Away, Det levande slottet och Totoro så gillar jag den senare mest! Väldigt japanskt (såklart) och fantastisk stämning. 4,5/5.

Har jobbat för mycket och inte hunnit se så mycket annat skoj :)
 

confuzed

Well-known member
I fredags var jag och såg denna underbara film som hette polisorkestern som kom bort http://www.imdb.com/title/tt1032856/ går i några få dagar till rekommenderas aspelut.

Förra tisdagen var jag också på bio då såg jag också en underbar film Den hette L'âge des ténèbres som typ betyder mörkrets/ignoransens tid, kan också rekommendera men den gick nog bara då om den inte har premiär senare. http://www.imdb.com/title/tt0819953/

Sen någon vecka tidigare var jag och såg en film som nu haft premiär på vanlig bio Molière jätterolig och bra film kan rekommendera den med. Fan jag har sjukt bra filmsmak ser bara bra filmer:D
 

rhide

Well-known member
Horror of Dracula
http://www.imdb.com/title/tt0051554/

Jag såg just klart på denna gamla härliga klassiker! Dracula, spelad av en ung version av Christoffer Lee och Dr Van Helsing av Peter Cushing, gör båda ett storslaget skådespeleri genom denna film! Man lär känna karaktärerna alldeles lagom, händelserna och de historiska fakta beskrivs tillfredställande och spänningen hålls hög genom hela filmen. Helt klart värd att se!
Tre av fem.



SALO, eller sodoms 120 dagar
http://www.imdb.com/title/tt0073650/

Näst senaste filmen jag såg var denna italienska film av Pier P. Pasolini. En MYCKET bra samhälls-, eller kanske persolighetskritisk film som utspelas i en fascistisk del av Italien under andra världskriget. En grupp väl utvalda kvinnor och män hålls fågna i en stor härrgård där de utsätts för alla möjliga kränkningar, både fysiska och psykiska. Våldet trappas efter hand upp, och det hela slutar med att i princip alla helt enkelt torteras till döds.
Den må vara i våldsammanste laget, men MYCKET VÄL sevärd. Detta är en av de bästa filmer jag sett i alla tider!
Fem av fem
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Två saker som är som hand i handske... kaffe och cykling - cykling och kaffe!

Sportfilmer har alltid haft en plats nära mitt hjärta. Speciellt när de handlar om cykling...:)

Följande filmer kan jag se gång på gång på gång på ...

Dramatiseringar
Loppet är kört (breaking away)
Gammal och underbar (Dennis Quaids första film?)
American Flyers
Cool film med cyklisten Kevin Costner i mustasch
The Flying Scotsman
Sanna filmen om mannen som byggde en cykel av en tvättmaskin och tog timrekordet.

Triplet de Bellevilles
Udda tecknad film om en cyklist som kidnappas. Bra? Njaeee.

Dokumentärer
En vårdag i helvetet (A sunday in hell)
Sjuttitalsfilm om Paris-Roubaix. Musiken ger kalla kårar.

Overcoming
Danska laget CSCs uppladdningar inför Tour de France.

Hell on Wheels
Fy fan - det är hårt att vara cykelproffs

Road to Paris
Lances Armstrongs Discovery laddar inför touren.

Stjärnor och vattenbärare
Klassiker jag ej lyckats lägga vantarna på...

Coola killar på coola hojar hoppar högt långt och vilt till tung musik.
New World Disorder 1-8.
Högre nummer - nyare film - bättre hopp. Adrenalin!

The Collective ...
Tex Roam är helläcker i filmningen. Lite mer laidback än NWD.
 

rhide

Well-known member
Tjaaaaa... Såg denna film först ganska nyligen och blev väldigt besviken. Trodde den skulle vara hyffsat intressant... Men kom igen! En skräpig pretentiös sunkrulle... tycker jag :)

Vi har väl alla olika smak, och inget illa i det... men tusan, ge filmen en chans. Jag vill helst inte prata om handlingen här och kanske förstöra filmen för någon som tänker se den, men jag vidhåller att den är sevärd - mer än sevärd.

No country for old men är kul att se eftersom den är så välgjord, men jag tycker samtidigt den är ganska tråkig - den säger inte så mycket. Enkelt sagt skulle man kunna sammanfatta hela filmen i endast några få meningar.

Näst upp på listan för min del blir phantom of the opera.. lite musikal har väl ingen dött av :cool:
 

MaZ

Well-known member
Började se Blood in - Blood out förut men var tvungen att stänga av. Den har inte åldrats med värdighet. Herregud vilken dynga...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jumper, rätt bra film. Vore kul att kunna teleportera sig sådär...:cool:
Pans Labyrint, bra film. Vuxenfantasy, me likes fantasy (låt inga ungar se den, för mycket rå våld).
1408, riktigt bra och sevärd film. Se den!
The Golen Compass, njaa. Inte den bästa filmen direkt, sevärd om man inte har bättre framför ögonen.
I am Legend, bra film. Se den. Slutet ballade ur lite och tappade lite av den fina magin oich stämningen, synd egentligen för filmen var kanon i början och mitten. Men riktigt bra och sevärd trots det.
K-Pax, den är bra. Se den.

Orkar inte länka till info om alla filmer just nu, men sök på www.imdb.com och läs mer om det suger i lästarmen.
 

vanhoffen

Well-known member
Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (sök imdb själva)
regi: Tim Burton

Sevärd musikal med bla Johnny Depp och Sacha Baron Cohen (Ali G, Borat) i rollerna.
Inte den bästa filmen i genren men snyggt filmat och bra skådespelarinsatser trots att Depp värkar lite obekväm med sången.

Finns en underbar kortfilm av Burton från 82 som finns med på min "Nightmare before christmas" DVD. Vincent heter den och handlar om en liten pojke som drömer om att vara som Vincent Price. Kan ni få tag i den så se den för den är guld.
 

rhide

Well-known member
Jumper, rätt bra film. Vore kul att kunna teleportera sig sådär...:cool:
Pans Labyrint, bra film. Vuxenfantasy, me likes fantasy (låt inga ungar se den, för mycket rå våld).
1408, riktigt bra och sevärd film. Se den!
The Golen Compass, njaa. Inte den bästa filmen direkt, sevärd om man inte har bättre framför ögonen.
I am Legend, bra film. Se den. Slutet ballade ur lite och tappade lite av den fina magin oich stämningen, synd egentligen för filmen var kanon i början och mitten. Men riktigt bra och sevärd trots det.
K-Pax, den är bra. Se den.

Orkar inte länka till info om alla filmer just nu, men sök på www.imdb.com och läs mer om det suger i lästarmen.

Tusan vilken skön inställning till filmer :cool:
Även om filmen inte alltid är värd att diskutera efteråt *host*jumper*host* så kan de ändå ha ett unerhållningsvärde som är högt nog att man vill se den :)

Det blev inte phantom of the opera, utan plockade fram en gammal favourit istället - Braveheart. Jag såg den tillsammans med några vänner med riktigt bra bild och ljud - tusan, jag satt och rös genom hela filmen! Williams personlighet är helt överväldigande.... gång på gång på gång...
 

mikaels

Active member
Igår blev det American Gangster, som just landat i brevlådan. Riktigt bra, annorlunda för att vara Ridley Scott, inte så mycket rök i motljus och vacker neon, utan dämpad färgskala (70-talsbrunt, mest). Lång och långsam (även om jag såg theatrical cut, unrated är ytterligare 18 minuter...).
Handlingen får sakta utveckla sig, och både Russell Crowe och Denzel Washinton (i synnerhet) är strålande. Det går lite för fort på slutet, så det känns lite rumphugget, kanske den längre versionen är bättre där...
Klart sevärd, och DVDn innehåller även en lång dokumentär som skall vara sevärd, får ta den vid ett senare tillfälle.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,696
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp