När ska man lära sig att äta normalt (proppmättråd)

jodah

Well-known member
Hade jag inte slängt av mig brallorna så hade nån blivit skjuten av byxknappen.

Hela dagen (och bit av gårdagen) har ängnats åt mat.

Hemma hos oss kör vi tortellinisoppa och kött på påskdagen (sambon har italienskt påbrå), vilket innebär att alla små tortellinirackare handgörs och soppbuljong har stått o puttrat hela dagen.

Givetvis så fanns massor med pålägg o charkuterier som man tuggat på under tillverkningen.
Så man var ju inte utsvulten när man satte sig till bords precis.
Likförbannat stoppar man i sig 3 portioner tortellinisoppa, en halv pulla, en rejäl portion märgpipa, bröd och tillbehör.

När magen börjar be om nåd så kan man inte motstå lillebrors kladdkaka med hasselnötsgrädde och apelsinklyftor, och för säkerhets skull ta en portion av den där italienska efterrätten som man igentligen inte gillar (man kan ju ha ändrat sig).

Resten av kvällen ligger man ynklig i fosterställning och orkar inte göra ett skvatt.:lol:

Att man alldrig lär sig....
 

Cillalåda

Well-known member
Underbart med mat..letade just efter en tråd att lägga vår söndagsmiddag i! Bildkvaliteten lämnar en del att önska men vi blev mätta :lol:
 

Bilagor

  • DSC00107.JPG
    DSC00107.JPG
    62.2 KB · Visningar: 54

rhide

Well-known member
Tur i oturen för mig att jag är en total katastrof i köket :blush: Ibland känns det bara lite konstigt att äta pasta med köttbullar varje dag och avrunda med en espresso i toppklass :nowink:
 

jodah

Well-known member
Åsso lammstek och potatisgratäng hos lilla mamma idag.
Tog det lite lugnare för magen hota med revolution kändes det som.:unsure:

Men proppmätt vart man som vanligt.:blush:
Nu ser jag faktiskt fram emot vardagsmat.
 

theseal

Kaffeterroristen
"matkoma"


Underbart ord för ett underbart tillstånd...

Ge mig en grappa och ett simpsonsavsnitt att toppa av med så är min värld perfekt.
 

rhide

Well-known member
För någon vecka sedan åt jag på texas longhorn här i Göteborg, vilket underbart ställe! Där fanns allt från biffar på 200g upp till 1kg, hehe :)

Själv nöjde jag mig med en lammstek på 200g, och så gott!! Rekommenderas varmt om ni har vägarna förbi!
 

jodah

Well-known member
Texas Longhorn is the shit! :)
Har käkat hos dom på ett flertal ställen och har alldrig blivit besviken.

Har lyckats få i mig en "Bigass steak" (1kg) och det går, fast sista tuggan är på ren tjurskallighet.

Annars brukar jag nöja mig med en "beltbuster" och som namnet antyder så är den inte direkt liten den heller.

Gillar upplägget: Bra kött och mycket, enkla sidorders och kall öl.:cool:
 

MaZ

Well-known member
För någon vecka sedan åt jag på texas longhorn här i Göteborg, vilket underbart ställe! Där fanns allt från biffar på 200g upp till 1kg, hehe :)

Själv nöjde jag mig med en lammstek på 200g, och så gott!! Rekommenderas varmt om ni har vägarna förbi!

Intressant. Måste provas.

Gå inte till "Hereford Beefstou" dock, maken till skitställe får man leta efter, dom tar fan betalt för allt och inget ingår, dessutom så kan dom inte ens krydda maten. Kass.
 

jodah

Well-known member
Jahapp, idag svängde jag ihop köttbullar av egengjord salsiccia med pasta och en skvätt grädde till lunch och sedan wallenbergare med potatismos och rårörda lingon till middag (special request från gummsan).:)

Bältet ber om nåd...:lol:
 

Daffy Duck

Well-known member
Mmm... låter riktigt gott! Själv lutar jag lite åt kinesikt ikväll. Antingen ångkokta fläskfärsfyllda dumplings eller Gong Bao med massvis av torkad chili! Mmm, känner redan hur det vattnas...

För alla i stockholmstrakten har jag ett restaurangtips istället för Texas Longhorn, nämligen "Saddle & Sabre" på Tegnérgatan 8! En riktigt trevlig och mysig saloon med riktigt fina "belt busters" och en gudomlig chili! Sköljs med fördel ner med något amerikanskt öl som finns på tapp! Att det sedan brukar strömma trevlig countrymusik ur högtalarna gör inte saken sämre!

Och nej, jag jobbar inte där. Jag känner heller inte ägaren. Jag bara gillar stället!
Ställen som drivs av entusiaster ska man gynna istället för oengagerade kedjor!
 

Daffy Duck

Well-known member

jodah

Well-known member
Parmesan är en hel vetenskap.
Svågern har släpat hem en god stor bumling till parmesan men minns inte vad det var för sort.:unsure:

Risotto med karl johansvamp går inte av för hackor heller.:)

Fast nu hade salsiccia hemma och var sugen på göra nått annat än bara grilla den.
 

Daffy Duck

Well-known member
Fast nu hade salsiccia hemma och var sugen på göra nått annat än bara grilla den.
Det skulle vara intressant att prova att göra egen salsiccia, det finns ju en hel del olika recept på nätet!
Göra egen korv... Det gör man inte så ofta nuförtiden. En kunskap på utdöende!
 

jodah

Well-known member
För husbehovet av korv klarar du dig med en vanlig hushållsassistent med kvarn och korvspruta.
Köttet kör du förslagsvis fläskkarré som har lagom fettmängd.
Recept finns på nätet, men vårat ligger i bankvalvet.:lol:

Jag och svågern kör som hobby att tillverka korv på somrarna till vänner och bekanta, så vi har lite kraftigare doningar.
 

Daffy Duck

Well-known member
För husbehovet av korv klarar du dig med en vanlig hushållsassistent med kvarn och korvspruta.
Köttet kör du förslagsvis fläskkarré som har lagom fettmängd.
Recept finns på nätet, men vårat ligger i bankvalvet.:lol:

Jag och svågern kör som hobby att tillverka korv på somrarna till vänner och bekanta, så vi har lite kraftigare doningar.

Haha, va kul! :)
Trodde faktiskt inte att folk gjorde egen korv längre!
Men det är klart, entusiaster finns det ju alltid, titta bara här på forumet! :D
Får ta och låna morsans kvarn & spruta och göra ett försök!
Var hittar man fjälster någonstans? (visst heter skinnet så?)
 

jodah

Well-known member
Grisfjälster kör vi
Gå till nån av dina mathandlare som har charkdisk så borde du kunna beställa eller om dom har hemma.
Vi köper från slakthusområdet, men dom förpackningarna är ett par hundra meter i varje nät så det kanske blir lite för häftigt för dig.
Tror det går en meter per kilo lite drygt.
 

Daffy Duck

Well-known member
Tack för tipset!
Ja, hundra meter är väl kanske att ta i... :)
Jag kom precis på att jag har en riktigt fin chark-butik i närheten, nämligen Percys Kött! Jag får ta en vända dit nu i veckan och se vad dom har att erbjuda!
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp