Kaffemaskin för max 10 000 ex moms?

peterblad

Well-known member
Jag funderar på att uppgradera min Gaggia till en bättre maskin. Vilken är ansedd som mest prisvärd idag? Maskinen får kosta max 10 000 ex moms och jag är inte intresserad av helautomatiska maskiner....
 

peterblad

Well-known member
Hej,

1. Mjölkskumning
2. Konsistent resultat
3. Kapacitet (vid flera gäster)
4. Design (smaksak förvisso)

Jag är egentligen mycket nöjd med min Gaggia, men den saknar lite när det gäller skummning av mjölken samtidigt som jag skulle vilja få bättre konsistens vid kaffeskapandet. Vissa shots är lika bra som de bästa jag köper, andra är tråkiga och platta.

Jag har sett en annons på begagnad Giotto ECM, vet någon om den är bra?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag tror att det är begagnat som gäller. Svårt att hitta en ny för en passande penning som klarar av dina krav.


1. Mjölkskumning - HX eller dubbelkokare.
2. Konsistent resultat - Dubbelkokare.
3. Kapacitet (vid flera gäster) - Tror nog att alla HX och dubbelkokare som finns räcker till.
4. Design (smaksak förvisso) - Dyrt.

Summa summarum: Kolla in begagnatmarknaden och se om du hittar något som passar. Vill du läsa vad folk tycker om en Giotto ECM gissar jag att du kommer att hitta 195 trådar att läsa om du söker på "Giotto ECM". :cool:
 

Anders

Well-known member
Jag skulle nog vilja påstå att även punkt 2. torde bli bättre med en e61 hx än med en classic.

Temperaturstabil på ett helt annat sätt i gods och även under extraktion. Sen är det väl en inlärningsfas när, hur mkt, hur ofta etc. man behöver flusha för bra resultat där en dubbelkokare helt klart är stabilare, men som uppgradering av en classic borde resultatet ändå bli bättre.

Visst kan man lära sig tempsurfa på en classic oxå men jag tror inte resultatet blir lika konsistent.

Eftersom vi pratar ex. moms så räcker det ju med att höja ribban en tusenlapp eller två så har du tillgång till ett rätt gedigert utbud värmeväxlare. För dubbelkokare krävs det ytterligare lite mer.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp