Nybörjarefrågor. Lelit kombimaskin?

Kasch

Member
Hejsan

Jaha, så har man hamnat på ytterligare ett nördforum. ;) Solfångare, mekaniska armbandsur, hemmabio och nu kaffe/espresso... listan på kostsamma djupdykningar börjar bli lång.

Nåja till saken: Jag gillar gott kaffe. Espresso, cappucino men oftast riktigt starkt "svenskt" bryggkaffe (tyvärr baxnar de flesta av mina gäster - liksom emellanåt min mage). Filterbryggare är dock lite tråkigt plus att det alltid blir över kaffe samt mycket slabb med kanna, filterhållare etc.

Så jag började intressera mig för helautomatiska kaffemaskiner. Sedan var det naturligtvis kört. Har skannat av i princip hela marknaden och webbsidor (återförsäljare, tester etc) från Sverige, Tyskland, England, Italien och USA. Den resan gjorde mig motvilligt intresserad av semiautomatiska maskiner som nästan alltid vida överstiger min ursprungliga budget. Jag är fortfarande tillräckligt ofrälst för att tycka det är vansinne att lägga ut uppemot 10 tkr eller t o m mer för gott kaffe. Dock med all respekt för de som faktiskt gör det. Nu tycks jag ha nått vägs ände på min ensamma utforskning och behöver lite synpunkter från mer erfarna nördar... förlåt experter!

Så här långt har jag kommit:

Helautomatiska:

Plus - enkelt, snabbt, relativt oslabbigt, brygger inte bara espresso utan även "vanligt" kaffe

Minus - taskig byggkvalité, i bästa fall bra men inte utmärkt resultat, ofta dålig crema, dyra att reparera, verkar ha hög andel måndagsexemplar, de flesta ser ut som laserskrivare

Exempel: Saeco Odea Giro (uthärdlig design), Saeco Incanto De Luxe (funkar hyfsat på jobbet i ej de luxe-variant), Delonghi 4000/3200, Krupps 72XX m fl...


Semiautomatiska:

Plus - potentiellt perfekt resultat, mycket meckande, ofta relativt enkla och robusta, vackrare att se på.

Minus - mycket meckande (när man är trött och stressad på morgonen), mer slabb på den redan hårt prövade bänkskivan, kan dra iväg till en för mig orimligt hög kostnad.

Exempel: Jag har fastnat för en modell med inbyggd kvarn som inte säljs i Sverige, Lelit PL042LEN. Allt-i-ett och riktigt bra testresultat vad jag kan se (samt vippbrytare = snyggt!). Kan få den (svarta) för 480 euro inkl. frakt från en tysk-italiensk firma som har varit väldigt trevliga och tillmötesgående. En italiensk sajt säljer den för 360 euro(!) men de är inte intresserade av en svensk utan italienskt skatteregistreringsnummer. Länk till tillverkaren: http://www.lelit.com/web_eng/gamma_scheda_tecnica.asp?id=66

Alla synpunkter, råd och kommentarer tas tacksamt emot! Kan tillägga att jag ska till Italien/Sicilien om ett par veckor men känner mig inte så väldigt hugad att släpa med 12 kg extrabagage på flyget.
 

Buffeln

Well-known member
Om du är ute efter att minimera söl med kaffe så är väll (med risk för att svära i kyrkan) en bra Podsmaskin ett alternativ? Då kan du dessutom skippa kvarnen och koncentrera dig på maskinen. Kvarn kan du ju köpa till senare om du ångrar dig, då jag tror att skillnaden på att köra pods och malet brukar vara en fråga om vilket filter man använder.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel. :unsure:
 

moparman

Well-known member
Helautomatiska
Av vad jag läst så blir det ok kaffe men att det rätt ofta kräver rengörning helst när du minst av allt vill det..

Halvautomat
Kanske lite mer "kladd" men det är nog minimalt..


Skulle säga av den lilla erfarenhet jag har att köp helautomat om du vill ha skapligt kaffe och inte är det minsta intresserad av att ditt hantverk verkligen kan ha inverkan på resultatet.

Köp halvautomat/helautomat om du vill ha bästa tänkbara kaffe sett till pris på bekostnad av lite mer arbete/intresse

Sen enligt mina högst privata åsikter så är helautomatiska maskiner mycket snyggare så länge inte priserna går upp ordentligt.

Sen så skulle jag tipsa om att köpa en kvarn som är 3-4ggr så dyr som du ens skulle ha en tanke på att köpa istället för en inbyggd :)
 

lupoo

Well-known member
...men oftast riktigt starkt "svenskt" bryggkaffe (tyvärr baxnar de flesta av mina gäster - liksom emellanåt min mage)..

Hej och välkommen!

Med ovanstående smakpreferens så skulle mitt förslag vara:
Bra kvarn
Presskanna
(+ bonusleksak Aeropress)

Då kan Du göra bra och starkt kaffe, lite meck är det, men inget "gör sig av sig själv" ;). Sen är det hur kul som helst att prova sig fram bland alla underbara kaffen som finns.
 

Kasch

Member
Tack för svar! Pods vill jag tyvärr inte ha även om det säkert är bekvämt och ger ett jämnt resultat. Det blir för dyrt per kopp och jag har lite svårt för alla onödiga förpackningar. Däremot kanske det kan vara idé att köpa bara espressomaskinen och spara kvarnen till senare? Å andra sidan gillar jag idén med integrerat för att minimera antalet lösa prylar. Men är den inbyggda per default dålig är det ju ingen bra idé.

Pressbryggare: De jag testat har gett ett kaffe som smakar lite som en tunn espresso. Starkt filterbryggkaffe är i mitt tycke gott just för den kraftiga syran och den saknar jag helt med presskaffe, ingen fyllighet (om ni ursäktar mina smakomdömen som säkert inte är rätt uttryckta). Preskaffe är väl dessutom ingen vidare bas för cappucino, frappe osv..?

En kompletterande fråga: Finns det något som helst utbud av KRAV-märkta bönor och färdigmalt espressokaffe? Bryggkaffe köper vi alltid KRAV-märkt och hest fair trade-märkt.
 

moparman

Well-known member
Rwanda Gatsinga är fair trade-märkt

Rwanda är kaffets framtid. Landet symboliserar det magiska med kaffe - de yttersta gränserna för kaffets extrema smakspektrum, ett ekologiskt jordbruk med genuin respekt för naturen och livsavgörande sociala, mänskliga framsteg. Emmy Gatsinga sammanfattar allt det här genom att skänka sitt namn åt dessa kaffebönor från hennes egen odling. Ur spillrorna från en ofattbar nationell och personlig tragedi har hon i den svarta, bördiga vulkanjorden 1600 meter upp i Kibuyeprovinsen skapat ett kaffe som är gastronomiskt världsunikt i sin karaktär och som samtidigt ger tillbaka till människorna och miljön. Munkänslan är söt och mjukt krämig samtidigt som det spritter av fina citrussyror i eftersmaken

Väldigt gott tycker jag iaf :coffee:

Finns även fler sorter


J&N har nå dom kallar Direct trade
garanteras alltid dubbel rättvisepremie

Finns mer att läsa på i deras PDF katalog
http://www.johanochnystrom.se/
 

Kasch

Member
OK, tack!

Dök förresten in som hastigast i en vitvarubutik påväg för att hämta svärfar till påskmiddag. De hade en Saeco Aroma Nero till salu för halva priset, d v s 997,50. Den fick ju hyfsat resultat här: http://www.etest-wohnen.de/testb_testblock-9.html. Jag förstår att det inte är som en dyrare Gaggia men är kvalitén och resultatet acceptabelt? I så fall, vilket kvarn skulle ni rekommendera til denna budgetbryggare?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Hittade några länkar om den maskinen. Det verkar som om den har s k "crema-filter" vilket bara finns för att skapa en tjock crema. Denna crema blir dock bara en fuskcrema i mina ögon... Dessutom, på den maskin jag testat, snarast skjuter maskinen vatten genom kaffet; svårt att få till schyssta extraktionstider...

Länk på forumet 1

Länk på forumet 2

Test av maskiner

Kvarn? Oavsett maskin, så ska man ha en vettig kvarn (ser du lupoo, jag lär mig jag också ;))! Om du inte hittar någon beggad (och kolla skivorna noga då), så kan du räkna med runt 2,5 k för en ny. Rancilio Rocky, Eureka Mignon (från Finland), Compak K3 Touch (direkt från fabrik) hamnar alla på ungefär den pengen och är kanonkvarnar alla tre (sök lite på forumet så hittar du massor av mer info).

//Stefan (som för någon slags kaffedagbok på bloggen)
 

Kasch

Member
Kollade Aroman lite närmare och om den inte brygger bra så är den inget att ha för vacker att se på var den inte. Gaggia Classic verkar vara ett intressant alternativ. Gillar dock fortfarande tanken på integrerat. Vi får se vad det blir. Tycker att ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Det är som det brukar med andra ord. :blush:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Tycker att ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Det är som det brukar med andra ord. :blush:

Det är väl så livet är... Jag tror inte riktigt på det där med integrerade apparater. Visst, det blir smidigt och det kan vara både snyggt och enhetligt. Men den dagen kvarn- eller bryggdelen går sönder så står man ju helt utan. Och det där med helautomat... Hade en helautomat före Silvian och nu, med facit i hand, så var den inte mycket att ha... Fesljummet kaffe och en omställningstid (till ånga) på flera minuter... Nej, tack, hellre lite mer rengöring och torkande av kaffepulver än klassen lägre kaffe... Du skriver också att en helautomat brygger "vanligt kaffe"? Hur menar du då? Min Gaggia kunde programmeras att göra en väldans lååååång espresso (med påföljande resultat). Vill man ha ett mer "vanligt" kaffe kan man ju alltid göra en Americano (en espresso som man häller hett vatten i)...

Ja, ja, jag ska inte raljera längre. Det är ju, i slutändan, du som bestämmer! :D Se bara till att skaffa dig en så bra maskin du kan; det är såååå trist att inte ha möjligheten att nå fram öht...

//Stefan (som, inte för en sekund, saknar sin helautomat längre)
 

shogun

Well-known member
Har en skaplig "halvvärsting" till helautomat på jobbet. Espresson smakar hyfsat, mjölken blir sådär (hårt skumlock inte gott).

Är ett sabla rengörande, tömmande av sumplåda och andra meddelanden. Töms inte sumplådan regelbundet (vid lite drickande) möglar det i sumplådan. Vatten måste fyllas i tanken som i semi/manuella maskiner...Avkalkning osv

I det hela taget så ger en manuell/semi ett mycket godare kaffe och femtioelva gånger bättre/smakligare microskum
 

Mangan

Well-known member
Vill bara dementera allt som har med krånglig rengöring av helautomater att göra. ;)

Min Jura F50 vill ha en rengöringstablett var 200e kopp. Då tar rengöringsprogrammet 15 minuter, och jag behöver inte rengöra JUST då.

Ja, jag behöver ta ut sumplådan var 16e kopp. Tar mig mellan 10-20 sekunder uttag-tömning-återinstallation. Droppbricka tömmes efter behov. Maskinen rengör sig själv vid start och stopp.

Avkalkning, vad är det? Man kör väl med kalkfilter. :)

Jag har full förståelse för alla som väljer semi-automater pga av smaken. Där är det inte mycker att säga, helautomater presterar inte lika bra som en bra halvautomat där baristan vet vad han eller hon gör.

Men tar man rengöringsaspekten som ett argument mot helautomat, då är man ute och cyklar. Helautomat spar tid, så är det bara.
 

Kasch

Member
Först läser jag Stefans inlägg och bestämmer mig för femtielfte gången för en semiautomatisk manick. Sedan läser jag Mangans inlägg och bestämmer mig för femtitolfte gången att ge automaterna ännu en chans. Det är ju själva den att man inte har någon egen vilja. :unsure: Automaten på jobbet ger gudomligt kaffe i jämförelse med den stora vanliga kaffeautomaten (som iofs är rena giftet). Men det blir ju inte samma sak som på ett bra kaffeställe. Det där med vanligt kaffe ur en automat får jag ta tillbaka. Jag har varit nära att gå åt när jag varit i USA - det vanliga kaffet där är rena katastrofen. (Skulle uppskatta att mitt vanliga bryggkaffe är 20 ggr starkare än det som serveras där...)

Förstår nackdelarna med integrerat men estetiskt tilltalar det mig. Antingen ser man tekniken som en del av inredningen eller så vill man gömma den: Jämför med min hemmabio - pallar inte en massa högtalare som dominerar rummet, särskilt som vi bor i ett tillbyggt gammalt torp. Beställde därför ett 2.1-system från USA med virtuell surround som går att placera närmast osynligt. Lång ifrån perfekt surround men bra ljud, nära hifi med en rejäl sub, och osynligt. En espressobryggare vill jag inte ha osynlig men ändå diskret. Kvarnen får gärna försvinna för min del. Där kan jag "köpa" risken med att jag står med en obrukbar apparat. Men jag vill ju gärna att kvarnen ska vara hyfsad från början.

Hoppas inte jag tjatar slut på er - är som sagt tacksam för alla synpunkter jag får.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag tycker nog inte att det handlar om mer jobb oavsett om man har en helautomat eller en semi dito, vad det gäller underhåll. Bägge typerna av maskin kräver sitt underhåll och efter att ha utfört detta några gånger blir det till rutin och går snabbt.

Vad jag inte saknar med Gaggian är det sämre kaffet - lite det Mangan är inne på - att inte riktigt ha samma grad av kontroll. Detta gäller förvisso en del av de semiautomatiska maskinerna också. Jag vill veta att det är jag, och ingen annan - eller inget annat - som styr extraktionen. Det är jag som slår igång pumpen och den går tills jag stänger av den. Vattnet går genom det kaffe jag har malt, doserat och tampat. Full kontroll. Vissa semisar har ju en hel del förprogrammerat vad gäller vattenmängd och tid. Smidigt? Visst, men det lämnar lite för mycket åt slumpen.

Vissa helautomater - och jag tror Mangan kan skriva under på detta - ger användaren möjligheter att justera både det ena och det andra, men det når liksom inte riktigt fram enligt min erfarenhet. Visst är det smidigt och estetiskt tilltalande med en snygg Jura eller liknande, men i min bok - och kanske mycket på grund av mitt intresse - är det semi som gäller!

Phew... :)

//Stefan (som ska försöka se F1-loppet från Malaysia i morgon - eller i alla fall delar av det)
 

Mangan

Well-known member
Vissa helautomater - och jag tror Mangan kan skriva under på detta - ger användaren möjligheter att justera både det ena och det andra, men det når liksom inte riktigt fram enligt min erfarenhet. Visst är det smidigt och estetiskt tilltalande med en snygg Jura eller liknande, men i min bok - och kanske mycket på grund av mitt intresse - är det semi som gäller!

Phew... :)

//Stefan (som ska försöka se F1-loppet från Malaysia i morgon - eller i alla fall delar av det)

Yep, håller med. Vad det i slutändan handlar om är ju vad man prioriterar högst.

Är det smaken som är det absolut viktigaste, då snackar vi halvautomat. Kan kan kompromissa med smaken till fördel för bekvämlighet, då är det nog helautomat som är ens melodi.

Min Jura gör riktigt bra kaffe, varje gång dessutom. Om jag hade haft en halvautomat så skulle jag säkert kunna spotta ut fantastiskt kaffe, men kanske med lite ojämnare resultat. Vissa shots skulle säkert bli helt misslyckade och hamna i slasken istället.

Sammanfattning:

Bra helautomat: riktigt bra kaffe varje gång, jämnt resultat, väldigt bekvämt.
Bra halvautomat: möjlighet till fantastiskt kaffe, dock väldigt beroende på baristan, lite mer meck för varje kopp.
 

SB

Well-known member
Sitter i samma sits som du Kasch, vilken djungel kaffevärlden visade sig vara!
Jag kikade på Rancilio Lucy på deras hemsida och den är riktigt snygg. För min del tror jag ändå att möjligheten att välja kvarn ( finns ju fler kvarnar i världen än Rockyn , även om den har en särskild plats i hjärtat på det här forumet...;) överväger fördelen att en helautomatisk kanske är bekvämare.
 

Kasch

Member
Jaha nu riskerar jag väl tjära och fjädrar samt utsparkning men jag valde en helautomat. :blush: Ful är det också - en Bosch TCA 5401. Snackade med tretti.se om Krups 7240 som kundtjänstkillen ärligt nog avrekommenderade mig att köpa p g a högst ojämn kvalité och många reklamationer. Måste säga att jag har bara bra erfarenheter av denna vitvarujätte...

Nåja, jag har velat fram och tillbaka i flera veckor. Det senaste "fyndet" var Gaggia Classic, MDF-kvarn med "underrede" för 4700:- på italiankitchenaids.com. Fyndpris om jag fattat rätt. Ändå blev det autoplast! Varför? Huvudsakligen för att slabbet blir mer kontrollerat och koncentrerat till färre ggr samt möjligheten till hyfsat kaffe/espresso med minimerat krångel (eller nöjesarbete beroende på hur man ser det). Valet var svårt - jag gillar alltid hantverk men har man gård, ved, småbarn, hästar och gammalt hus (plus heltidsarbete) att ta hand om är det bara att inse att det kommer bli att i bästa fall bli en helgespresso av varierande kvalité istället för varje dag om vi blir med semiautomat. Det får bli nästa inköp om några år.

Tackar ödmjukast för hjälpen. Förresten köpte jag just, för att vara konsekvent, fulbönor till automaten - Coops krav- och fair trade-märkta Café Luxury. Har läst både hyfsade omdömen och sågningar här. Får se hur resultatet blir. Bor man på landet som vi är det klurigt att få tag i små förpackningar (blir dyrt att beställa varje vecka). Närmaste kaffehandeln, Kahls i Eskilstuna, verkade inte ha helkoll på vad jag var ute efter...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det är väl bara till att gratulera och hoppas att maskinen blir till full förnöjelse!

Och ful var den väl inte? Lite futuristisk som många helautomater är idag...

Hoppas att den är hyffsat snabb från brygg till ånga och tillbaks. Minn Gaggia var tämligen - i jämförelse med Silvian - långsam på detta...

Om sedan andan och lusten faller på, så går det ju faktiskt att byta maskin. Ingen risk för tjära, fjädrar och exkludering alltså... :D

Du får väl rapportera om resultatet och utvecklingen vad gäller teknik, bönor och smak!

//Stefan (som hoppas att resultatet blir gott för Kasch et al.)
 

Kasch

Member
Tack för den ödmjuka inställningen till autoplasten. :) Jag lovar att återkomma med en objektiv recension utan skönmålningar. Det ska ändå bli lite intressant att se vilka begränsade möjligheter som finns att påverka resultatet med kvarninställning och olika bönsorter.

Under tiden jämför jag med kompisens Gaggia-semipaket i 10 tkr-klassen för att få en rättvisande bild. Han fick f ö sin maskin i 40-årspresent. Till 40-årsdagen är det fem år för mig så det blir väl lagom att, om inte förr, sparka ut plastisen då.

Edit: Nej f-n, det är ju bara drygt tre år kvar! Skrämmande hur hjärnan börjar schablonräkna efter 35...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp