Silvia- Få tips på tillbehör & PID

Fabian

Well-known member
Frågan tycker jag är om det verkligen kan bli mycket lättare att skumma med ett trehålsmunstycke. Det är som att lära sig cykla tycker jag! När du väl lärt dig och kan repetera det blir det bra varje gång.

Bra tips, men jag har redan köpt en från Cocovaja i Stockholm.
 

SirAlle

New member
Känner att det är dags nu att beställa mitt egna PID-kit till min Silvia. Tänkte bara kolla hur det är med tullen från er som beställt det från auberins.com?
 
Hej, ny här. Trevligt forum :)

Jag har precis köpt en Silvia och en Rocky och börjar väl få någorlunda ordning på skotten. Naket PF, dubbelkorg från Synesso, digitalvåg till kaffet för att åtminstonde ha en fast variabel. Kaffet (Mauro DeLuxe nu efter att ha bränt nästan 3 påsar från Kaffegrossisten) blir gott till och från men jag får till kanske vartannat skott och jag funderar på att försöka stabilisera bryggtemperaturen en aning, åtminstonde vid på börjad bryggning.

Så min fråga till er Silviaägare är: Vilka PID-kits har ni köpt? Vad gillar ni med dem? Jag har kollat på flera olika men har svårt att bestämma mig. Jag kan tänka mig att lägga en slant.
 

FabianP

Well-known member
Temperatursurfar du innan bryggning?

Det skall minska behovet av PID avsevärt, om jag har förstått det rätt. Såhär gör jag:

1) Spola ut lite vatten i omgångar tills värmeelement går in. (här brukar jag ha handtaget i)
2) När värmeelementet går in, ta ur filter, torka ur, mal kaffe, distribuera, tampa. Är man snabb, är det klart lagom i tid till värmeelementet kopplar ur!
3) Spola ut det första vattnet, man hör hur det fräser. (=för hög temp) 2-3sek någonting tror jag är vettigt riktmärke tidsmässigt.
4) I med handtaget, och brygg. Nu temperatursurfad :)

Skall du sedan köra ett skott till, då vill iaf jag bryta bryggningen innan värmeelementet går in igen. Detta passar mina preferenser för volym väldigt bra. Då får man samma surfning på den andra med fortsättning som ser ut som följer:

5) Ta ur handtag, knacka ur puck/spola av/torka rent, eller vilken rutin du använder dig av.
6) Mal nytt kaffe.
7) När jag malt halvvägs/färdigt, spola ur lite vatten ur Silvian, då brukar elementet kicka in.
8) Distribuera, tampa.
9) När elementet gått av, spola ur första vattnet igen, i med handtaget och brygg numero 2.

Hoppas du hänger med i mina steg, annars är det bara att fråga. Man tycker själv ofta att man är tydlig när man förklarar sina egna rutiner... :)

/Fabian, surfare
 
Hej Fabian och tack för ditt snabba svar! Precis som du beskriver gör jag, enda undantaget är att jag brukar skölja ur vatten tills det slutar att fräsa helt, vilket brukar ta lite längre än 2-3 sek men jag ska prova mindre tid. Det är väl just hela den här proceduren jag vill slippa, tycker redan det är för meckigt med WDT osv.
 

FabianP

Well-known member
Jag kör inte WDT, visst blir det en del klumpar med K3an också, men jag vet faktiskt inte om det är ett problem. Men visst är det lite meck, jag tycker dock att det går så mycket på rutin nu, att det inte är värt 2k att åtgärda :)

En fråga om hur man prioriterar kostnad/slippa "krångel", jag är ju student och aningen begränsad av det...

På senare tid har jag även lagt till ett moment om jag skall skumma mjölk, till sista skottet:
1) Tryck på ångknappen halvvägs in i extraktion.
2) Rengöra med borste och blindfilter, det kommer fräsa lite mer när man gör det nu, men jag tror inte det är några problem.
3) Kör ur ånga tills den är torr och fin, och skumma sedan innan värmeelementet har gått ur.

Sparar minst 40sek av min dyrbara tid... :coffee:

/Fabian
 

Almapeso

Well-known member
Jag kör tvärtom.
Slår på skumningsknappen. Hämtar kanna och mjölk. Tömmer röret och skummar mjölken.
Av med knappen och rengör skumningsröret.
Maler bönor.
Medan jag tampar kör jag igenom vatten för att komma ner i temp, samt fyller upp kopparna med varmt vatten.
Lampan slås på, under de 30 sekunderna för att få rätt temperatur förbereder jag kopparna.
In med portafiltret och extraherar.
 

PF013

Well-known member
Jag köpte min PID från Auber Instruments, men inte något kit. Jag köpte deras standard i 1/32 storlek (länk).

Tydligen så har de förintrimmade parametrar på de man köper i kit, men jag vet inte hur bra de stämmer på en europeisk Silva (1100 w kokare, jag tror det är 800 w på 110V-modellen). Dessutom hävdar de att de lagt till några "specialparametrar" på kaffemodellerna.

Jag har trimmat min på snabbast återhämtning mellan skott (har för mig att jag mätte upp det till 2 minuter till stabilt +/- 0.5 grader). För att klara det fick jag vrida upp D-parametern en hel del (så att den börjar lugna sig direkt när den ser att tempen börjar stiga)

Detta gör dock att den får en kraftig översläng när man fyller/kyler kokaren efter ångning, då den reagerar starkt på att tempen faller snabbt. Då drar den på elementet för fullt. För att lura den så slår jag av den efter att jag slutat fylla, och låter den vara av kanske 10-20 sekunder. Då hinner temperaturen lugna ner sig, på en temp lägre än bryggtempen. Över huvud taget verkar en standard-PID få vissa problem när ett system är så "asymmetriskt" som Silvia är. Fullt blås på elementet ger en mycket snabbare uppvärmning än avkylningen med avstängt element. Så om jag skulle implementera en kontroller för Silvia skulle jag definitivt försöka modellera den asymmetrin. Jag antar/hoppas att det är något sånt de gjort på kaffemodellerna. I så fall är kiten nog riktigt prisvärda, speciellt med lådan som följer med.

Själv så hade jag nästan hela kittet hemma (20A SSR, PT100-sensor, som ger noggrannare tempavläsning, och med denna PID även 0.1ºC upplösning, kablar, kabelskor, kabelskotång), tänkte bygga in den i Silvia, och tycker om att mecka.

Angående att bygga in PIDen så bör man tänka sig för. Det blir riktigt varmt, och jag har märkt att PIDen ett par gånger slutat fungera en stund när jag haft ångknappen inne länge (och det kan vara intressant att veta att kokaren blir 150ºC!). Jag tänkte lösa det genom att isolera kokaren, eftersom jag inte använder koppvärmaren, och den drar i alla fall en bit över en kWh/dag om man har den på mellan 07 och 22.
 

Mikael-J

Well-known member
Jag har installerade ett PID-kit från Auberins.com, det tog ca 2-3h och installera. Det krävdes inga speciella verktyg, bara lite skruvmejslar av olika storlekar. Jag valde kit:et med förfuktning, ångkontroll samt bryggtempkontroll. Dvs PID-kit-modellen med allt http://auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=6&products_id=104. Kom bara ihåg och välja rätt sensortyp som är beroende av vilken årsmodell du har av Silvian samt om du vill ha celsius eller farenheit. I Kit:et får man med lite coola PDFer med vetenskapliga tester gjorda av auberins-killen samt bra beskrivning hur man installerar PIDen och hur man använder den. Sedan är det bara o trycka på bryggknappen på PID-kontrollen och se hur den börjar räknar ner för förfuktningen och sedan för bryggningen, med en tiondels noggrannhet, från 25 till noll. Ingen åverkar på Silva krävs alls. Det är lätt o plocka bort PIDen om du skulle senare vilja sälja den utan kit. Jo ni behöver inte vara orolig för tullen, mitt och kompisens kit skickades i alla fall som att det inte hade ngt större värde, vilket gjorde att det inte var tillräckligt dyrt för att fastna i tullen. Vet dock inte vad som händer om paketet försvinner, då har den ju inte ngt värde!? Men killen är grymt snabb och svara på frågor och verkar trevlig. Har man en gång valt PID så kan man inte vara utan. För vem kan vara utan en cool display!? :lol:.

/MikaelJ
 

Pjersan

Active member
Mer PID frågor. Har sett på några filmer på You Tube att PID temperaturen ofta står på 104 och 105 grader. Espresson ska väl bryggas på ca 92 grader?
Funderar på å kjöpa PID från auberins.
Vore intressant med mer info från er som har PID därifrån. Blir espresson mycket bättre, är maskinen temperatur-stabil på en gång, eller ska den fortfarande värmas upp i ca 20 min som nu? Hur blir steamingen om man väljer kittet med steamkontroll. Går det fortare att steama før att värmen går igång fortare när trycket i røret førsvinner, eller hur funkar det?
 

PF013

Well-known member
Vattnet hinner tappa en hel del värme på vägen till pucken. Det varierar en del på vilken typ av sensor man har till PIDen, och var på/i kokaren den är placerad. Beroende på vilket kaffe jag kör varierar jag min kokartemperatur mellan ungefär 105 och 108ºC.

Maskinen måste fortfarande värmas upp lika länge. Annars är inte temperaturfallet från kokaren till pucken stabilt (vid kall maskin så tappas mycket mer värme).

Det blir inte bättre espresso av en PID, men den tar bort större delen av osäkerheten i tempsurfningen, när man har en stabil (och inställbar) starttemperatur. Det är med andra ord lättare att göra flera skott som blir lika.

Jag har inte kört kitet med styrning av ångtemperaturen, men vad jag hört så tillför det inget. För att få bra ånga behöver man ha elementet på under hela ångningen, vilket mer eller mindre är motsatsen till hur en PID fungerar. Däremot är temperaturdisplayen på PIDen till hjälp när man "tempsurfar" på ångningen. För att få bästa ångeffekt så vill man köra på högsta möjliga temperatur, men inte så högt att termostaten hinner slå av. Om jag börjar skumma när temperaturen passerar 135ºC så hinner termostaten inte slå av under skumningen.
 

Pjersan

Active member
Ok, tack PF013, är det alltså så att när maskinen bara står på som vanligt så slår kokarn på och av hela tiden så att vattentemperaturen håller sig på den temperaturen man har ønskat sig t.ex. 105ºC som syns på PID. När man sen har gjort sin espresso (på vanligt sätt eller genom nån PID knapp?) skruvar man på ångknappen och då stiger temperaturen i kokaren och temperaturen syns hela tiden på PIDen, så man kan følja med och starta steamingen innan termostaten slår av sig....
Varfør finns det då ett speciellt kitt med styrning av ångtemp? Nån som vet om det finns nån førdel med det?
 

PF013

Well-known member
Jag har gjort den enklaste PID-installationen, där PIDen enbart ersätter bryggtermostaten. När man då slår på ångknappen så tar ångtermostaten över kontrollen och fungerar som vanligt (med tillägget att man kan se kokartemperaturen, förstås).

En fördel jag kan tänka mig med ett kit som tar hand om ångningen är att det förhoppningsvis tar bättre hand om nedkylningen efter ångning (se min post ovan om det).
 

Pedant städtant

Active member
Även jag är sugen på ett PID-kit och har kikat på den billigare varianten
men stör mig på att den kommer att vara i vägen för ångröret
jag brukar vrida in den och blåsa ur vattnet i spillbrickan, och det går ju inte när PID:en sitter i vägen

Silvia%20new.jpg
 
Topp