Silvia- Få tips på tillbehör & PID

Dilbert

Member
Hej!
Jag har beställt en ny Silvia (byter från Gaggia Classic till Silvia) och vill få tips på "måste ha" tillbehör till maskinen.

Är också intresserad av en PID lösning.

Mats
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Så här skrev jag i ett annat inlägg. Jag kan inte säga att jag ångrar inköpet av en knock-box och en liten tampermatta heller...

//Stefan (som antar att en del av det på listan redan finns tillgängligt)
 

Fabian

Well-known member
Det snackas lite om PID till Silvia i en annan tråd. Två olika försäljare är pidkits.com och
auberins.com , där den sistnämnda verkar betydligt billigare, mer prisvärd.
 

Dilbert

Member
Tack för era snabba svar!
Tampern verkar intressant, är nöjd med min gamla Xpressivo tamper men den passar inte till Silvian.

Auberins, är det någon som har beställt och prövat deras lösning?

Tar gärna emot tips på Silvia specifika "måste saker".

Mats
 
B

Berra

Guest
Jag har också funderat på att köpa just från http://auberins.com.

Någon som vet hur det funkar när man köper från USA, om den fastnar i tullen får man väll betala moms eller hur funkar det? :unsure:

RuneL: Ska nog bygga in den i maskinen som du gjort men tar den inte skada av värmen?
Och vad för verktyg använde du för att göra hålet?
 
B

Berra

Guest
Tänkte mig om han hade några bättre förslag, själv använder jag dremel med diverse verktyg.. Finast snitt brukar jag få med små kapskivor. '
Men det tar tid och skapar risk för att slinta. :(

PID'en verkar inte ha någon täckande sarg så det måste bli snyggt.
 

Dilbert

Member
Hej!
Tack för alla svar.
Följande har hänt sedan sist.
- Miss Silvia har placerats på sin rätta plats. Min Gaggia Classic har packats ner (exakt på 6-års dagen, ca 5 500 koppar senare).

- PID-kit från Auberins har installerats

- Beställt nytt munstycke (3-hål) till ångmunstycket.

Jag har en fundering. När jag tar ut filterhållaren efter att ha gjort en espresso så ser jag märken efter skruven (skruven som sitter i brygghuvudet) i kaffet. Jag använder 14gram till en dubbel espresso (använder filterhållaren för dubbel). Jag använde samma mängd kaffe i min Gaggia utan att det blev något märke. Kan det bero på något annat än att 14gram är för mycket?
 

Bjarne

Well-known member
Nädå, det är ett syndrom på Silvian att för att få till ett bra skott så måste man nästan packa så att skruvhuvudet syns i pucken. Så blir det alltid för mig. Det är ganska trångt för kaffet på Silvian. Min Vetrano kan jag packa mer i, men den har å andra sidan ingen skruv i spridarfiltret heller.

Finns ingen risk för "channeling" som ibland nämns (att kaffepucken spricker och vattnet smiter förbi) för denna skruvskalle påverkar inte vattnet som flödar ner från spridaren och genom kaffepucken.
 

Fabian

Well-known member
- PID-kit från Auberins har installerats

Var det svårt att installera? Behövde du skära eller på annat sätt klippa i plåten? Erfarenhet av elektriska prylar, liknande installationer? Funderar på att skaffa, men tror inte jag grejar installera.
 

Dilbert

Member
Det kräver inga andra verktyg än två olika skruvmejslar, en 7 mm hylsnyckel och lite tålamod. För mig tog det ca 1,5 timme att installera. Tror inte att man behöver särskild teknisk erfarenhet. En del engelska kunskaper krävs för att kunna följa manualen. Det tog ca 1 vecka att få grejerna.

Jag beställde den variant som INTE har termometer på ångmunstycket.
 

Fabian

Well-known member
Men du behövde inte göra några hål i Silvian eller så då? Det är mest där jag känner mig tveksam. Har du din placerad mellan brygghuvudet och ångröret som på bilderna på hemsidan?
 

Fabian

Well-known member
Okej, då känns det lite lugnare. Kommer nog uppgradera kvarnen innan, sen får vi se. Blir nog en PID nån gång
 

Chride

New member
Efter varit ca. 3 månader sambo med Silvia börjar vi komma överens, dock funderar jag också på att PIDda den, för att helt enkelt få en jämnare kvalitet på det svarta guldet.
Jag har läst en tråd på finska Ristretto-forumet om en dold PID,
Analfabetiker kan väl kolla på bilderna ;). Det är en installation jag själv tänkte ge mig på.

Den bästa uppgraderingen hittils har dock varit Synessos Ridgeless filterkorg. Måste medge att jag inte skulle ha trott att det skulle ha så stor skillnad, men kvaliteten på skotten ökade markant.
 

Fabian

Well-known member
Just det, synessokorgarna. Har beställt en jättevariant, typ 18g+ tror jag. Var kan man få tag på ett ca 14g, samt enkelfilter?
 

RuneL

Well-known member
RuneL: Ska nog bygga in den i maskinen som du gjort men tar den inte skada av värmen?
Och vad för verktyg använde du för att göra hålet?

Min har siddet i maskinen i ca et halvt år uden problemer so-far. Jeg anvendte en dremel og en fil for at tilpasse hullet helt eksakt, det er ret let.
 

DS

Well-known member
Dilbert, varifrån beställde du ångmunstycke med tre hål? Hur fungerar det? Blir det bättre?

Hur mycket bättre blir Silvia egentligen med PID? Vad kostar det och är det värt priset?

Fabian, jag beställde just en Synesso dubbelkorg, antar att det är 14 g, från Haugaard (david@haugaard.se) för 110 kr inkl frakt, men jag vet inte vilka varianter han har.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp