Jönköping - Les Trois Roses

josef

Well-known member
Idag var jag förbi ett café i Jönköping som tidigare hette Les Trois Roses, nu stod det bara "Café" på skylten. Men, Brunnsgatan 14 B är i alla fall besöksadressen.

Jag beställde en enkel espresso. Bönan var av 100% arabica, ursprung dock okänt. Märket var Illy. Tyvärr fick jag be baristan flusha lite vatten genom filtret eftersom det bara satt dubbelfilter i grupperna, och hon skulle ha enkelfiltret som låg ovanpå espressomaskinen och inte var tillräckligt varmt. Men i övrigt verkade hon kunna sin sak. Espresson, som hade en tjock och fin crema, serverades med en liten kanna vatten och glas till. Stort plus, kaffesmakerna framhävs ju extra med lite vatten. Espresson här hade en ganska bra kropp, kanske något tunn ändå, men bra (hur definierar man bra?). Kraftig arom och angenäm syrlighet med en tydlig ton av grön druva. Den var något svagt besk, annars väl balanserad och rund, med naturlig sötma. Den hade nog mått bra av två-tre sekunders längre extrahering för perfektion, men 4/5 får den helt klart. Eftersmaken var lång och god, höll i sig en halvtimme eller så, utmärkt! :D De kommer få återbesök av mig. Däremot hittade jag några korn sump i botten, antar att det är dags att byta malskivor. Men smaken övervägde helt klart.

I övrigt hade caféet mycket tillbehör, främst chokladpraliner, att välja på. Men de får testas en annan gång.

Någon mer som har testat stället?
 

D-flexxx

Member
Jo då den har jag testat och de har ganska bra espresso där. Trevliga är de också måste jag säga. Tyvärr så har jag inte varit där på ett tag nu eftersom jag har jobbat lite för mycket. Men ett återbesök lär det blir snart.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp