Eureka MCI Timer, injustering kvarn

shogun

Well-known member
Kortfattad beskrivning av kvarn Eureka MCI Timer från Conti Valerio. Injustering och resultat med Quick Mill Vetrano och La Bomba i kvarnen.

Välpaketerat
img47e019e9ec771.jpg


Formgjuten frigolit
img47e019e9bba25.jpg


Även slimmad manual följer med
img47e019ea9689b.jpg


img47e019ea2a21e.jpg


img47e019eaaef40.jpg


250g hopper
img47e019eb215ba.jpg


Steglös justering av malningsgrad. Faktisk nolla stämmer med nollan på vredet pekandes mot skruven. Injusterad står den på fyra.
img47e019e90fbf9.jpg


Strömbrytare samt switch för manuell- och timerkörning
img47e019e8eb792.jpg


Justerbar timer dessvärre placerad på undersidan
img47e019e940945.jpg
 

shogun

Well-known member
Rejält utkast som riktar det malda kaffet skapligt ned i PF
img47e019e9d40cc.jpg


Anordning i utkastet som ska reducera klumpbildning och/eller kaffesprut
Fungerar den? Nja...klumpar blir det
img47e019eb39c61.jpg


Kvarnen smälter in väl i omgivningen
img47e019e9a3382.jpg


img47e019ea10bd7.jpg


img47e019ea48686.jpg


img47e019ea7a380.jpg


img47e019e8ce2ce.jpg


img47e019e989d37.jpg


img47e019eacc407.jpg


img47e019eae4aaf.jpg


img47e019eb08f14.jpg


Använde en brevvåg, en klocka, ett ml-mått och La Bomba för finjustering.
Kahls Espresso fick tjänstgöra vid grovjusteringen av malningsgraden.

A. Började med att ta bort hoppern för att kunna rotera kvarnaxeln för hand. Justerade ställvredet så att malskivorna precis har kontakt med varandra. Noll på vredet motsvarar faktisk nolla i malverket.

B. Vredet ställdes till att börja med mellan 3 och 4 på skalan.

C. Vägde dubbel PF och nollade vågen.

D. Därefter kördes kvarnen tills PF var fullt. PF med kaffe vägdes igen och netto blev ca 14-16 gram kaffe.

E. Ett glas som markerats upp med 6 cl användes för att tima in volymen versus 25 sekunder.
Det gick åt en hel del billiga bönor för att hitta skapligt rätt läge

F. Tiden som kvarnen behöver för att fylla på ca 7 gram kaffe i PF justerades in med timerskruven.

G. Bort med det billiga kaffet och in med LaBomba. Ett par shots och finjustering. Nu stämmer både timerinställning och malningsgrad. Vredet står på 4 mot skruven (se tidigare bild). Varje tryck på microbrytaren ger 7 gram kaffe i PF när timern är inställd på ca 7sekunder. Alltså ger kvarnen i denna inställning ca 1 gram malet kaffe per sekund.
img47e019e958fea.jpg



Andra shottet efter finjustering med La Bomba
img47e019e971692.jpg


Det både doftar gott, smakar rikligt samt smeker gom och hals på väg ned
img47e019e92829f.jpg


En riktig smaksensation
img47e019ea61cd8.jpg
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det här är banne mig hårdporr! Fy F vad läckert. Mycket snygg uppställning dessutom; nästan ett altare som konstruerat för dina maskiner! :cool:

//Stefan (som en gång i tiden tänkte sig köpa en Eureka, som köpte en Rocky och som fortfarande nog vill ha en Eureka)
 

shogun

Well-known member
Thanks Stefan.

Lite mer data:
Ljudnivån anges i manualen till 73 dBA. Kan ej avgöra om det stämmer eller ej men den är i vilket fall som helst tydligt tystare än min gamla utslitna Rancilio Rocky. Skapar ungefär samma grad av klumpbildning. Kan bero på färskheten hos bönorna. Får utvärderas längre fram.

Generellt är jag nöjd med kvarnen.
Inställningarna ger ca 1 gram per sekund och timern är inställd för ett singelshot (arbetar ca 7 sekunder/tryck).
Med två tryck på plåten där aktiveringsbrytaren sitter får jag ca 14-16 gram malet kaffe i dubbelfiltret. Normal tampning och en finpolerande obelastad vridning som avslutning.

Detta och 25 sekunder i maskinen ger två tigerrandiga, nötbruna shots enligt ovan vilka blev helt ok.
 

Fabian

Well-known member
Vill ju se lite actionbilder från malningen! :) Och hur det ser ut i portafiltret när du malt klart
 

lupoo

Well-known member
Snygg kvarn! Men..... Det står en påse Kahls på hyllan:mad:. Har inte riktigt förlåtit dom än för detta, jo jag vet jag är en långsint jä..l . (trots "Pudel") ;)
 

shogun

Well-known member
@Lupoo
Står numera ingen Kahls på hyllan. Den påsen användes upp för grovjustering (lek med liten kvarn). SKulle aldrig drömma om att slösa bort en massa goda Baretta eller LaBomba bönor.

@Fabian
Ja, vi får se vad som kommer framöver
 

tureflyttar

Well-known member
Justerbar timer dessvärre placerad på undersidan
img47e019e940945.jpg

Fantastiskt kul! Undra om det är medvetet gjort!

Kvarnen har verkligen en fin retrostil också! Får lite habegär! Börjar bli lite irriterad på min Minimoka för att det är svårt att få exakt mängd kaffe (svårt att vara exakt utan timmer) och för att den sölar så mycket. Ser fram emot en längre rensession!
 

JvD

Well-known member
Håller med, visst är den kaxig MEN kan den leverera också? Ser också fram emot lite actionbilder, helst på både finare och grövre malning.
 

DS

Well-known member
Visst är den härlig!

Jag har dessvärre inga actionbilder att leverera men kan bekräfta ovanstående omdömen om kvarnen, eftersom jag nyss köpt en likadan.

Vad gäller klumpbidning är det inte helt oväntat så att det blir betydligt mer klumpar med finare malning. Jag har visserligen plockat bort den lilla mojängen i utloppet som ska förhindra klumpning (eftersom jag var klantig nog att inte riktigt ha koll på hur den satt), men tror egentligen inte att det gjorde så stor skillnad. Jag bedömer att till bryggmalning blri det i stort sett klumpfritt. Emellertid är det nog lite bökigt att vrida om den här kvarnen mellan espresso och brygg eller annan sort alltför ofta, vilket dock inte är ett problem för mig som kör enbart espresso.

Det är grymt skönt med steglös inställning av malningsgraden.

Jag har klockat min kvarn till ca 12 s för en dubbel, vilket jag tycker är mer än väl godkänt. Det känns faktiskt rätt snabbt och det blir inte mycket spill. Det blir en del ganska löst sammansatta klumpar, men jag tänkte kanske ge mig på nåt slags moddning, i stil med vad som presenteras i Rockymodd-tråden, lite längre fram så får vi se vad det ger.

Att ha timern på undersidan känns lite onödigt, men det är ju ändå inte så fruktansvärt ofta man ställer om den om man inte kör nytt kaffe för varje kvartskilo och det är ju inte heller säkert man måste ställa om den varje gång man byter sort. Strömbrytaren för manuell/timerstyrd malning sitter, lustigt nog, på andra sidan på min kvarn. Denna omkopplare är praktisk om man vill blåsa ur nåt gram ur kvarnen innan man maler för att få helt färskmalet.

Att ha en timer på kvarnen känns i och för sig inte helt nödvändigt. Vill man spara några hundra tycker jag att en lackerad Eureka utan timer är ett fullgott alternativ. Den kostar ju typ som en Rocky.
 

shogun

Well-known member
Fantastiskt kul! Undra om det är medvetet gjort!

Kvarnen har verkligen en fin retrostil också! Får lite habegär! Börjar bli lite irriterad på min Minimoka för att det är svårt att få exakt mängd kaffe (svårt att vara exakt utan timmer) och för att den sölar så mycket. Ser fram emot en längre rensession!


Hahaha! Det tänkte jag inte på alls, faktiskt inte det minsta förrän du uppmärksammade det :lol:

Jag kommer fixa och dona ihop en "Är den något att ha-tråd" något längre fram efter jag använt kvarnen ytterligare och fått mer erfarenhet av den.

Just nu så fungerar den toppenbra och jag får stabila shots varje gång. Hade gärna sett att det malda kaffet kom i jämnt flöde ur pipen. Klumparna är lyckligtvis väldigt lösa och smaken på shotsen är i topp.
Kan i mycket stor grad bero på bönsort och fäskhet.

Så som jag fördelar kaffet i PF och sprider ut det med ett par fingrar så verkar det inte ha någon större betydelse för slutresultatet. Tampningen kör jag som normalt och puckarna är stabila och visar inga tecken på kanalisation. Både smak, doft och utseende hos den färdiga espresson är helt ok.

Enda anledningen jag ser till att få bort de fluffiga klumparna är i så fall att kaffet stannar kvar i PF vid malningen. Som det är nu kan en eller annan liten fluffboll få för sig att smita iväg utanför...

Tiden och användandet av kvarnen får visa...jag är nöjd so far.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp