Experiment

B

Berra

Guest
Tänkte att jag skulle starta en tråd för experimentella kaffe recept.
Vore kul att se vad ni har provat för blandningar.
Det gäller allt från kryddor i PF till tja bär i mjölken?

Jag kan börja med att lägga upp en sak jag provade i morse, kanske lite "godis kaffe" men har man tråkigt så har man. :lol:

Det jag provade var att riva ner två rutor mintchoklad i mjölken innan jag skumma den.
I det här fallet var det lite Lindt Mintchoklad men det funkar väll med vad som helst men gärna lite högre andel cacao.
Använde mig av espressokoppar för jag tyckte det blev mer passande.
Slutresultatet blev lite utav små Mintcholklad cappuccinos. Skulle väll även funka med lite Mynta på toppen för dekoration.

Chokladen fungerar bra ihop med espresso och själva mintsmaken blir inte så framträdande men ger dock en bra twist.
Notera är att jag tyckte det blev lite svårare att skumma med chokladen i, därav det fadda skummet.

Fyll gärna på med lite nya roliga experiment. :coffee:


Bilderna är tagna med min dåliga Samsung mobilkamera, så ni får ursäkta kvalitén. :blush:
 

Bilagor

  • Photo-0047.jpg
    Photo-0047.jpg
    17.2 KB · Visningar: 92
  • Photo-0048.jpg
    Photo-0048.jpg
    11.8 KB · Visningar: 118

Fabian

Well-known member
Jag har provat samma sak, fast inte med mintchoklad i mjölken innan skummning. Rev ner en halv bit i koppen när den var tom, resten ovanpå creman efter jag gjort espresson. Sen kör man skum som vanligt och får då fina mintchokladfläckar i mönstret i skummet! Samt en trevlig mintchokladig överraskning när man dricker de sista dropparna :)
 

Daffy Duck

Well-known member
En annan variant med smaksättning som jag själv provat är att blanda ner nymalda kryddor i portafiltert tillsammans med kaffet innan extraktionen. T.ex. kardemumma, kanel m.m. Färsk mycket finhackad chili ger ett intressant resultat!

Jag vet en som brukar lägga i en kanelstång tillsammans med kaffet i perkulatorn vid bryggning, och det ger faktiskt en ganska angenäm och mild kanelsmak på kaffet! Det borde ju fungera även vid andra bryggmetoder!

Ett något mindre lyckat experiment jag gjorde för något år sen var att fylla portafiltret med te. Vad jag dock inte tänkte ett dugg på var doseringen och att te faktiskt sväller vid kontakt med vatten, så det blev totalt tvärstopp i Pavonin. Det som till sist kom ut var näst intill odrickbart... Ristretto-te? :)

Nu blev jag ju inspirerad att labba lite i köket... Kanske ska göra ett försök igen...
 

josef

Well-known member
HAHA te i pf!!! Undrar om man kan mala teet med en mortel eller liknande innan och stoppa ner lite, kanske blir en tespresso? ny tekultur :) bär i mjölken lät ju som nåt udda också..

Kaffe är roligt, fortsätt experimentera :)
 
B

Berra

Guest
Hmm ja det borde ge mer sensation att dela upp kaffet och chokladen, då mintsmaken försvann lite på mitt sätt.
Kan vara värt att offra några bönor på.
Har nog bara kvar La Bomba bönor till ett par koppar sen ska jag prova lite
J&N - El Salvador Bourbon Estate.
Den ska ju ha eftersmak av karamell, om man kan lita på beskrivningen. :)

Den tror jag har potential för lite experiment.

Går ju kombinera lite med det Daffy säger.
Alla vet ju att apelsin choklad och kanel är en höjdare! ;)
 

Axel

Well-known member
Jag har kört en del roibos i maskinen, men var dock försiktiga. Lätt att de små fröna fastnar lite här och var. Kan lätt ge allvarliga skador på era maskiner!
 

Nickeh

Well-known member
Innan jag började på Costas Cafe & Rostery (tidigare news) så hade de en drink där dom körde en nypa earl grey i portafiltret. Dosera lite kaffe, en nypa te och sen fylla pf. Antar att den metoden förhindrar att teet skulle riskera att hamna där det inte skall vara.

Kan bidra med min signatur drink från årets deltävling i sundsvall

Hallon och kokos espresso:
3 tsk Hallon puré
4 cl Kokos pure
3 tsk Socker
Lite lite salt.

Som jag gjorde det på tävlingen blandade jag puréerna i en aeropress tillsammans med 4 cl hett vatten, sockret och salt. (Saltet räcker det med några få flingor) Filtrerade "soppan" med aeropressen. Delade upp den filtrerade soppan i två små cognakskupor och hällde sedan en enkel espresso över det.

Märkte att receptet var relativt känsligt för vilket kaffe som användes så proportionerna på puréerna kan behöva justeras lite beroeende på kaffe.

Gillar drinken skarpt, väldigt aromatiskt. Hallonens kraftiga syra som dämpas av kokosens krämiga feta konsistens. Kokosen känns inte så mycket till smaken utan blir mer en fin arom när man svänger runt drinken i glaset och doftar.
Sockret använder jag för att dämpa syran som annars tillsamans med kaffet ger en besk sträv upplevelse. Saltet hjälper till att runda av smakerna, utan saltet så var det fortfarande lite beska och mer socker skulle göra drinken för sliskig.

Vet inte riktigt vart man kan hitta kokos puren. Köpte min på Servera iaf.
Det var en frusen kokos pure som jag tinade så att man fick den flytande. Testade med både kokos grädde och kokos mjölk och det kan fungera men då måste man söta lite mer. Bästa resultatet fick jag som sagt med purén. Hallon puré går fint att använda färdig eller att passera hallon själv i en fin sil. Viktigt dock att filtrera det hela då både hallon och framför allt kokosen har en ganska otrevlig munnkänsla med lite kornighet som man gärna slipper.

Har efter tävlingen även gjort en variant på det hela med monin hallon syrup och monin kokos syrup i en caffé latte. Funkar fint men blir lite sliskigare än orginal drinken.
 

Gustaf

Member
lite finskuret apelsinskal i pf brukar bli smarrigt!
jag experimenterade också lite med hallon inför BC 2007. jag mosade helt enkelt ett hallon med lite socker i en kopp, bryggde en enkel över moset och sen toppade jag med lite "citronmjölk"(lite citronskal i mjlken under skummning ger en lätt citronsmak). bytte dock signatur innan uttagningen då jag tyckte den blev lite väl fruktig.
kul att folk vågar leka lite!
 
B

Berra

Guest
Nu har jag provat "El Salvador Bourbon Estate"
Den var lite klurig att få till en bra skott på, fick ställa ner malningen men den ger fortfarande inte så mycket crema som man skulle önska.
Det jag fick fram var inte i min smak, för mycket syra för att jag ska uppskatta den som ren espresso. (beskrivningen till trotts)

Någon som har några tips för den här blandningen?
Har bara 250g av den så jag skulle vilja få till ett riktigt bra skott med den medan det finns lite kvar.
Man är ju trots allt en rookie. :)

Tänkte prova med apelsinskal i PF med den här bönan.
Spela vidare på det syrliga/fruktiga. ;)
 

webguide

Member
Vitlök, kaffe och kakao...
Ja, vitlök och kaffe är väl sådär och vitlök och kakao är inte heller "skitkul" precis, men om man blandar kaffe och kakao så uppstår aromämnen som är kemiskt besläktade med de som finns i vitlök... Voila du har en smakkombination som funkar.
Jag har testat att göra kaviar på detta (alginatsfärer) och serverade dem till lågtempstekt fasanbröst, med sås på Pinot noir... Mumma!
 

webguide

Member
Vitlök, kaffe och kakao...
Ja, vitlök och kaffe är väl sådär och vitlök och kakao är inte heller "skitkul" precis, men om man blandar kaffe och kakao så uppstår aromämnen som är kemiskt besläktade med de som finns i vitlök... Voila du har en smakkombination som funkar.
Jag har testat att göra kaviar på detta (alginatsfärer) och serverade dem till lågtempstekt fasanbröst, med sås på Pinot noir... Mumma!
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Citron och apelsinskal är klassiker.
Prova gärna med torkat päron eller äpple.
Sen kan man kombinera chilli och pepparmynta.
Menthol och lite färsk habanero i en espresso med vispad grädde.
Det finns hur mycket kul som hellst. ;D
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp