löfbergs finaste?

theseal

Kaffeterroristen
zoegas är jag inte heller speciellt impad över, men med en helt klar mer "mainstream-inriktning"..

Värt att tänka på för personer med "världssamveten" är dock att Zoegas ägs utav Nestlé.. Nej, då föredrar iallfall JAG att smälla mina surt förvävade och skattade slantar på mitt favvohockelygs största sponsor, Löfbergs.

Jag tycker det är kul att dom smäller utveckling och marknadsföring på specialkaffe, hoppas bara dom får fram en produkt som jag gillar..
 

lupoo

Well-known member
Värt att tänka på för personer med "världssamveten" är dock att Zoegas ägs utav Nestlé..
Helt rätt, bra att veta!

Nej, då föredrar iallfall JAG att smälla mina surt förvävade och skattade slantar på mitt favvohockelygs största sponsor, Löfbergs.
Där är jag inte lika enig:nowink: . Men vet ni att RiktigtKaffe.se nu har tagit steget in som sponsor av svensk hockey!;) To be continued....
 

zix

Well-known member
Zoegas ägs utav Nestlé
Och Gevalia ägs av Kraft, som i sin tur ägs av Philip Morris. Löfbergs är väl det enda stora rosteriet i Sverige som fortfarande inte är uppköpt av någon av de riktigt stora matkoncernerna. Om nu Torkel kan lära dem att välja bönor och rosta bra, så kanske de kan börja göra gott kaffe också...
 

Dunne

Well-known member
verkar jobbigt om man ska fundera på vem som äger vem hela tiden. om zoegas ägdes av ondskan men gjorde bästa kaffet så hade väl det varit bra? xxxxxxxxxxxxxxxxxx?
 

zix

Well-known member
Du behöver inte fundera på det alls, ingen kan tvinga dig. Mitt inlägg handlade inte om att ge dig eller någon annan dåligt samvete och därmed känna det jobbigt, utan bara att lägga ut fakta.

Kaffe är gott, det kan det vara oavsett vem som äger rosteriet. Jag fortsatte bara att redovisa ägare eftersom theseal hade nämnt en. Det placerar Löfbergs i sammanhanget vad gäller ägarstruktur, eller hur?
Att jag inte gillar smaken på Löfbergs kaffe tror jag är klart, men jag tror inte heller att kaffet är dåligt på grund av att de inte är ägda av ett stort multinationellt företag. Bra kaffe är bra kaffe. Dåligt kaffe är dåligt kaffe.
 

MaZ

Well-known member
Och Gevalia ägs av Kraft, som i sin tur ägs av Philip Morris. Löfbergs är väl det enda stora rosteriet i Sverige som fortfarande inte är uppköpt av någon av de riktigt stora matkoncernerna. Om nu Torkel kan lära dem att välja bönor och rosta bra, så kanske de kan börja göra gott kaffe också...

Viktigt att dom importerar äckligt vatten från nån kommun med sånt i kranen så man kan dricka det även utanför Karlstad kommungräns med omnejd.

Kanske speciella stockholm och Göteborgsrostningar? :D
 

Dogbert

Active member
Zoega verka introducera ett par nya kaffesorter nu. Häromdagen gick jag in på konsum efter jobbet för att köpa mjölk och sådan man köper där när en baristant stack fram huvudet bakom en massa zoegaförpackningar och offererade en phree espresso. Jag accepterade fast jag fått min dagsdos, och passade på att observera hantverket. Hon slog ur pucken och malde i nytt kaffe direkt. (Är det inte brukligt med någon slags urspoling. Kanske svårt att ordna mitt i butiken). En stampning med en fast monterad ganska stor tamper. Den var nog återfjädrande. Jag har aldrig sett något sådant men så brukar jag inte går runt på cafeer och titta heller. Sedan samma procedur för nästa espressodrickare.
Jag kan inte säga så mycket om smaken då jag mest dricker min egen espresso, men den påminde om sådant jag kan få av andra espressomakar, så den var nog inte helt hopplös.
Två nya sorter verkade hon marknadsföra. Både som hela bönor och malet fick jag intryck av. Kommer inte ihåg priset men det var nog inget ohemult. Förpackningen var ny, dvs påminner inte om deras gamla sortiment.

Löfbergs finaste ligger väl på 230-240 per Kg och det verkar inte vara tre ggr godare än t ex Musettin för 80:- Men förpackningen är ju mer påkostad och det kanske lockar en del kundkategorier.
 

Montero

Well-known member
Har testat Monsunen från Löfbergs.

Bönorna var krossade. Såg inte bra ut.
Malningsgraden var jag tvunget att ställa in på MJÖL. Men väl där så lyckades jag trycka ut några helt ok och mjuka koppar kaffe. Det blev gott men det mesta av påsen hade då gått till att ställa in kvarnen. 20 varv senare... det var sorgligt.
 

kafei

Well-known member
Även jag testade Löfbergs Monsooned Malabar, fick en påse gratis.
En stor mängd utav bönorna var krossade hos mig med. Märkligt. Undrar vad de gör med bönorna? Såg verkligen inte bra ut.

Smaken? Mmmnja... Inge vidare. Monsooned har dock aldrig vart min favvoböna dirket. Gjorde den i aeropressen. Ska dock testa den som espresso innan jag uttalar mig mer.
 

Tobiemme

Well-known member
köpte en påse Kimel estate i panik på konsum. den verkade inte särskilt fräsch och det visade sig senare att bönorna var riktigt gamla. smaken var inget vidare heller - obalanserad och spretig, utan kropp. används nu som utdrygare med kraftigare blandningar...

kompisen köpte Sidamon och körde den i Giotton - sur och trist var vårt gemensama omdöme.
 

MrBean

Well-known member
Fick ett rör med Monsooned Malabar av en kompis som köpt fel... å det hade han i dubbel bemärkelse!
Vilken sk*t rent ut sagt!!
 

Zalve

Well-known member
Tänkte att jag skulle testa dessa, så jag köpte mig en burk för ett tag sen.

Vilken besvikelse. Nästan hälften av bönorna var krossade/smulor.
Riktigtfin malning, för att det skulle bli nån creama att prata om.
Är ingen expert på espresso, men jag tycker inte att det ska smaka så här.
Man får hoppas att datumet i botten på burken är rostningsdatum och inte bäst före.
(11-12-08, inköpt i Februari)
 

zix

Well-known member
Vet inte vad Löfbergs håller på med.
Krossade bönor kan man få med av flera anledningar. Det här ska ju vara deras kvalitets-sort. Mycket jobb på förpackningen, man får verkligen intrycket av att det ska vara hög kvalitet också.
Men om det inte bara är ett fåtal undantag utan mer regel att det levereras med mycket trasiga bönor, så börjar man ju undra över hur bra det egentligen är.

Ska sägas att jag själv inte har fått några krossade eller trasiga bönor när jag har testat de här papprören. Men det var rätt längesen jag köpte förra gången.

Upplevde för övrigt också Sidamon som lite sur, det var den jag köpte senast jag testade.
 

Zalve

Well-known member
Tänkte jag skulle skicka mina bilder till Löfbergs och fråga om det ska vara så.
Av de 23 gram som jag vägde upp,, (halvvägs ner i påsen), så var 8g "krossade"

lof11.jpg


Av de "lyx"kaffebönor jag har köpt har jag aldrig fått en trasig böna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp