löfbergs finaste?

Kolan

Member
Ja, som sagt har jag ju vunnit ett kaffemonster (Jura Z5) och 150 kr från Löfbergs finaste.
Är det någon som känner till dessa bönor eller är det sånt som ni dissar omgående??

Läs ev. mer på www.lofbergsfinaste.se
 

theseal

Kaffeterroristen
Hej där.

Jag har haft Sidamon och Moonson Malabar hemma i kvarnen, och tyvärr inte varit specielt imponerad. Sidamon var gränsfall på drickbart och det överlägset äckligaste som runnit ur min maskin. Smakade gammal damparfym.
Det gör mig lite förbryllad hur ett så stort företag med så mycket kunskap kan släppa en så dålig? alternativt svår produkt. Torkel, en av sveriges kunnigaste killar i detta gebitet jobbar där nu och skall bli kul att se vad dom kommer prestera mha av honom.
 

rhide

Well-known member
Jag gjorde ett inlägg om de bönorna jag också för ett tag sedan och det var ärligt talat vidrigt. Vidrigt. Jag slängde påsen strax efter att jag öppnat den eftersom skiten helt enkelt inte var drickbar!

Jag ska se om jag hittar tråden med inlägget...
 

Axel

Well-known member
Lite OT; Kolan vart i Båstad bor du? :) Har sommarhus där!
On TOpic; Släng skiten! :)
 

cassidy

Member
Halvt OT: jag har inte prövat de två du nämner men jag håller mig alltid minst på armslängds avstånd från Löfbergs.... :nowink:

De må kunna mycket i Karlstad men kaffe är inte på den listan.
 

zix

Well-known member
Löfbergs bär det huvudsakliga ansvaret för att jag inte lärde mig dricka kaffe förrän i vuxen ålder. Jag är uppvuxen i Karlstad. Insåg inte förrän jag kom ner till Göteborg och folk bjöd på Zoegas att även filterbrygg KAN vara drickbart - bara det inte är Löfbergs. Men det var efter att jag hade lärt mig att gilla moka och sedan espresso...
Men Gevalia är ärligt talat nästan lika äckligt.

Torkel, en av sveriges kunnigaste killar i detta gebitet jobbar där nu och skall bli kul att se vad dom kommer prestera mha av honom.
Ja, det var sannerligen en nyhet. Ojojoj. Han kommer att få MYCKET att göra.
Senaste gången jag provade en Löfbergs specialare var när en baristakompis bjöd på deras Yirgacheffe. Den smakade tydligt av... soja. Inte särskilt gott.
 

Hopdemon

Active member
Jag har provat Sidamon och Kimel estate. Jag har tidigare skrivit ett inlägg om att jag tyckte det var väl mycket trasiga bönor, men smaken var ok. Jag tycker dock att förpackningen förtar endel av nöjet, då den är för överdådig för mig.
Kimel estate har jag köpt två gånger.
Hade avsändaren varit någon annan så hade kanske kaffet upplevts som ännu godare.
Dock har ju de stora en annan syn på hållbarhet än de mindre rosterierna. Chansen att få gammalt kaffe är således betydligt större.
 

JvD

Well-known member
Har provar några av dem men ingen har övertygat mig, snarare gjort mig besviken. Oftast MYCKET besviken och jag har alltid slängt bönorna efter ett antal dagar.
Men vad han man att förvänta sig med tanke på all marknadsföring och snygga förpackningar, det måste ju till för att man skall luras köpa skiten :)
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Jag har provat Kimel Estate och Mandheling som hela bönor, samt Antigua som färdigmalet och kört dom i presskannan.
Efter att ha ställt ner malningsgraden mot hur jag brukar ha den när jag brygger i presskannan och förlängt tiden en del innan jag drar ner bönorna har i alla fall jag fått ett resultat som är bra.
Jag kan inte heller klaga på trasiga bönor som verkar vara ett bekymmer för många här, men det kanske är på espresso kaffet det inträffar.

Som någon skrev här eller iandra inlägget slår jag inga bakotvolter av glädje, men det finns det finns det endast ett fåtal kaffen som gör tycker jag.

Med andra ord tycker i alla fall jag att dom har lyckats bättre än vad jag väntat mig av ett "idrotts evenemangs kaffe".:lol:
 

Kolan

Member
Svar till Axels Offtopic. Jag bor på Malen granne med Contan (fast de har ju lagt ner men nu söker de nya som kan driva café i sommar, något för dig??)

Jag ska till Helsingborg i morgon. Var ska jag köpa nya goda böner till monstermaskin om jag nu ska ha något annat än gratisbönorna från Löfbergs?
 

Fridberg

Member
har provat monsoon malabar och mandheling, de var helt okej, men jag tycker att Zoegas bönor är hundra gånger bättre.
 

42beans

Member
"Sidamon var gränsfall på drickbart och det överlägset äckligaste som runnit ur min maskin. Smakade gammal damparfym." -theseal


Oj! Inga visor om din Sidamoupplevelse inte. Jag körde den på en mässa och där blev den uppskattad. Har också prövat den i ett blindtest med 7 elaka erfarna baristor och den scorade faktiskt helt ok där. Själv tycker jag att den är lite kul med sin galet korta eftersmak (läs ingen) och citrontoner. Föredrar personligen en yirga om man söker citrus så kanske man får med lite jasmin också...
 

Dunne

Well-known member
av de jag har provat så kan man sammanfatta löfbergs finest som inte prisvärt. okej kaffe om man måste panik handla på konsum men ganska dyrt och inte något speciellt.

har kört åtminstone monsoonen och sidamon.
 

theseal

Kaffeterroristen
"Sidamon var gränsfall på drickbart och det överlägset äckligaste som runnit ur min maskin. Smakade gammal damparfym." -theseal


Oj! Inga visor om din Sidamoupplevelse inte. Jag körde den på en mässa och där blev den uppskattad. Har också prövat den i ett blindtest med 7 elaka erfarna baristor och den scorade faktiskt helt ok där. Själv tycker jag att den är lite kul med sin galet korta eftersmak (läs ingen) och citrontoner. Föredrar personligen en yirga om man söker citrus så kanske man får med lite jasmin också...

Ne, och jag är ärligt förvånad över detta faktum. Jag är iofs övertygad om att något inte stog rätt till med den påsen.
 

jonhar

Well-known member
Jag håller med merparten av kommentarer här angående Löfbergs finest. Tycker generellt att tex Zoegas kaffe håller samma klass, men till ett betydligt bättre pris.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp