Ultimata Choc Chip Cookies

SB

Well-known member
Blockchoklad tål värmen bättre och blir inte så geggig som "finchoklad" tycker jag...
 

roccster

Well-known member
Köpte just på mig 400gr chokladlinser från steinberg och nyberg, jag kunde bara inte motstå frestelsen att blanda 70%-iga med linser av mjölkchoklad. När det gäller smältning av denna 70% "fin"-chokladen så har jag inte märkt att linserna skulle smälta speciellt fort. Mjölkchokladen kommer nog ge med sig fortare, men vad gott det kommer att bli :D

Nu blir det storbak i helgen. För alla er som drar ut i naturen så är dessa kakor fantiskt fina att ha med sig. Mängden socker får ju vem som helst att piggna till efter några kilometer med ryggsäck ;)
 

roccster

Well-known member
Funderar om det blir nån stor skillnad om man använder finchoklad eller nån billig blockchoklad.

Det är helt klart värt att ta lite finare choklad än block. Det är när explosionen av den härliga choklade attackerar smaklökarna som hela kakan kommer till sin rätt. Blandningen av farin och en bättre choklad är det som gör kakan fantastisk.

Givetvis funkar det med block också, men det blir lite mer hemkunskap över kakan då ;)
 

doppio

Well-known member
Det är helt klart värt att ta lite finare choklad än block. Det är när explosionen av den härliga choklade attackerar smaklökarna som hela kakan kommer till sin rätt. Blandningen av farin och en bättre choklad är det som gör kakan fantastisk.

Givetvis funkar det med block också, men det blir lite mer hemkunskap över kakan då ;)

Attans, låter ju som man får ta ännu en vända till Steinbrenner & Nyberg idag då.

2403164086_c34d1d994e_m.jpg
 

SB

Well-known member
Chokladlinser är ju tänkta att användas till mat och bak. Den choklad jag brukar ha hemma är sådan på kaka (100g 70%-ig) och den passar inte jättebra till sånt här , men visst, funkar gör den väl(kakorna är ju farligt goda...).Däremot används den med fördel när man behöver smälta den, tex till glasyr eller mjuka kakor....som nedan...


Hmm...beklagar taskig skärpa...
 

Bilagor

  • IMG_1737.JPG
    IMG_1737.JPG
    144.5 KB · Visningar: 18
Topp