Ultimata Choc Chip Cookies

roccster

Well-known member
Dessa är mina absoluta favoriter till en latte. Det ska bli lite sådär härligt sega. Jag brukar lyxa till med en finare choklad (typ mörka chokladlinser som man kan köpa på någon bra chokladbutik)

Chocolate chip cookies

3dl mjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
190g smör
4,5dl farinsocker
0.75dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
6,5dl havregryn
350g grovhackad mörk blockchoklad

1. Blanda mjöl, salt och bikarbonat, sätt ugnen på 180 grader
2. Blanda, i en stor skål, de olika sockersorterna med smör och rör till det blir krämigt (säkert enklare med elvisp men jag rörde så gott jag kunde med en vanlig, det blev väl kanske inte krämigt men blandat iallafall)
3. Tillsätt ägg och havregryn i den stora skålen och rör om
4. Rör i mjölblandningen och sist den hackade chokladen (Jag tog hälften mörk och hälften mjölk, det jag hade hemma)
5. Klicka ut “lagom” stora klickar på bakplåtspappersklädda plåtar, ca storlek pingisboll tyckte jag blev bra. Den här gången blev det ca 25 st, enligt receptet 25-40 så mina är väl stora
6. Grädda ca 10-12 min
 

shogun

Well-known member
Det låter riktigt smarrigt. Sparar receptet och ska testa vid första bästa tillfälle
 

Heffa

Well-known member
Det ser ju såpass enkelt ut att till och med jag skulle kunna klara av det... skall testa vid tillfälle :)
 

roccster

Well-known member
Ja det är bara att veva ihop och sen slänga på en plåt. Inte massa jäst och tjafs som måste passas med tempratur etc. och resultatet är verkligen Homer dreggling :D
 

Heffa

Well-known member
Jag fick bara ut 15 cookies igår när jag testade det här receptet, så mina var nog ganska stora :)

...men de var mumsiga!
 

[SH]

Well-known member
Bara att instämma i hyllningskören. Frun har bakat en andra omgång nu. (Gästerna under påskhelgen åt med glädje upp vår första omgång.)
Kan rekommendera att köra på 200 g mörk (typ 70%) choklad och 150 g mjölkchoklad. Funkar troligen även att blanda i vit choklad istf mjölkchokladen.
 

Axel

Well-known member
Gillar man inte alltför degiga cookies så frys in de färdigplättade kakorna och låt de tina i 5min innan ugnen. Gör susen!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, låter gott. Måste testas någon gång. Får köra ett litet baknings-race med ungarna, så får de vara med och gegga lite. Blanda vit och mörk choklad låter finfint. :cool:
 

Essenzatjejen

Well-known member
Ååå varför denna trååd!!!! Det är ju bikinisäsong snart! Lägg av med dessa fasoner GENAST! ;)

Vilket baksug (hahaha) jag har!:lol:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag vet inte hur de ska smaka, men goda blev de! Jag använde mörk blockchoklad (150 g), vit blockchoklad (100 g) samt Marabou Mjölkchoklad (100 g) och fick ut 45 stycken decimeterstora kakor. Se bifogad fil för bild på resultatet! :D

//Stefan (som inte är snygg i bikini ändå så det är bara att äta kakorna - trots GI)
 

Bilagor

  • 45_cookies.jpg
    45_cookies.jpg
    101.3 KB · Visningar: 25

roccster

Well-known member
Ser helt klart vackert ut, åpersonligen klarar jag inte riktigt vit-choklad då jag tycker det blir lite för sött. Min favorit i dessa är sånna där små linser som man kan köpa i 100gr förpackningar på snajsiga bagerier.

Skoj att ni gillar dem. Jag ska se till att de som gav mig receptet får den cred de är berättigade till :D
 

SB

Well-known member
Har testat! Hade inget farin hemma så det fick bli mörkt muscovado och ett extra ägg , men det gick kanonbra. Fick bli en blandning av mörk choklad (72%) och mörk blockchoklad då det var vad som fanns hemma. Lätta att göra är ett stort plus!
 

Bilagor

  • IMG_2737.JPG
    IMG_2737.JPG
    53.9 KB · Visningar: 19

Stefan Böna

Mr Microtext
...inget farin hemma så det fick bli mörkt muscovado...

Där ser man!

Jag hittade inget farinsocker när jag handlade ingredienserna, så det blev mörkt muscovado för mig också. Jag trodde att det var farinsocker? Heter inte det Brown sugar på engelska?

Tog inget extra ägg, men attans vad goda de blev!

//Stefan (som tycker det är skoj att baka, fast han inte alltid kan/får/bör äta resultatet)
 

SB

Well-known member
Stora skillnaden är väl att farinet är torrt och går att strö...Iaf det som jag har haft hemma. Muscovadosockret är ju så segt så det var svårt att vispa det med smöret, därav det extra ägget. För konsistensens skull. Jag insåg ganska snart att jag behövde mer "vätska" om det skulle gå att blanda i havregryn och mjöl....
 

doppio

Well-known member
Funderar om det blir nån stor skillnad om man använder finchoklad eller nån billig blockchoklad.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp