Säljes: Ny Jura Z5

Kolan

Member
Jag har vunnit en Jura Z5 i en Löfberg lila tävling.
Jag är verkligen jätteglad men vet inte helt om jag förtjänar en så fin maskin...(måste ju betala vinstskatt på 30 % också)
Jag undrar nu om det finns något intresse av att köpa min kaffemaskin?
Det står att vinstvärdet är ca. 20000kr.
Är det en så bra maskin som det låter?

Eller ska jag behålla den och gå med i detta forum och lära mig riktigt mycket om kaffe???


Om det är någon som är intresserad så skriv här eller skicka ett PM.
Kom med bud!

/Kolan
 

bchi

Well-known member
Man kan väl räkna lite på det?
Om du behåller maskinen så har du betalat 6.000 kr för den.
Jag har tyvärr ganska dålig koll på vad du kan få för den om du säljer den men vi kan väl räkna lågt? Säg 13.000 (?)
Ta bort vinstskatten och du har 7.000 kr kvar. För dessa 7 lappar så kan du få en väldigt bra halvmanuell maskin och jag tror nog vi kan räkna in en kvarn där också.

Jag tror ingen kommer säga emot att man, i slutändan, får ut en bättre espresso ur en sådan konstellation än från Juran. Det kommer dock krävas att du övar ett tag, är redo att läsa på lite och har ett ganska ordentligt tålamod. Om du känner att du vill utveckla ett nytt intresse så är det ju ett ypperligt tillfälle.
Ja, det är lite bökigare än med en helautomatisk maskin men oj så mycket roligare :)

Gå inte bara nu på det jag har skrivit utan invänta några andra synpunkter också.
Jag har dock aldrig druckit någon espresso från en helautomatisk maskin som varit lika bra som från en halv-manuell/atuomatisk.
 

Wannabe

Well-known member
Man kan väl räkna lite på det?
Om du behåller maskinen så har du betalat 6.000 kr för den.
Jag har tyvärr ganska dålig koll på vad du kan få för den om du säljer den men vi kan väl räkna lågt? Säg 13.000 (?)
Ta bort vinstskatten och du har 7.000 kr kvar. För dessa 7 lappar så kan du få en väldigt bra halvmanuell maskin och jag tror nog vi kan räkna in en kvarn där också.

Jag tror ingen kommer säga emot att man, i slutändan, får ut en bättre espresso ur en sådan konstellation än från Juran. Det kommer dock krävas att du övar ett tag, är redo att läsa på lite och har ett ganska ordentligt tålamod. Om du känner att du vill utveckla ett nytt intresse så är det ju ett ypperligt tillfälle.
Ja, det är lite bökigare än med en helautomatisk maskin men oj så mycket roligare :)

Gå inte bara nu på det jag har skrivit utan invänta några andra synpunkter också.
Jag har dock aldrig druckit någon espresso från en helautomatisk maskin som varit lika bra som från en halv-manuell/atuomatisk.

Fast å andra sidan om du nu inte fattar grejen med att ha separat kvarn, och maskin. Och inte är ute efter att optimera din espresso in absurdum utan tycker att espresso/latte/cappuccino etc är gott så har du en jäkligt bra maskin för att vara helautomat. Trevligt till frukost, kul att bjuda vänner och bekanta på besök etc. Alternativt säljer du den enligt ovan nämnda beräkning och köper en billigare helautomat. Då har du hyffsat kaffe i gratis maskin.

Eller så säljer du den och köper navkapslar för pengarna som blir över, eller vad som nu är din grej:)
 

shogun

Well-known member
Ja, för en snabbis så verkar den ju helt ok

Test här

1429XLarge.gif
 

Heffa

Well-known member
Min kollega har en sån här Jura (är lite osäker på om det är just denna modell, men den ligger i samma prisklass i alla fall) och den levererar förvånansvärt bra kaffe :)

Både espresson och latten jag har provat hemma hos honom har varit riktigt bra.
Vill du bara ha gott kaffe snabbt utan en massa kladd med kaffebönor, mjölk och sådant så är det nog en utmärkt maskin att ha hemma i köket tror jag.

För 6000:- (eller vad vinstskatten kan sluta på) hade jag utan tvekan behållit den, för att ev sälja den längre fram när suget efter en halvautomatisk maskin tar överhanden.
 

Kolan

Member
Oj, Oj! Tack för alla snälla svar!
Nu har jag fått en hel del att tänka på och har läst MYCKET om min nya maskin som kommer nästa vecka.

Några navkapslar hade jag inte tänkt mig snarare en riktigt go fåtölj att amma i, men det jag då tänker är ju att jag i den ska drick en riktigt go latte.... Vill ju både ha kakan och äta upp den...
(Min man blev dock supernöjd med nya navkaplar till Minin...Tur att det är jag som vunnit!)

Anledningen till att jag inte tycker att jag förtjänar en sådan maskin är att jag inte är den kaffekännaren så att jag verkligen kan känna skillnaden på riktigt gott kaffe och gott kaffe (som ni kaffenördar troligen tycker är odrickbart...)
Men det ser ju ut att vara en bra maskin som kommer och då kanske jag med tiden kan bli en kaffenörd jag med??

Jag har ju oansett inte fått sålt den.

Jag tycker att ni ska gå in på löfberg lilas hemsida och tävla för att vinna en Jura Z5. En vinnare varje månad!
http://www.lofbergslila.se/

Lycka till!
 

Kolan

Member
Nu knacka det på dörren...
Den är här!!
Den är så stor så den står på en pall!!!

Det blir nog ingen ny fåtölj eller tråkiga navkaplar. Jag måste ju prova detta monster!!
 

Kolan

Member
Ja, så är kaffemonstret på plats.
Har haft besök hela helgen som kommer för att prova att själva trycka på knappen och få en cappucino.
Har dock bara fyllt den med gratisbönor från löfbergs och som nybörjare har jag ingen aning om hur bra eller dåligt det var.
Jag var inne på kaffemaskinen.se men jag behöver ha lite hjälp...
Ska det vara råbönor???
Någon som vill tipsa mig om vilka i så fall??

Hoppas på överseende med en nybörjare som har mycket kvar att lära!!!
 

Faktor

Well-known member
Ja, så är kaffemonstret på plats.
Har haft besök hela helgen som kommer för att prova att själva trycka på knappen och få en cappucino.
Har dock bara fyllt den med gratisbönor från löfbergs och som nybörjare har jag ingen aning om hur bra eller dåligt det var.
Jag var inne på kaffemaskinen.se men jag behöver ha lite hjälp...
Ska det vara råbönor???
Någon som vill tipsa mig om vilka i så fall??

Hoppas på överseende med en nybörjare som har mycket kvar att lära!!!

Du ska inte köpa råbönor såvida du inte vill rosta kaffet själv :D Men det kan vara en lite väl krånglig historia såhär i början.

Kaffen som jag tycker du bör prova är t.ex. deras egen blandning som heter Visconti. Den är ljusrostad för att passa juramaskinernas kvarnar. Om man har för mörkrostade och flottiga bönor så tjorvar kvarnen igen lätt. Samtidigt har det kaffet en bra kraft som gör sig bra t.ex. cappuccino eller latte.

Prova också gärna t.ex. La Bomba (detta är iofs rätt mörkrostat vill jag minnas).
 

Yli

Active member
Kolan: Du kan även prova De Sica, J&N kostar nu 159.- riktigt bra pris (per kg) Blir en riktigt bra crema och smaken är riktigt bra. kan vara en bra blandning att börja med...

/// Yli
 

Kolan

Member
Men frakten går ju på 125kr!
Jag får nog ta mig till ett kaffeställe istället för att handla på nätet...
Ett kilo kaffe för 304kr är inte det lite mycket?
 

Yli

Active member
jo, det är klart:( glömde bort att alla i Sverige inte bor i närheten av Göteborg;).....

/// Yli
 

theseal

Kaffeterroristen
Men frakten går ju på 125kr!
Jag får nog ta mig till ett kaffeställe istället för att handla på nätet...
Ett kilo kaffe för 304kr är inte det lite mycket?


Da Matteos kaffe kostar sådär en 360kr/kg utan frakt, om dom inte fått hem några sjukt exklusiva bönor...


Kaffemaskinens visconti är en favvo som är bra pang för pengen.. Du får skaffa dig en ursäkt att åka till Göteborg helt enkelt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp