Gaggia Baby Class D eller Baby Twin?

Magnuz

Active member
Hej!

Nu är det dags för mig att köpa mig en maskin, det jag dock undrar är vilken av dessa 2 maskiner jag ska köpa? (eller kanske en annan i samma prisklass?) Just nu lutar det åt nr 1.

1. Gaggia Baby Class D
2. Gaggia Baby Twin

Jag har hört att maskin nr 1. har "bättre" förmåga att skumma mjölken då den har traditionell teknik för detta medans Twin-maskinen använder någon ny teknik..

En avgörande sak är också hur lång tid det tar att göra en latte? Morgon minuterna är dyrbara.. :) Skiljer tiden att göra en latte mellan dessa 2 maskiner? Läste att det tar flera minuter att bara få maskinen varm, stämmer det?

/Magnuz

PS. tips att köpa billiga lattemuggar med lock i Göteborg mottages också, gärna runt 1kr/st (inkl lock) eller billigare..., nån som ska sälja en bra 58mm tamper billigt så tar jag också emot tips.. DS.
 

arto

Well-known member
Jag tycker att Baby Class D har bättre ångkapacitet, och som du själv sa så förlitar den sig på gammal teknik, dock något modifierad (pumpen trycker in lite nytt vatten i kokaren då och då när man skummar så att ångan inte tar slut).

Det tar runt 10-15 min för maskinen att bli varm. Några av dom snabbaste utav dom vettiggare hemmaskinerna =)

Att använda maskinerna är ungefär liksnabbt.
 

Essenzatjejen

Well-known member
Drar maskinerna sjukt mkt el om man har dom igång 24/7 eller?

har inte satt mig in i hemmamaskinsvärlden än....
 

roccster

Well-known member
Hej!

1. Gaggia Baby Class D
2. Gaggia Baby Twin

Jag har hört att maskin nr 1. har "bättre" förmåga att skumma mjölken då den har traditionell teknik för detta medans Twin-maskinen använder någon ny teknik..

En avgörande sak är också hur lång tid det tar att göra en latte? Morgon minuterna är dyrbara.. :) Skiljer tiden att göra en latte mellan dessa 2 maskiner? Läste att det tar flera minuter att bara få maskinen varm, stämmer det?

Själv kör jag en Baby D och den funkar väldigt bra. Att ställa in tiden för olika extraktioner (enkel eller dubbel) är en funktion som jag nog klarat mig utan. Problemet med just denna funktion är ju att den just går på tid och inte mängd. Det betyder att så fort du byter kaffe eller malningsgrad så måste du kalibrera om de olika programmen. Sen skiljer ju sig maskinerna lite i pris också.

Jag köpte min Baby D innan jag hittade hit till forumet. Så här i efterhand hade nog en Silva passat mig bättre. Mest med tanke på att jag uteslutande dricker latte och behöver en maskin som kan skumma bra från början. Att få till skummingen på Baby D är inga problem, men det kräver nästan att du plockar bort plasthyllsan och bara kör med den lilla plastpipen.

När det gäller Baby Twin så trodde jag att det plockat tillbaka dessa för att fixa till en massa barnsjukdomar. Det verkar (om man lyssnar på de som har en här på forumet) inte som att den maskinen skulle klara av att värma vatten och ånga på en och samma gång...

Tiden för en dubbel (mellan tummen och peklfingret):

Uppvärmning: 15min
Malning av kaffe: 20sek
Tampmning: 10sek
Extraktion: 30sek
Städning: 1min
Totalt: 17min

Som sagt. Är det latte som hägrar så överväg en Silva. Detta förutsätter väl att du planerar att köpa en kvarn också (då Silvan visst är lite känslig för malningsgrad).
 

PLK

Member
Min efterlängtade Brasilia Miniclassic blev en Gaggia Baby Class...

Efter mkt om o men stod den där tillslut. Brasilian hade fått en ny hemvist. Trodde jag....
Det var ingen liten nätt sak precis... Den fick precis plats på bänken under skåpet. Detta skulle göra att varje gång den är påslagen, strömmar ånga upp och blöter färglagret på skåpet ovanför tills det ramlar ner... :angry:
Eftersom köket är sprillans nytt var det inget alternativ att riva.
Vad göra ? Jo, det fick bli en Gaggia Baby class. Det känns nu ganska bra efter att ha kört ett gäng shots och fått dem ganska ok. Det största problemet är mjölken just nu. Det blir bubblor i elefantklass. Ska byta rör samt träna några timmar till ...
Allt går att lösa men visst känns det lite sorgligt att inte Brasilian fick bo hos oss.
Kvarnen är lite biffig också, kommer att bantas ner en smula.
Hoppas jag gjort rätt...:unsure:

Tjipp för nu // P
 

Bilagor

  • bmc.JPG
    bmc.JPG
    42.4 KB · Visningar: 41
  • gaggia.JPG
    gaggia.JPG
    42.9 KB · Visningar: 37
  • kvarn.JPG
    kvarn.JPG
    61.5 KB · Visningar: 29

Magnuz

Active member
15min!!!! Uppvärmningstid, det är ju en hel evighet på morgonen, får koppla den till en timer då..... :) alternativt starta maskinen det första jag gör och sen gå in i duschen..

Vad är det som inte är bra med mjölkskummningen på en Gaggia Baby D som är så bra med Silvia:n? Och vad är uppstartstiden på en Silvia maskin? Jag har en Gaggia MDF kvarn skulle den funka med en Silvia maskin också? Dvs. är inte den anpassad för ett Gaggia-handtag? och malgraderna på en Gaggia MDF-kvarn funkar de till en mer "kräsen" SIlvia maskin? Någon som sagt också att Gaggia levererar ett mer "jämt" resultat och det är ju viktigt då man på morgonen inte vill stå och fippla och göra om osv.

Tack för alla svar!

/Magnus
 

fiddlerman

Well-known member
Jag har en Gaggia Baby Twin och kan skumma hur länge som helst och kan dessutom göra det direkt efter bryggningen och brygga ingen efter skumningen. Dom är också snyggare.:D
 

Magnuz

Active member
Jaha, då har jag beställt en Gaggia Baby D, får se hur den funkar när den kommer, hur var det med nån "o-ring" som man skulle flytta eller hur det var?

/Magnus
 

fiddlerman

Well-known member
Om man vill förbättra resultatet kan man flytta upp o-ringen ett steg så att ingen luft från den överste hål kommer i. Det blir dock en annan teknik när du ska skumma. Man kan också bytta rör till en Rancillio Silviarör.
Här kan du titta på DC's skummningsguide:D
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp