Stockholm Ta & Dra, Drick & Stick, Renstiernas Gata, Södermalm

stefanb2

New member
Råkade se att det har öppnats en ny italiensk espressobar och paninoteca i hörnet Renstiernas gata och Tjärhovsgatan.

Ägarna är tydligen samma som driver de italienska restaurangerna Den Gamle Och Havet och Döden i Grytan. Provade en cappu och den var nog den bästa som jag har druckit på Södermalm. Endast 20 spänn och väldigt god!

Deras tremezzinis och paninis såg väldigt bra ut också.

Öppnar redan 8 på morgonen så det blir perfekt o slinka på förbi på vägen till jobbet :).

/S
 

mag

Well-known member
Var på renstiernas gata ligger den?

I korsningen med Tjärhovsgatan. Var där nu på lunchen. Klassiskt italienarhak, inredning i svart med många pandolcis och en tregruppers Fiorenzato på disken. En blandning från Moncafè i kvarnen (typ >50% robusta), tre baristor i tighta skjortor, tyvärr inte riktigt lika tighta shots. Fick en enkel som formligen forsade ner i koppen, smakade ok men inte mer. Skall dock gå dit igen innan jag säger bu eller bä. Mackorna såg goda ut men jag hade redan ätit.
 

Leonard

Active member
Var där för ett par dagar sedan. Tog en cappucino, och kan hålla med mag, den var väldigt tunn. Men tror stället har potential. Det var iallafall fräscht.
 

komtillväska

Active member
Provade stället i fredags. Drog ett enkelt skott. Blä. Lämnade stället med blandade känslor: ångest, ilska och upprymdhet!
 

jojo

Well-known member
Jag har inte druckit kaffet på det här caféet, men om det är som trådskaparen säger att det är samma ägare som driver restaurangerna Döden i grytan och Den gamle och havet förvånar det mig inte om kaffet inte är så bra...

..de båda restaurangerna gör mycket god mat, men kaffet är inte mycket att hänga i granen. De har också Moncafé och det smakar verkligen inte bra där!
 

komtillväska

Active member
Jojo, word up!
Döden i grytan är en av de bästa matupplevelserna jag haft. Desto jobbigare att kastas ner i en avgrund av robusta..
 

Coffeehead

Well-known member
Skönaste namnet i stan!?

Eftersom jag åter är hemma i stan och såg denna tråd här om dagen så bestämde jag mej för en liten promenad till denna (för mig) avkrok av stan. Jag är sedan tidigare mycket förtjust i denna familjs bägge restauranger och har nästan alltid även fått bra kaffe serverat så mitt intresse var stort när jag styrde stegen söderut.

Mitt första intryck är att lokalen är mycket fräsch och välbyggd, definitivt en bar man kan trivas i, när det gäller det matiga så fanns det vanliga i mack väg samt lite lagom med cornetto etc.

Kaffet var som tidigare nämts Mon Caffè vad jag förstod av det som stod på hyllorna en 70/30 blandning, för mig passa denna fördelning alldeles utmärkt även om jag de senaste åren svängt över från robusta till mer arabica blandningar. Den espresso jag blev serverad rann igenom på ca 20 sek och både såg och smakade bra, om man sen vill vara petig och det skall man väl vara så hade nog kaffet mått bra av någon sekund till men som sagt, detta är restaurang folk som kanske behöver lite inkörning innan det blir perfekt.

Trevligt bemötande satte pricken över i och jag kan definitivt tänka mig ett återbesök om/när jag befinner mig i krokarna:)
 

mumrik

Well-known member
Vad menar Coffeehead med att kaffet hade mått bra av någon sekund till? Vad vet du om det?
Vi pratar om människor som inte har en aning om vad dom gör. Vad gör en sekund fram och tillbaka?
 

Fabian

Well-known member
Trevlig personal, på gränsen till krystat trevliga hehe. Bönblandningen faller mig inte i smaken riktigt, men helt ok espresso. Den jag fick var ett bra skott i alla fall, lagom tid och ingen fors ner i koppen :)
 

bourbon

Member
Var där bara två dagar efter öppnandet! Mycket trevligt bemötande och en helt OK dubbel.
Har potential med bra lokal!
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp