Giotto - Kan det vara något?

Neo

Well-known member
Är väldigt sugen på att köpa en Giotto, som jag sett på monteriva.se den är visserligen dyr, men det kan det ju vara värt om man verkligen älskar att göra och dricka kaffe. Någon som vet om den är något att ha egentligen?:cool:
 

Roenbaeck

Well-known member
Den stod länge högst upp på min önskelista, men jag bestämde mig för en Bezzera till slut. Du skulle ju kunna kolla med Bellabarista om de väntas få in någon ny sändning, med tanke på deras bra pris. Verkar i övrigt vara en toppenmaskin. Tror kaleii på forumet har en sådan.
 

mag

Well-known member
Giotton är liksom i princip alla andra E61+hx-maskiner en robust och välbeprövad konstruktion, en riktig slitvarg. E61-gruppen har sina för- och nackdelar, men den räcker långt även om jag känner att jag kanske skulle vilja ha en lite mer avancerad grupp.
Om själva Giotton jämfört med andra E61+hx kan man väl tycka att designen är schysst, om än något grund och kort spillbricka med tanke på att man flushar ur rätt mkt vatten. Koppvärmaren är ok men kunde varit större, lite meckig vattenpåfyllning.
Vet inte hur den nya Rocket-giotton är jämfört med de gamla ECM-arna, men tror det är exakt samma konstruktion, ser så ut iaf.
 

kaleii

Well-known member
Precis som Roenbaeck säger så har jag en Giotto (sedan två år tillbaka) och den är grymt bra.
Värmeväxlare+E61 är en utmärkt kombination, oavsett märke, och Giotton är en gedigen baddare med sina 30 kilo.

Som sagt så krävs det en bra kvarn för att maskinen ska komma till sin rätt. Minimoka 203 är en billig (nåja) och bra kvarn för ca 2000-2500 kr. Man brukar kunna hitta den begagnad med kvarn på blocket för mellan 7000-10000 kronor, vilket är ett kap så länge allt fungerar som det ska. Kan vara värt att kolla om den har blivit servad, hur varmvattnet smakar via tappen etc. Sedan bör det räcka med att byta packning och köra loss.

Men var beredd på elaka elräkningar. Typ en hundring extra i månaden om den står på dygnet runt.
 

Neo

Well-known member
Man blir ju sugen på en maskin med E61 så man kan jobba lite mer effektivt med kaffet o slipper brygga kaffe, bygga upp ångtryck o sen skumma mjölk. Det blir ju drygt när man gör latte till halva släkten.
 

wesaft

Well-known member
Du blir sugen på en HX(värmeväxlare), skumma och brygga samtidigt.

E61 är endast den glänsande metallklumpen till brygggrupp som sitter utanpå. Sitter oftast på HXmaskiner men även på enkelkolare.

Giotto har båda, så den skulle funka för dig :)
 

Neo

Well-known member
Låter väldigt frestande.... ska bara motivera för min sambo varför jag behöver lägga 15000 på en ny espressomaskin =)
 

theseal

Kaffeterroristen
Inte skall du behöva lägga 15 000 på en Giotto.. beggat funkar utmärkt, finns från ca7000kr i deluxe utförande och från kanske 5 i "icke-deluxe" (oftast äldre varianter)

/säl som KAAANSKE skall sälja sin giotto deluxe.
 

RuneL

Well-known member
Inte skall du behöva lägga 15 000 på en Giotto.. beggat funkar utmärkt, finns från ca7000kr i deluxe utförande och från kanske 5 i "icke-deluxe" (oftast äldre varianter)

/säl som KAAANSKE skall sälja sin giotto deluxe.

Du skriver lige hvis du vil sælge den giotto :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp