Efter månader av funderande har jag slagit till

moparman

Well-known member
Nu har jag äntligen beställt

Rancilio Silvia
Rocky
Regbarber tamper
Matta
Mjölkkanna
Kaffe
Rengöringskitt

Utan detta forum skulle jag nog aldrig vågat ta steget :)
Så jag tackar er alla för allt intressant jag fått läsa de senaste månaderna och kommer givetvis att stanna kvar här...

Dock så är jag smått nervös inför den stora dagen då grejorna kommer..:lol:
Har aldrig testat nån Espressomaskin...Knappt ens druckit espresso av bra kvalitet och här har ja köpt grejor för en förmögenhet(mina mått mätt)

Tänk om jag inte fixar Silvia?
Har ingen susning om vilka kaffesorter som är bra att börja med eller ens hur man ska få igång hon :eek:hmy:

Jaja nu har jag väl svammlat nog..Spänningen är olidlig..hur ska ja kunna sova i helgen :unsure:

Ha de bra i kaffedjungeln/Linus
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Frk Silvia är lite (eller kan vara) kinkig i början... Bli inte orolig när det inte kommer något ur spoutsen de första gångerna. Mina första skott gav bara lite brun färg i botten av koppen. Oavsett malgrad (jag hade iofs färdigmalet på den tiden)... men sedan lossnade det!

Malningen: Börja gärna med att kolla hur nollad kvarnen är. Det finns en tråd här om hur man gör detta (jag har iaf skrivit om det). Testa sedan, om du känner dig osäker och inte vill spendera en förmögenhet till på kaffe, Muzettis kaffe. Det finns både som ren Arabica samt som en Robustablandad variant (brun påse som jag gillar bäst). Detta finns på lite olika ställen typ Willys och Hemköp och är oförskämt billigt egentligen!

Sedan finns ju alltid trösten och kunnandet här om du skulle behöva det! :D

Grattis till de nya leksakerna!

//Stefan (som älskar att mala och brygga med Rocky och Silvia - gott blir det också för det mesta)
 

Yli

Active member
Grattis! Bra köp... Får man fråga vart ifrån du beställde???

/// Yli
 

moparman

Well-known member
Hehe..Helt klart.:)

Men om jag fattat det rätt så borde de gå rätt fort att få skapliga shots.
Ser till att mala fint,dosera rätt och tampa lagom hårt :cool:

Hur svårt kan det vara ? :unsure:
 

Fabian

Well-known member
Grattis till nya maskinen! Du har en rolig tid av laborerande och testande framför dig :) Glöm inte rapportera om dina framsteg här, och vi hjälper gärna med tips och råd om du kör fast.
 

moparman

Well-known member
Tackar..Kan säga att jag längtar som bara den :)
Känns bra att det finns så många personer här med mycket erfarenhet om man behöver lite vägledning :)

Edit
Nu fick jag just sms om att mitt paket ligger å väntar på ICA och här står jag och lagar lunch till dottern som har feber och är redigt förkyld och sen efter maten ska sova..(&%%/#%O
Måste vänta tills kl 1400 ¨då tjejen kommer hem...Bittert heh..
En tröst i allt elände är att jag är hemma för vård av barn imorgon :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,717
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp