Rockyn ville inte mala

Silva

Well-known member
Hej
Jag har nu kört med de där bönorna 234 grader etc. Jag bytte igår från den som heter Terra till någon som heter 227,3 tror jag. Det skumma var att när jag började mala de nya bönorna så slutade rockyn att mala efter cirka 10 gram. Den liksom "saktade ner" och slutade att mala. När jag sedan försökte trycka på knappen hände inget. Jag ändrade malningsgrad, inget hände.

När jag sedan hällde ut alla bönor och la i några stycken så funkade kvarnen igen.

Har ni någon aning om vad som har hänt? Fastnar Rockyn ibland?

Mvh
Marcus
 

Silva

Well-known member
Nja. Troligtvis ingen säkring. Den fungerade efter det att jag hade tömt alla bönor. Det kanske var någon böna som hade fastnat och gjorde att kvarnen inte fungerade? Jag tyckte bara att det var konstigt om den är så känslig.
 

ore

Member
Jag har haft liknande problem ett par gånger. Jag tror det har hänt när jag har ändrat malgraden mycket med bönor i. Ibland har jag fått igång den genom att skruva upp till grövsta och skaka. Men ibland har jag varit tvungen att tömma kvarnen som du.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Är det inte också så att bönorna innehåller olja? En del bönor är ju tämligen kladdiga. Kanske blev det en förklumpning i din kvarn? Att kvarnen inte orkade med helt enkelt..? :unsure:

//Stefan (som nu ska gå och göra sig en 45 sekunders ristretto på ConCalman)
 

Fabian

Well-known member
Är det inte också så att bönorna innehåller olja?

Jag är nästan helt säker på att det är detta som är problemet. Det låter i ala fall som det på din beskrivning. Det kan vara lite besvärligt om det händer ofta, men det är bara att öppna locket och vispa runt nåt varv eller två med valfritt föremåll, typ finger, sked eller liknande. Tänk bara på att inte pula ner några föremål ända ner till malskivorna, det kan nog sluta illa :) det räcker med att röra om ner till svarta plastgrejen i mitten oftast.
 

Fabian

Well-known member
Sen kan du nästa gång du byter bönor ta loss hoppern och diska rent den så blir det bättre.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp