J&N Ska det va såhär?

mikfri

Well-known member
Hej alla kaffeälskare!

Jag har fått upp ögonen (och gommen) för Johan och Nyström sedan jag blev medlem av detta forum och bestämt mig för att arbeta mig igenom deras sortiment i jakt på den perfekta bönan/blandningen.

Mina senaste försök har innefattat:

5 Estate 500 gr
Kenya AA Gethumbwini 250 gr :D
Mysore Nuggets 250 gr (precis påbörjad)
Etiopisk Yirgacheffe 250 gr (precis påbörjad)

Nu till den bistra sanningen... Jag får inte till det! :eek:hmy:Jag anser mig själva vara en relativt kompetent kaffebryggare, men sällan har jag blivit så besviken som när jag vräkt 500 gram av det lovordade 5 Estate genom kvarnen utan en enda fantastisk espresso! Gethumbwinin är den enda som funkat bra av ovan nämnda, och yirgacheffen som jag precis kört 5 enkla på går ju knappt att dricka :( Den smakar som surt te!

Är jag helt enkelt för oborstad för att uppskatta de finare smakerna eller går det att få till de här bönorna på ett sätt som jag inte begriper? Är det någon som har upplevt ngt liknande?

Tacksam för råd/tröst..

/micke
 

Axel

Well-known member
Det kan vara relativt svårt att få till ett kaffe med endast 250g enligt mig, särskilt yirga/gethumb. Tar mycket vrid och vräng på både temperatur, malningsgrad och alla andra parametrar.
Rekomenderar dock oerhört tighta shots med gethumbwinin och ännu tightare med Yirgan.
Brukar dosera mycket, 20-22g och hålla mig runt 1.5cl på god tid.
Dessutom kan de vara svår druckna om man är van vid robusta blandningar.

Att yirgan smakar surt te låter verkligen inte kul! Testa att tighta till shotsen, dosera mer och få den att kämpa ut, droppa första sekunderna till och med till att sakta rinna ner som svart olja tills du har runt 1.5-2cl. Har själv fått oerhört sötsyrliga bergamott shots med mycket krydda( samt lite sälta - korta shots) samt en oerhört påtaglig crisp.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag kör ju Con Calma just nu och det är J&N som satt ihop den åt BaraVara här i Örebro.

Om jag drar shotsen kortare än 35-40 sekunder för en dubbel ristretto, så smakar de inte så vansinnigt mycket; snarast utspätt...

Nu doserar jag inte mer än kanske 15-16 gram, men kaffet snarare droppar igenom än rinner. Mussvansar är lika med för snabb extraktion i detta fall!

Det är så olika från kaffe till kaffe detta, vilket är lite trist eftersom det inte är något billigt nöje/hobby man skaffat sig...

//Stefan (som tror sig kommit en smula närmare sanningen i kaffeskapandet; en väldigt liten smula)
 

mikfri

Well-known member
Tack för snabbt svar!

Det roliga var att killen som sålde den till mig (som skall förbli namnlös) påpekade att jag måste mala den riktigt grovt och använda mindre kaffe...?! Jag blev paff, men han var så övertygande att jag vred ner min Anfim 4(!) hack innan jag körde första testet. Resultat: Splosh! 3 cl på 10 sek... som jag trodde. Så de nästa två skotten var väl i princip utrensning av de grova kornen. De två sista var korta, 2 cl på 25-30 sek och smakade surt surt med en tydlig te-smak. Jag ska rengöra lite imorgon och testa ännu hårdare.

Gethumwinin tyckte jag blev riktigt fin när jag pressade den hårt och kort. Men killen i kassan tyckte att jag borde mala Yirgan mycket grövre än Gethumbwinin. Han kanske skämtade?:blush:
 

Axel

Well-known member
Kan ju hoppas att han skämtade!
Yirga har dock en väldigt distinkt syrligsmak :) Sur bör den nog endast vara om de går fel till! Det tar tid att uppskatta syrligt kaffe! Lycka till och uppdatera oss imorgon!
 

Nilton

Member
J&N

Fortsätt att laborera med inställningarna. Jag har gått igenom många olika J&N och har aldrig fått något som smakat helt åt fanders. Visst krävs det lite små justeringar för olika blandningar/ursprung, men väl på plats är de suveräna!

Hoppas du snart får till dem.

mvh
Jonas
 

lupoo

Well-known member
Mäster Haugaard säger:

"— Espresso är kul men något av en pryldryck som bara några få maskiner klarar av och en sport att göra som nästan ingen behärskar."

...och ibland är jag böjd att hålla med. Speciellt att få till det med ett singelkaffe i espressomaskin. Njuter därför mina singlar i press eller Aeropress, mindre meck (och frustration) mer kaffeupplevelse.
 

kafei

Well-known member
Håller med, kan vara tokigt svårt eller typ omöjligt att få till singelkaffe som espresso (hemma). Aeropressen är, som nämnt, att rekommendera!

När det gäller 5 estates är tipset att köra med lång extrahering, typ 35 sek.
 

mikfri

Well-known member
När det gäller 5 estates är tipset att köra med lång extrahering, typ 35 sek.

Önskar att det räckte, jag har alltså klämt fram 5 Estate i alla möjliga varianter. 25-60 sek, en del har sett superfina ut, men smakat högst ordinärt. Inte dåligt, men bara inte den sensation som alla andra verkar uppleva. Det tuffa är ju att det finns så många parametrar att det är svårt att veta när den smakar "som den ska".

Den kan ju faktiskt vara så att jag inte gillar bönblandingen, men det känns långsökt.. Jag får väl leta upp något ställe som kan leverera en riktig kaffe på 5 Estate och börja om :)
 

mikfri

Well-known member
Yirgacheffe dag 2

Hade för avsikt att köra ett stenhårt pass med Yirga när jag kom hem, men var så deppig av gårdagens resultat att det blev Mysore nuggets i kvarnen istället. Det gick bättre med den idag, men vi är inte riktigt hemma än. Ska göra ett tappert försök med Yirga imorgon istället. Tack så länge för all input!
 

Faktor

Well-known member
Önskar att det räckte, jag har alltså klämt fram 5 Estate i alla möjliga varianter. 25-60 sek, en del har sett superfina ut, men smakat högst ordinärt. Inte dåligt, men bara inte den sensation som alla andra verkar uppleva. Det tuffa är ju att det finns så många parametrar att det är svårt att veta när den smakar "som den ska".

Den kan ju faktiskt vara så att jag inte gillar bönblandingen, men det känns långsökt.. Jag får väl leta upp något ställe som kan leverera en riktig kaffe på 5 Estate och börja om :)

Jag tycker alla de kaffen du valt är relativt svåra att få till bra om jag ska vara ärlig. Jag kan iofs inte uttala mig om Mysore som jag aldrig testat.

Ett tips är att testa FTO, som enligt mig är lättare att få till. Det är ett riktigt tokbärigt kaffe som jag personligen gillar mer än 5E. Prova också gärna blandningen Bella (blommig och härlig) eller kanske något med robusta i om du är lagd åt det hållet...

Vad gäller ursprungskaffen så brukar jag köra på Harrar Longberry eller Rwanda Gatsinga.

Ett annat tips när det gäller ursprungskaffen är att prova dem i traditionell presskanna, eller gärna Aeropress. Det blir väldigt mycket mindre bök i förhållande till bra resultat. Många singlar kan vara köriga att få till i espressomaskinen.
 

mikfri

Well-known member
aeropress

Hmm.. det verkar ju onekligen vara en genväg värd att testa, men jag kan inte låta bli att känna att det är ett nederlag... Ska jag behöva köpa en aeropress när jag precis övertalat sambon om att vi verkligen, verkligen behövde den här kaffemaskinen... Jag känner redan hennes hånfulla kommentarer... ;-)

Undrar hur singelbönorna blir i en riktig levamaskin förresten...? ;)
 

Faktor

Well-known member
Hmm.. det verkar ju onekligen vara en genväg värd att testa, men jag kan inte låta bli att känna att det är ett nederlag... Ska jag behöva köpa en aeropress när jag precis övertalat sambon om att vi verkligen, verkligen behövde den här kaffemaskinen... Jag känner redan hennes hånfulla kommentarer... ;-)

Undrar hur singelbönorna blir i en riktig levamaskin förresten...? ;)

Hehe :)

Argument:
- Singelbönor är egentligen för det mesta inte rostade för espressomaskin, utan för att få fram "rätt" smaker. Espressoblandningar är ofta rostade ljust för vad som smakar bäst i en espressomaskin. (jag känner att jag är ute på djupt vatten här. rätta mig om jag har fel)
- Aeropress är en helt annan bryggmetod och är inte alls som espresso. Gå in på t.ex. Kaffemaskinen (tror Kaffecompagniet i Vasastan har också) och be att få testa så ska du få se :)
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Ville bara säga att jag känner igen mig i din beskrivning, jag har heller aldrig fått till det med några av de bönor du testat. Surt och syrligt gjorde att jag testar en hel drös andra bönor med bättre resultat. Jag fattar heller inte vad jag gör för fel med 5 Estate och co, men det är väl det som är charmen...;-)

Musicman
 

Faktor

Well-known member
Hej,

Ville bara säga att jag känner igen mig i din beskrivning, jag har heller aldrig fått till det med några av de bönor du testat. Surt och syrligt gjorde att jag testar en hel drös andra bönor med bättre resultat. Jag fattar heller inte vad jag gör för fel med 5 Estate och co, men det är väl det som är charmen...;-)

Musicman

Och för att spinna vidare: Jag vet inte riktigt om det bara är något jag fått för mig, men det kanske är så att belöningen är ännu större (godare kaffe) när man får till de där svårhanterliga bönorna på riktigt.

Nu ska jag gå på bio istället för att sitta här och kladda ner tråden med mitt babbel :coffee: Trevlig kväll på er!
 

mikfri

Well-known member
Ok, känns lite bättre när jag har fått höra att jag inte är helt ensam om fiaskot. :blush: Men är det någon med liknande utrustning som tycker sig fått kläm på de här bönorna (främst Yirgan, Gethumbwninin tycker jag att jag får till bra som sagt..)? Alltså gång på gång inte one-in-a-million..? Är det en vanesak som någon föreslog? Man kanske måste lära sig att uppskatta de sura efterdyningarna av fermenterat te..? ;)

Ledsen om det blev lite tjatigt, men det är ju för guds skull ingen annan än ni som orkar höra om sånt här!:lol:
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag har iofs bara kört Isolan och ConCalman från J&N, men jag hade väl tänkt testa några andra också. Satt och kryssade för i katalogen deras, sådant som verkade spännande...

Nästa på listan hade jag tänkt skulle bli FTO eller 5-estate. Därför är det ju spännande att följa denna tråd!

Min erfarenhet av J&N (som då inte är sådär enorm) är att kortare extraktioner än 35 sekunder, malet tämligen fint (läge 6 på min nollade Rocky) samt lätt överdoserat (i mitt fall iaf) är det enda som fungerar vettigt. Resultatet brukar bli en dubbel (eller två enkla) ristretto.

ConCalman börjar ta slut. Ska nog inhandla lite FTO eller 5-estate nästa vecka och se om jag kan stämma in i klago(?)sången! ;)

//Stefan (som inte känner igen sig i denna diskussion - ännu)
 

lupoo

Well-known member
WBC mästaren James Hoffman använde till många kännares stora häpnad två olika singelkaffen till espresson resp. cappuccinos. Detta kan ge en hint om att det är svårt att tygla en singelböna som espresso. En egen teori är att temperaturen är en parameter som måste behärskas för att det skall bli ett bra resultat.

Stefan-> Tror inte att Du kan generalisera om J&N kaffen på det sättet. Varje böna/blandning/rostning är unik och måste angripas på det sätt som ger bäst resultat. J&N har ju ganska många sorter/blandningar och är samtidigt väldigt duktiga på att plocka fram det bästa ur varje kaffe.
 

Axel

Well-known member
Ge inte upp bara mikfri, de kommer de kommer. Bara att labba upp och ner med Mängd, Temp, doseringsteknik, tamp teknik, flushing hit och dit, preinfusion, köra otampat, malningsgrad upp/ner etc etc. Ge det lite tid!

Vi kör nästan alltid singlar på kräm, dag in och dag ut. Tycker de är perfekt för espresso, får väll dra upp/ner några och låta dem göra en bedömning!

Inte för att vara oartig på något vis Stefan, men att generalisera J&N på det sättet är lika dumt som att låta Anna Book vakta 10 Pizzor.
Varje kaffe har sin odling, sin höjd, temp, torrprocess, rostningsprocess och alla andra parametrar som alla här redan vet om. Kan dock hålla med dig om att Korta Tighta shots på tid över 35sek som är överdoserade brukar vara knepet för de flesta!
 

kafei

Well-known member
Ja, hang in there mikfri!! Labba på, snart står du med ett godshot i handen och ler. :)

FTOn har jag tyckt varit mer lättarbetad (och godare) än 5estaten, värt att testa.

Vill du smaka 5 Estates på café så kör dem med den just nu på Nonsolobar på Odengatan.

Hejja!
 
Topp