Sumatra Gayo Mountain

mts

Well-known member
Öppnade en påse av J%Ns Sumatra Gayo Mountain tidigare idag, redan lukten i påsen fick mig att fundera, luktade mer åt kvistar och bark än kaffebönor. När jag malde vart det först ett par missade shots men när den rann snyggt och bra så vart det först klen och tråkig crema samt att kaffet smakade typ bränt och träigt.
Har fått till i stort sett alla andra kaffen jag provat från J&N direkt och de har smakat kanon, nån som har liknande erfarenheter? funderar på om jag ska slå dem en signal för att höra om jag råkat ut för en dålig omgång.
 

zix

Well-known member
Var det rostade bönor du köpte eller har du rostat själv?
Vissa kaffen ger klent med crema. Inget fel i det. Inget fel i trä- och tobaksmaken heller - men då förväntar jag mig att det ska vara en Old java eller Old Brown Sulawesi.
Hör efter med dem, vetja. Det kan vara en dålig batch.
 

mts

Well-known member
J&N skriver själva om karaktären:
Karaktär: Kaffet har en karaktär som går från gräsig till
kryddig och mjukt rund. Det är fylligt och välbalanserat,
mustigt tobakskryddigt och har en mild syra.
vettefan, har testat med malningsgrader och extraktionstid men allt smakar bara bark. Måste säga att det är första gången jag har den här typen av problem. Ska prova att dricka den ute för att känna smaken.
 

Lars

Well-known member
Jag har kör med Gayo Moutain ett antal gånger och har alltid fått bra resultat. Jag tycker att J&N:s beskrivning stämmer bra med vad jag har fått fram för smaker. Det är betydligt mindre syra i detta kaffe än i t ex El Salvador Bourboun Estate och Santa Paula. Jag tycker att det snarare låter som att kaffet är gammalt eller att det har kommit in luft i påsen. Vad har du för datum på påsen?
 

mts

Well-known member
hittar inget datum vilket känns lite märkligt, svart J&N-påse, var brukar stämpeln vara på den? Drog i lite gethumbwini i kvarnen igår, verkligen skillnad därimellan.
 

Faktor

Well-known member
Datumet sitter i toppen av påsen. -Alltså i den delen man klipper bort

Och rostning sker 6 månader före det datum som står där.

Snart kommer f.ö. J&Ns nya påsar (några är redan uppdaterade), som kommer ange exakt rostdatum och tidpunkt, vem som rostat osv. De är väldigt informativa och bra :)
 

kaffe med slice

Well-known member
Jag vet inte var jag har fått det ifrån men är inte Sumatra Gayo Mountain "bättre" som brygg/bistro/aeropress?

På Bullboden på Kungsholmen använder de den som brygg till luncherna.


OT, men en rolig grej är att kollegan köpte en FTO för ett tag sedan och det är absolut inte FTO i den. Jag är 90% säker på att det är Sumatra Gayo Mountain kaffet som ligger i den. Antingen har de lagt fel kaffe i påsen eller så har de satt på fel klistermärke på påsen (men det är en 500g påse och det säljs väl inte sumatra i så troligast är väl att de lagt fel kaffe i påsen. )

//Matte
 

mts

Well-known member
en av sorterna i FTO är från Sumatra, kanske är större mängd i den batch du fick.
 

kaffe med slice

Well-known member
en av sorterna i FTO är från Sumatra, kanske är större mängd i den batch du fick.

Om det är så måste det vara väldigt mycket mer. Det doftar inte alls som FTO. Vi skall på studiebesök och J&n på fredag så vi tänkte ta med påsen till dem så får vi se vad de säger. Det skall bli intressant :)
 

zix

Well-known member
Att det ligger fel eller dåligt kaffe i påsen har hänt mig också, men framförallt med råkaffe. Då har man handlaren som ytterligare en station där det kan gå fel, de skopar ju ofta upp kaffet från större säckar. Det gäller att det är rätt från början och hela vägen i kedjan, även efter att kaffet är rostat. Inte alltid lätt att känna igen exakt vilket kaffe det är bara på utseendet på bönorna...
 

Gustaf

Member
Öppnade en påse av J%Ns Sumatra Gayo Mountain tidigare idag, redan lukten i påsen fick mig att fundera, luktade mer åt kvistar och bark än kaffebönor. När jag malde vart det först ett par missade shots men när den rann snyggt och bra så vart det först klen och tråkig crema samt att kaffet smakade typ bränt och träigt.
Har fått till i stort sett alla andra kaffen jag provat från J&N direkt och de har smakat kanon, nån som har liknande erfarenheter? funderar på om jag ska slå dem en signal för att höra om jag råkat ut för en dålig omgång.

jag har haft samma problem med sumatran. har kört igenom flera påsar på jobbet och även hemma och hur jag än maler och doserar så smakar det som att det runnit genom en gammal pizzakartong.
det kanske handlar om smak preferenser men för mig har den tydliga inslag av papp och det är inget jag söker hos ett kaffe. allt annat jag provat an J&N har suttit klockrent.
 

DS

Well-known member
Jag köpte ett kvartskilo Sumatra Gayo Mountain i lösvikt på Bönor&Blad i Uppsala och jag tycker också att det smakar lite underligt, typ som en blandning av papp och hasselnöt eller nåt. Inte helt oangenämt som bismak om man skulle blanda i några bönor i en annan sort, men faktiskt inget vidare i sig, så den påsen har blivit liggande. Trodde att det kanske berodde på att det var lösvikt och att det hunnit bli gammalt, men jag vet inte. Är också i övrigt positiv till J&N-kaffe.
 

kaffe med slice

Well-known member
Vi var iväg på guidad tur på deras rosteri igår och hade med oss påsen som var konstig. Och de hade för ett tag sedan en batch som hade blivit fel med FTOn. Det hade blivit för mycket sumatra i den. De hade fått tillbaka en del påsar och de har och byter ut de som blivit fel.

//Matte
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp