Lyckad rost

ake_l

Well-known member
Fick till en riktigt trevlig rostning idag och ville bara dela med mig.

Jag började med en blanding av:

125g Juncalito
125g Monsooned Malabar

som jag rostade ganska ljust, ca 2 min in i 1:a crack.

Sedan blandade jag:

200g Santos
50g Juncalito

som jag rostade hyfsat mörkt, ca 1/2 min in i 2:crack.

Sedan blandade jag ihop alltihop.
Resultatet blev en espresso som samtidigt har en frisk, mild, trevlig citrussyra tillsammans den mörka choklad/nöt-smaken som jag är rätt förtjust i.

Vi får väl se hur länge jag gillar den kombinationen, men just nu är jag ganska nöjd :)
 

ake_l

Well-known member
...om inte annat så blev det en härlig färgblandning av ljusa och mörka bönor! :D
 

Bilagor

  • rost.jpg
    rost.jpg
    88.6 KB · Visningar: 45

kit_brenner

Well-known member
Ja, det gör det verkligen!
Du verkar ha lyckats betydligt bättre än vad jag gjorde... :)
http://www.riktigtkaffe.se/showpost.php?p=65292&postcount=1000

Jag tycker att ren Kenya AB Top kan bli lite väl syrlig som espresso så jag brukar dricka den som press istället och då är det ett riktigt favoritkaffe. Det luktar ju riktigt, riktigt gott när man malt kaffet och jag tycker att doften återspeglas bättre i smaken om jag kör det som press.

Jag har också gjort en variant på ake l:s blandning med ca 40% Santos, 40% Juncalito och 20% Kenya rostat ganska mörkt (jag hör ju inte andra crack och rostar på syn). Blir en härlig blandning med lite dovare chokladtoner samtidigt som kaffet blir lite kryddigt och retsamt i gommen. De bästa shoten jag fått med den blandningen har varit på extrationer på mellan 30-35 sekunder, prova vettja! :)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Det här med längre extraktioner skriver jag verkligen under på. Men jag har dessutom i princip slutat rostat in i 2:a cracken. Jag vill åt de lite "blommigare" smakerna i kaffet och då tycker jag där kring slutet av 1:a cracken passar bättre. Det i kombination med långa extrationer är the shit säger jag. Finns en tråd om detta oxå..
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp