Kaffekvarnar

Peters

Member
Hej alla.

Har läst en del på detta forum och väldigt många tycker att Democa 203 samt Rancilio Rocky är riktigt bra kaffekvarnar. Vad jag läst brukar det såt att:
…på detta forum brukar man rekommendera… den är bra…
Har aldrig läst varför…
Själv har jag ingen kvarn i dagsläget men funderar på att köpa en Democa eller en Rocky med tanke på vad som skrivits på detta forum, men är det någon som vet skillnaden på dessa två, testat båda? Inte bara att den ena är bättre än den andra och att man kan hitta Democan billigare i Tyskland.
Har även tittat en del på Saeco Lux samt Isomac Prof Inox. Isomacen har inte fått så bra kritik här, men jag har aldrig riktigt förstått varför.

Saeco Lux
Rancilio Rocky
Isomac Prof Inox
Democa 203

Vilken av följande ska man välja? Varför ska jag välja den? Tacksam för de som återigen vill kommentera kring ämnet.

Ha det gott!

/Peter
 

Wannabe

Well-known member
Jag ställde samma fråga för snart ett år sedan. Här är tråden: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=3556

Jag valde till slut Rockyn och har aldrig ångrat det. Jag ville inte skaffa en kvarn som man direkt måste börja mecka med. Fixa en skala. Ta bort stoppskruv. Fixa tratt.
Annars verkar det vara väldigt likvärdiga kvarnar.

En fördel med rockyn är att man snabbt och enkelt kan ändra malningsgrad till olika bryggmetoder där stora skillnader i malning görs. Jag växlar mellan espressomaskin, aeropress och presskanna då är Rockyn suverän.

En del tycker att Rockyn har för stora skalsteg, dvs skillnaden mellan snäppen är för stor. Jag har inget att jämföra med, men jag lider inte av detta.

Lycka till!
 

Peters

Member
Tjena Wannabe!

Läste din tråd. Det verkar som att det på detta forum bara är Democan och Rockyn som gäller om man är i prisklassen kring 2500kr. För mig är det dock mycket pengar för en kvarn och en hel del övertalningsjobb... Läste att Rockyn klumpar sig något när den maler. Är det något som du upplever? Jag är rätt sugen på Rockyn med för att slippa en massa meckande. Det står ju att Rockyn har 50 inställningsmöjligheter, blir stegen verkligen så stora då?

Fick reda på att Rockyn har malverk i stål. Är det någon som vet hur det ser ut med de andra kvarnarna jag nämde? Man kan ju hitta en Saeco lux för 140euro, är det någon som vet något om den?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Hej och välkommen till, det som verkar vara, Sveriges trevligaste forum om detta underbara ämne! :D

Angående din fråga om kvarnar. Till att börja med torde det finnas massor av info om detta. Men eftersom jag tycker man ska hjälpa till så gott det går, så ska jag försöka...

Det som skiljer kvarnar åt är storleken och utformningen av malskivorna (för skivor ska det vara; inte knivar), samt malhastigheten. Sedan finns det givetvis skillnader i färg, storlek och form också...

Ska man, i Sverige, köpa en ny kvarn så ska man räkna med 2500 pistolas. Ascaso har en variant som jag tror ligger strax under 2k, men vet inget om den. Rockyn har ju, som du vet, en massa fasta steg. Detta innebär att det inte går att kompensera en bråkig böna med malningen utan man får kompensera med dosering/tampning istället. Fördelen är ju att man snabbt kan ställa om malgraden fram och tillbaka.

Med en steglös kvarn kan man ju finpilla malgraden nästan in absurdum. Fördelen är ju en väldans precis malning.

Flertalet Rocky-ägare här på forumet har moddat sina kvarnar (så även jag) med varierande resultat (och på varierande vis). Det florerar en teori om att det är plastnäsan som gör kaffet statiskt och således klumpigt. Personligen har jag satt en "klumpsil" (KGs emminenta uttryck) på min Rocky. Det finns bilder på detta om du söker.

Med denna sil blir det mycket mindre och färre klumpar, men jag måste hålla PF i handen under malningen. Detta stör mig inte alls eftersom jag ändå knackar till PF lite då och då under malning för att fördela kaffet i filterkorgen. Andra kör WDT (Fabian gör det bl a) med gott resultat... Denna diskussion är relativt färsk, så du bör kunna hitta dem bara genom att kolla rubrikerna. Här är tråden om att klumpbefria Rockyn!

//Stefan (som är nöjd ägare av en Rocky Doserless)
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Om du kan tänka dig att beställa direkt från fabrik, för nästan samma peng som Rockyn, så skulle jag lägga til Compak K3 till din kandidatlista. Det finns en gedigen tråd om den på forumet om du vill läsa mera om den.
 

lupoo

Well-known member
Hej och välkommen!
"Det finns inga genvägar till ...." Tyvärr så är det det och en ny bra kvarn under 2k finns inte.
"Köper man kvalite gråter man bara en gång" Är en annan devis att kanske trösta sig med.

Jag tror att Du är inne i en fas då allt inom "kaffenörderiet" känns lite dyrt och stort. "Inte skall man behöva betala så mycket för att få lite RikigtKaffe?" Men vänta Du bara... Sen kommer det med tiden en typ av fartblindhet smygande och det är hur lätt som helst att förstå att någon betalar runt 10k för en Santos #55 "Den är ju snabb och ger ett jämt resultat".

Nu vet Du vad som väntar;) !

lupoo// som har tagit sig en liten funderade över kaffenörderiets innre mekanismer
 

Yli

Active member
Jag kör med Isomac Prof Inox, och är jätte nöjd! Jag har kört med den dagligen 2-3ggr/d i ca 7 månader och än har jag inte haft några problem alls.
Men jag har heller inte provat någon bättre kvarn såsom Rocky eller Democa… Så jag vet ju visserligen inte vad jag går miste om.

För mig var det lätt att ”endast” lägga 1600kr på kvarnen, man måste ju börja någonstans och jag tycket det var svårt i början och vet exakt vad jag var ute efter, nästa gång jag köper har jag säkert högre krav och vet mer vilka behov jag har!;)

Lycka till!
 

thurfjell

Well-known member
Jag kör med Isomac Prof Inox, och är jätte nöjd! Jag har kört med den dagligen 2-3ggr/d i ca 7 månader och än har jag inte haft några problem alls.
Men jag har heller inte provat någon bättre kvarn såsom Rocky eller Democa… Så jag vet ju visserligen inte vad jag går miste om.

För mig var det lätt att ”endast” lägga 1600kr på kvarnen, man måste ju börja någonstans och jag tycket det var svårt i början och vet exakt vad jag var ute efter, nästa gång jag köper har jag säkert högre krav och vet mer vilka behov jag har!;)

Lycka till!
Precis så tänkte jag också när jag hittade en halvny Isomac Granmacinino för 1500:- (ligger ny på mellan 2600 och 3000, vilket den förmodligen inte är värd). Den duger till dess att jag tröttnar (Gud förbjude!) eller har råd med en Mazzer. Den klumpar förhållandevis lite - jag har inte märkt någon statisk elektricitet alls. Den är lite högljudd, men kan mala riktigt fint - Mokabryggaren orkar knappt trycka igenom vattnet om jag maler på den finaste inställningen jag har nu (man kan justera det möjliga malningsgradsspannet med hjälp av lite pill).
 

Peters

Member
Roliga bilder på Rancilion...

Stefan, om det nu skulle bildas klumpar p.g.a statisk elektricitet, borde man väl bara kunna ta en tunn koppartråd och leda till jord. Då borde man ju få svaret på om det rör sig om statiskelektricitet eller ej.

Det hela lutar åt att det blir en Rocky. Pratade med en vän till mig som har en Isomac, han är nöjd med den, men han sa att Rancilion lät mindre. Det verkar som att alla låter en hel del, men samtidigt maler man ju inte så länge...
 

Wannabe

Well-known member
Roliga bilder på Rancilion...

Stefan, om det nu skulle bildas klumpar p.g.a statisk elektricitet, borde man väl bara kunna ta en tunn koppartråd och leda till jord. Då borde man ju få svaret på om det rör sig om statiskelektricitet eller ej.

Det hela lutar åt att det blir en Rocky. Pratade med en vän till mig som har en Isomac, han är nöjd med den, men han sa att Rancilion lät mindre. Det verkar som att alla låter en hel del, men samtidigt maler man ju inte så länge...


Haha, ja det vore ju underbart om det gick att lösa med koppartråden. Här har folk slitit med med nya näsor, nät etc. Jag är inte så haj på el och jord, funkar diskbänken som jord?

Jo, jag får också klumpar, men jag rör om med en potatissticka några sekunder för att få dem att dela sig. Oss nördar emellan kallar vi metoden för WDT.

Jag köpte först en billig kvarn, men det ångrar jag. Om budgeten är skral råder jag dig att vanta och spara eller hugga skitsnabbt ifall det dyker upp en begagnad kvarn.
 

Yli

Active member
kolla espressomania.se det skiljer typ 30kr eller nåt sånt i pris till övriga:lol:.... så det är inga jätte summor direkt.....
 

Fabian

Well-known member
Är det någon som vet var man kan köpa en Rancilio Rocky till ett bra pris?

Den kostar ca 2500 ny, finns på bland annat Kaffemaskinen i Stockholm och Göteborg. Om du även kan tänka dig att handla på nätet finns den på bland annat Kaffegrossisten.se
 

Peters

Member
Hej! Diskbänken är ju inget man ska använda till jord, men det rör ju sig om statisk elektricitet... så det är ju inte så voltsamma styrkor :) ... Man ska helst använda riktig jord som finns i eluttag.


Tack för tipset Fabian om att handla på Kaffemaskinen i Göteborg, får ta en titt på eniro och traska dit.
 

GLC

Well-known member
Jag har samma nick som dig på ett annat forum, kommer av mig varje gång jag ser dig skriva här :)
 

Essenzatjejen

Well-known member
Nu när jag på riktigt försöker bli med espressomaskin så stöter jag ju på det här kvarnproblemet. Varför är de som ni påstår är bra så satans dyra...? Kvarnar borde liksom komma på köpet :)

Ge mig tips på den grymmaste budgetkvarnen nu :D

*håller skyddande armarna ovanför huvudet och väntar på slagen från teknikbossevissrar*;)
 

Joe

Member
Vill man komma till rätta med klumpproblemet på rockyn kan man ju alltid köpa compak k3, som martin kriver om. Själv fick jag ge ca 2860 kr inkl frakt. Jag tror den gått upp ett par hundringar sedan dess. Det man får för pengarna är klumpfritt kaffe fort och med steglös inställning samt möjlighet till timerinställning för dosering och lägre ljudvolym (om man får tro dom som jämfört). Dom hundralapparna har jag svårt att tro att man ångrar. Nackdelen är väl kanske storleken men compak levererar numer en minihopper för 250g bönor. (compak och ascaso verkar för övrigt vara syskonföretag. http://www.compak.es/en/compania/0101.htm)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp