Tamper - Storlek samt teknik

Silva

Well-known member
Hej igen

Nybörjarfrågorna fortsätter (snart har jag väl betat av i stort sett all utrustning som finns).

Jag har som sagt en Silvia och har nu kommit fram till att plasttampern som följde med troligtvis inte är optimal. Känns inte som att jag får någon tyngd alls i den. Så till frågorna:

1. Visst är det en 58mm tamper som jag ska ha? Plasttampern som följer med upplever jag är lite för smal. Jag inser att det inte kan vara fallet men när jag har haft i kaffe och tamprar så blir det väldigt ofta att det finns någon mm kaffe runt om som inte tampras. Kan det vara att jag har i för mycket kaffe eller att plasttampern som följer med faktiskt är lite liten? Jag får hela tiden "småtampra" ner detta spill (väldigt svårt för mig att få kaffet helt plant. Det är plant i mitten men sedan går det upp lite på kanterna eftersom tampern inte lyckas ta det).

2. Jag inser att jag egentligen måste besöka någon kaffeaffär för att känna på tamprar. Men detta kommer jag inte att kunna göra så jag måste köpa i blindo. Finns det någon typ undersökning här på forumet eller liknande som säger att "well köper man den här tampern blir man i stort sett alltid nöjd"? Eller är det omöjligt att säga vilken tamper man ska ha? Vill gärna köpa en direkt idag. Favorit? Tips?

Mvh
Marcus
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag kan rekommendera CoffeeLab Design. Den passar i filterkorgen, är konvex (som TAP-tampern som följer med, vilket inte alls är någon nackdel), går att ställa i längsled i ett antal steg, har skön tyngd och är snygg. Dryga 600 spänn ink allt från Australien. Tvärskön tamper som jag är grymt nöjd med! Det är 58 mm du ska ha.

Ett annat tips (eller en nödvändig sanning) är att ta med sig filterkorgen till en butik och testa. Det finns filterkorgar på marknaden som sägs vara 58 mm men som är kanske 57,7 (eller liknande). Detta får tamperna att gå ned i korgen men inte upp om du förstår vad jag menar... Detta gäller säkert även tampers...

Var bor du i Stockholm? Du har ju två Kaffemaskinen, Lagamati (Odenplan) och John Wall, som har tampers.

När det gäller tampningstekniker finns det en teknik som kallas "NSEW" där bokstäverna syftar på väderstrecken. Bra om man har en för liten tamper.

//Stefan (som tänker använda sin älskade tamper tills den inte finns mer)
 

roccster

Well-known member
Jag kör med KMs "billiga" variant Luce: http://www.kaffemaskinen.se/webshop/show_product.aspx?ProdID=404&SubCatID=37

Den funkar helt grymt. Det enda jag har upptäckt är att den verkar slitas ganska fort (när man knackar den i kanten på PFet).

Det kommer säkert stå en dyrare tamper i mitt hörn så småningom men så här inledningsvis så tycker jag att allt över 200:- för en tamper är hutlöst. Det finns ju så mycket annat jag måste köpa, som tex koppar och bönor och borstar och blindfilter och avkalkningsmedel och...
 

Wannabe

Well-known member
Jag kör med KMs "billiga" variant Luce: http://www.kaffemaskinen.se/webshop/show_product.aspx?ProdID=404&SubCatID=37

Den funkar helt grymt. Det enda jag har upptäckt är att den verkar slitas ganska fort (när man knackar den i kanten på PFet).

Det kommer säkert stå en dyrare tamper i mitt hörn så småningom men så här inledningsvis så tycker jag att allt över 200:- för en tamper är hutlöst. Det finns ju så mycket annat jag måste köpa, som tex koppar och bönor och borstar och blindfilter och avkalkningsmedel och...

Jag med. Funkar utmärkt, skön att använda och behagligt pris.
 

Almapeso

Well-known member
Jag kör också Coffeelabdesigns tamper. Mest för att jag inte har någon vidare möjlighet att åka in och känna på tyngden i olika tampers (som man kan i stockholm) Och för att den är så j-vla snygg.

Kan också rekommendera servicen på coffeelabdesign. Råkade sätta in för mycket pengar på deras konto (en 50-lapp) och fick i tröstpris ett par extra handtag medskickade. Får fortfarande lite sporadiska mail där de undrar om jag trivs med tampern och färgvalet.

Silvians plasttamper är alldeles för liten. Kaffet blir svårmanövrerat och man drar sig för att fylla upp filtret rejält då det blir en massa spill och trixande.

NSEW funkar måttligt, men det är som natt och dag med en riktig tamper (sen kan man ju tycka att det är dumsnålt att det inte ingår en hyfsad tamper när man investerar i en relativt dyr espressomaskin)
 

Silva

Well-known member
Snyft....coffeelabs har slut på 58mm.

Ni som har köpt därifrån. Går det att betala med kreditkort? Står på hemsidan att man måste ha paypal, känns inte helt smidigt....

Mvh
Marcus
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Trist att de var slutsålda! Du får väl skicka en förfrågan hur lång leveranstid det är. Annars har du ju den som Fabian använder. Den går också att justera i längsled om jag inte missminner mig. Samma prisklass också. Och finns på närmare håll dessutom! :)

Jag betalade med PayPal och det var inga som helst problem. Gick snabbt och smidigt. Blev 543.82 svenska (i november förra året), ink allt och 10 dagars väntan...

Så , var inte rädd för PayPal!

//Stefan (som inte riktigt förstår rädslan för e-handel med sunt förnuft)
 

Neo

Well-known member
Regbarber.com har ett väldigt stort utbud på tampers där du själv kan kombinera olika basdelar med handtag. Om du inte kan mäta din korg exakt kan du skicka in den till regbarber som på sin hemsida garanterar att man får en perfekt anpassad tamper. Jag beställde min där ifrån, visserligen var den dyr, men den var oerhört skön att vanvända.
 

kit_brenner

Well-known member
Ingen som har provat dessa som finns på espressomania:

http://www.espressomania.se/prod_show.php?art_no=950635

Mvh
Marcus

Jag har en Bumper-tamper. Skillnaden på min är att jag har det gummiöverdragna handtaget samt flat. Jag tycker att tampern är riktigt skön att använda och har tycker att resultatet blir bättre från gång till gång. Jag beställde min direkt från Hongkong, visste inte ens att de såldes i Sverige och då gick tampern på strax under 400 kr inklusive frakt.
 

Silva

Well-known member
Tack för alla svar

Jag insåg att jag var tvungen att köpa någon och eftersom de var slut i Australien (skulle ta 6-8 veckor) så blev det en Bumber från espressomania. Hoppas jag blir nöjd med den.

Lite off topic men ändå. Fick min nya mjölkkanna för några dagar sedan (en Motta Proffs 35cl). Har börjat med den sjukt svåra konsten att frotha mjölk. Går inte helt bra. Har nog läst att som finns att läsa på forumet här och har sett massor på youtube. Insåg att jag nog ändå skulle vilja ha en termometer eftersom mitt skum alltid blir för varmt. Så igår köpte jag en sådan där termometer också (från Motta tror jag). Det roliga är att jag från början (för 2 veckor sedan) trodde att det skulle räcka med en espressobryggare. Nu två veckor senare sitter jag på:

Silvian 4500 :-
Rocky 2600 :-
Tampermatta 150:-
Tamper 500:-
Mjölkkanna 430:-
Espresso samt cappucinokoppar 600:-

Det börjar blir dyrt...men å andra sidan. Det är superkul och en gång hoppas jag att jag blir bra på detta hantverk!
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ska bli skoj att se hur länge du kommer att använda termometern. Jag tröttnade ganska snart och övergick till att använda insidan av handflatan. Iofs så använde jag en digital stektermometer... :)

Kolla upp lagget på termometern bara. Alltså hur mycket tempvisaren ökar efter det du stängt av ångan. Det verkar röra sig om en 5 till 10 grader...

//Stefan (som numer halvt om halvt skållar sina handflator istf att balansera stektermometern)
 

Silva

Well-known member
Det låter ju rätt osmidigt med stektermometer. Den sajt jag kollade på som visade just termometer in action tycker jag verkade lovande. Enkel att sätta fast och verkade iallafall otroligt smidigt för att just veta hur länge man ska ligga uppe vid ytan och istället gå ner djupt i mjölken. Det verkar vara det som är mitt stora problem just nu, dvs att jag ligger för länge vid ytan. Mjölken blir för varm. Virvlarna verkar jag få igång men håller på för länge vid ytan.

Är det ingen av er som kör med termometer? (rätt off topic detta....)
 

AJ

Well-known member
Japp, det är ett dyrt nöje, trodde också att det skulle räcka med en espressomaskin, men vad lurad man blev :)

När det gäller termometer har jag ingen men är sugen på en. Har hittat några här i Guatemala som verkar schyssta, enkal att sättta fast och robusta. Dock i Farenheit men billiga. Ca 25 :-.
Kanske ska börja exportera några?
/A
Sorry för OT.
 

Croma

Active member
Kör med Xpressivo Presso i svart och aluminium. Passar perfekt för mig!

Den passar bra till de 53 mm korgar min Super Giada har. Ytterst lite mellanrum mellan tamper och korg, precis som jag vill ha det :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp