Costa i UK

MrBean

Well-known member
Någon som haft bra erfarenhet av denna kedjan?
Jag har haft oturen att pröva dem i Fleetwood, UK... på massa fina skyltar stod det att personalen var Barista-tränade för att ge bästa kaffe upplevelsen, sedan fans det massa pokaler å plaketter om framgångar med deras kaffe och teknik.

Men det jag såg....och upplevde stod verkligen inte i proportion till de 2,25£ man fick betala för en mellan Caffee Latte.
1. Tjejen stod med kaffemått i kvarnens dispenser för att mäta upp kaffemängd som hon rågade av(?)
2. Göra rent portafilter...no!
3. Tampning, slät men...inte mycket tryck av hennes rörelse att döma...
4. Flushning....no no!
5. Den andre tjejen som skötte mjölkskummandet ställde en kanna på bänken med ångpipen i. Sedan skummades det genom att vifta med pipen i mjölken.
6. En blek espresso rann igenom...
7. Glasen förvärmdes med lite te-vatten, yes!
8. Mjölktjejen tog en kanna med nyvärmd mjölk först, sedan slogs espresson i och en kanna med kallt skum skakades ned i glaset. Ångpipen torkades inte av...

Om det var gott? Inte en chans...
 

chutzpah

Well-known member
Vi åker till England ett par ggr om året och har fikat på Costa flera ggr på flera olika orter, bl Oxford, London, Norwich, Bath, mm. Som småföretagare själv föredrar jag att INTE gynna kedjor, men ibland finns inget annat, eller man vet inte riktigt vart man ska. Tycker överlag att Costa inte fyller mina krav, varken kaffelagning eller renhållning. Sistnämda är superviktigt för mig. Jag är ingen hysteriskt renlig människa, men en massa smulor på borden/golvet och smutdisken som bara står samtidigt som 6 personal irrar runt och enbart 10 gäster.... nääää. Har själv haft kafé (alla livsmedelsinpektioner blev UA:lol:), och jag är en flitig kafébesökare, både här hemma i Sverige och utomlands, och jag retar mig oerhört mycket om kaféagare/kaféföreståndare som nonchalera renhållningen.

Jag har alltid tyckt att Costa caffé latte är alldeles för varma, alltid! Man måste vänta tio minuter innan man dricker annars skållar man munnen.
 

MaZ

Well-known member
Äckligaste kaffet alla kategorier serveras på stationen "Elmers End" i London av en gammal gubbe som aldrig druckit ens en slurk kaffe i hela sitt unkna liv. Prova inte det om ni inte gillar nått som kan liknas vid kaffesmakande te.
 

MrBean

Well-known member
Skall passa mig för Elmers End's kaffegubbe, hoppas universitetstaden Lancaster kan ge mig en fix...
 

MalinC

Member
Costa och Caffè Nero jobbar efter mottot, sälja så mycket kaffe som möjligt med minsta möjliga personalantal. Den så kallade passionen finns inte hos baristor som jobbar hårt under stress för minimilön. Dessutom bryr sig inte britter om kvalité, utan det ska gå så snabbt som möjligt. Ska man dricka en espresso av hög kvalité så ska man ta en runda till Fernandez and Wells eller Monmouth Coffee för att nämna ett par exempel.
 

MrBean

Well-known member
En får tacka för tipset! tyvärr verkar inte Fleetwood stoltsera med någon av de kedjorna ;)
(Fleetwood ett surhål på västkusten i UK)
 

MalinC

Member
Då förstår jag att du inte har mycket att välja på. Nero är i alla fall aningens bättre än Costa tycker jag, men det kanske inte finns där heller? Costa måste nog vara ensamma i världen om att hälla espresson i mjölken. Jag har då aldrig sett nåt liknande
 

MaZ

Well-known member
Då förstår jag att du inte har mycket att välja på. Nero är i alla fall aningens bättre än Costa tycker jag, men det kanske inte finns där heller? Costa måste nog vara ensamma i världen om att hälla espresson i mjölken. Jag har då aldrig sett nåt liknande

Vart ligger ditt hak då Malin?
 

MalinC

Member
Nej man får ta sig en 30-40 minuters åktur med tunnelbanan om man befinner sig i centrala London, men det är ett fint litet område. Perfekt för mig som är ganska trött på det stressiga London-livet. Nån som behöver en platschef i Göteborg? ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp