Min knock-box

Heffa

Well-known member
Jag har varit hemma i Småland hos mina föräldrar i helgen, och passade på att övertyga Far att hjälpa mig bygga en knock-box.
Själv kan jag knappt hantera en hammare, medans Far har svart bälte i finsnickeri & har tillgång till en fullt utrustad träverkstad :)

Så här blev min knockbox - den byggdes av en spillbit från en bänkskiva i mahogny som jag hittat i en container, och själva sumplådan är en 1/6 gastronormkantin.
Nu ska jag bara olja in den lite också, så den får den där riktigt fina mörka finishen. Sen är den färdig att börja användas.

Hur som helst är jag ytterst nöjd med resultatet :D
 

Bilagor

  • Knockbox.jpg
    Knockbox.jpg
    110.1 KB · Visningar: 309

Bjarne

Well-known member
Toksnygg! Och stadig också kan jag tänka mig :)

Är det plast eller gummi på det svarta röret? Ser ganska blankt ut
 

Heffa

Well-known member
Tack! :)
Japp, den är väldigt tung och stabil. Vi tänkte göra en botten till den först, men kom fram till att den skulle bli så stor och otymplig då, så det fick bli en ram utan botten i stället.

Det är en svart platststav, så det är lite hårt. Funderar på att leta upp en bit gummislang eller liknande och trä över det för att inte riskera repa eller buckla till mitt portafilter / kaffekorg.
 

Yli

Active member
Snyggt! Kul med nåt eget. Smart att göra den av restbitar från bänkskiva, Det matchar ju onekligen väldigt bra om det är i samma träslag.:)
 

Walle

Well-known member
Köp en bit kylarslang på mekonomen eller biltema så blir det fint, lätt att byta ut också. Snygg låda, btw..
 

HE

Well-known member
Vad fin den blev Heffa! Grannen fick släppa till en överbliven bit av ett "klickgolv". Sedan ut i garaget och stressa ihop en väl fungerande knock-box. Den funkar. Fast inte så fin som din:)
 

Bilagor

  • 20080221162.JPG
    20080221162.JPG
    28.2 KB · Visningar: 229

chutzpah

Well-known member
Oj vilken snygging heffa! Din sumplåda ser ganska grund ut, kommer inte igår hur djup en 1/6 är?
 

Heffa

Well-known member
1/6 GN finns i flera djup, 100, 150 & 200 mm (vet inte om det finns ännu djupare).
Just denna är 100 mm-varianten så den är inte så grund som det kanske ser ut på bilden :)
 

Pac

Maskindoktorn
Det där var ju riktigt smart! Vad är en 1/6 GN och var får man tag på sådana?

P.S. En "riktig" knockbox-stav är gjord av ett gummiklätt aluminiumrör. Det blir lite extra svikt på det viset.
 

Heffa

Well-known member
Vad är en 1/6 GN och var får man tag på sådana?

Egentligen tror jag den korrekta benämningen är GN 1/6-100
Tänk storkök/restaurang, de rostfria kantinerna i olika storlekar och djup som maten ligger i är ofta gastronorm-kantiner.
Den största storleken är 1/1, och tar då upp en hel "ruta" i hållaren.
Sen finns det 1/2 som är hälften så stor, det får alltså plats 2 stycken på samma yta som 1/1.
Finns även 2/3, 1/3, 1/4 och 1/6 som är mindre och mindre till ytan. Förutom ytan finns det olika djup på dem, min är som sagt 100 mm.

Finns att köpa på olika ställen som säljer köksprodukter, kolla t.ex http://www.vega-direkt.se/koek/foervaring-transport/gn-kantin/index.hsp
 

HE

Well-known member
crema: Tack för tipset, ja det känns inte helt optimalt med metall mot metall. Tänkte springa ner till macken och kolla vad som finns.
/HE
 

Fabian

Well-known member
Man får hålla fast filtret med tummen helt enkelt :)

Ett tips: Testa ta en väldigt liten och smal gummisnodd, tvinna ett eller två varv runt filtergorgen, och trycker i PF! Då sitter den kvar av sig själv. Däremot får man antingen skölja extra noga varje gång man använt, eller lyfta ur, vilket ju inte är lika lätt med gummisnodd på.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp