Välkommen till familjen Evo!

Buffeln

Well-known member
Välkommen till familjen, Evo!

Stärkt av alla inspirerande inlägg på denna site har jag nu tagit steget och adopterat en Gaggia Evolution. Det känns bra att ha räddat denna plastiga, men rejäla maskin från ett kärlekslöst liv i Smålandsskogarna. Jag hittade lille Evo på blocket, där hans tidigare pappa inte värderade honom till mer än 500 kronor, vilket jag omedelbart uppfattade som ett rop på hjälp.

Efter att ha hämtat upp Evo inne i Gbg tog jag honom med till Kaffemaskinen för att ekipera honom med ny fin öppen dubbelspout i metall, en gullig röd tamper och en påse "De Sica" för att få en bra start. Vi skaffade också avkalkningsmedel, då jag tvivlade på att Evo:s tidigare föräldrar skött hygienen speciellt noggrant.

Efter rengöringen försökte jag och Evo lära känna varandra lite bättre. Det började lite trevande, men efter några misslyckade försök levererade Evo ett par riktigt trevliga espresso med fin crema. Jag känner redan efter en dag att en familjär känsla börjar infinna sig och skulle inte bli förvånad om vi efter en vecka kommer ha glömt att det tidigare fanns en C3 :eek:hmy: i familjen.

Min ända önskan är nu att jag också skall kunna rädda en olycklig kvarn från ett miserabelt liv. Detta skulle komplettera familjen på ett bra sätt och jag tror att han och Evo skulle få det bra tillsammans. Tills detta mål är nått letar jag vidare...

MVH // Buffeln
 

confuzed

Well-known member
Stärkt av alla inspirerande inlägg på denna site har jag nu tagit steget och adopterat en Gaggia Evolution. Det känns bra att ha räddat denna plastiga, men rejäla maskin från ett kärlekslöst liv i Smålandsskogarna. Jag hittade lille Evo på blocket, där hans tidigare pappa inte värderade honom till mer än 500 kronor, vilket jag omedelbart uppfattade som ett rop på hjälp.

Efter att ha hämtat upp Evo inne i Gbg tog jag honom med till Kaffemaskinen för att ekipera honom med ny fin öppen dubbelspout i metall, en gullig röd tamper och en påse "De Sica" för att få en bra start. Vi skaffade också avkalkningsmedel, då jag tvivlade på att Evo:s tidigare föräldrar skött hygienen speciellt noggrant.

Efter rengöringen försökte jag och Evo lära känna varandra lite bättre. Det började lite trevande, men efter några misslyckade försök levererade Evo ett par riktigt trevliga espresso med fin crema. Jag känner redan efter en dag att en familjär känsla börjar infinna sig och skulle inte bli förvånad om vi efter en vecka kommer ha glömt att det tidigare fanns en C3 :eek:hmy: i familjen.

Min ända önskan är nu att jag också skall kunna rädda en olycklig kvarn från ett miserabelt liv. Detta skulle komplettera familjen på ett bra sätt och jag tror att han och Evo skulle få det bra tillsammans. Tills detta mål är nått letar jag vidare...

MVH // Buffeln

Såg i vänsterkolumnen att du funderade på en solis scala det tycker jag låter som en dum idé har en sån och det är en jättebra kvarn till mokabryggare och press och dylikt men till espresso så är den knappast ultimat. Jag köpte min när jag bara hade press och moka men idag till pavonin skulle jag inte köpa den för det är inte det den är till för. Lycka till i kvarnjakten, om det är priset som är avgörande så är begagnat eller zassenhauser kanske svaret
 

Brölar

Well-known member
Grattis! Vilket kap!
Rockyn verkar vara en bra grunka. Särskilt om man maler både för espresso och brygg om vart annat. Själv kan jag rekommendera en Compak K3. Nöjd ägare till en sådan sedan några månader. Steglös men ändå enkelt att ändra mellan olika malningsgrader tycker jag.
 

Buffeln

Well-known member
Ok. Tack för tipset. Verkar vara en bra maskin. Känns dock lite jobbigt att det inte finns servicemöjligheter i sverige. Jag kommer nog att leta begagnat ett tag innan jag börjar privatimportera.
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Ok. Tack för tipset. Verkar vara en bra maskin. Känns dock lite jobbigt att det inte finns servicemöjligheter i sverige. Jag kommer nog att leta begagnat ett tag innan jag börjar privatimportera.
När jag letade begagnat hade jag några kontrollfrågor till säljarna:
1. Vilket år producerades kvarnen? (En hel del var från 1998-2001).
2. Hur många kilo kaffe har den malt? (malskivorna skall bytas efter ca 300-700kg beroende på kvarn). Har den stått på cafe är detta snabbt uppnått på ett år.
3. När byttes malskivorna senast?
4. Hur ofta har kvarnen servats? (skruvat isär malskivorna och tagit bort ingrodda kafferester med härsknad kaffeolja).
5. Har du haft kvarnen sen den var ny? Om nej, hur många andra har haft den? (servicehistorik och har den stått på Cafe eller hos privatperson?).

Jag tittade främst på begagnade restaurangkvarnar och kom fram till att många ville ha fantasisummor för kvarnar som aldrig var servade/rengjorda/malskivor bytta på/inställningsmekanismen knappt fungerade. Men andra har rapporterat att dem har gjort fynd på beggade restaurangkvarnar.
 

Buffeln

Well-known member
Ungefär som att köpa begagnad bil. Men kvarnarna har väll antagligen inga serviceböcker att titta i. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp