Energiförbrukning Silvian

Silva

Well-known member
Hej igen

Jag har förstått att man kan snabba upp Silvian och inte behöva vänta 30 minuter innan man gör sin första espresso. Men om man inte har bråttom så räcker det att vänta cirka 30 minuter och då kan man börja köra eller hur?

Nästa fråga: Vet någon hur mycket Sillvian drar i el i "vänteläge". Om kostnaden är ringa så antar jag att det bästa under en helg är att sätta på den på morgonen och sedan stänga av den på kvällen när man går och lägger sig. Eller drar den mycket el i det läget?

Mvh
Marcus
 

theseal

Kaffeterroristen
Finns billiga energimätare på Claes i sjön som du kan koppla på.

Det har diskuteras om sånt här tidiagre, men då mest med större E61 maskiner som strålar betydligt mycket mer.
 

Fabian

Well-known member
Ärligt talat är det här första gången jag hört att man bör vänta så länge med Silvia. På mina vardagsmorgnar slår jag på maskinen direkt när jag går upp, sen följer i regel toabesök, påklädnad samt förberedning av frukost. Det kanske dröjer 10-15 minuter tror jag. Är den "för sval" då? Det är inte espresson som kommer ut i alla fall.
 

Stefan Böna

Mr Microtext

RuneL

Well-known member
0,62 kWh? Är detta ett snittvärde eller den totala förbrukningen under 12 timmar?

Det är väl inte att anse som mycket dock, är det? Kan inget just om elförbrukning dessvärrre...

//Stefan (som brukar slå på frk Silvia vid femsnåret på lördag och söndag morgon; vaknar då ändå)


Nej, det er det totale forbruk efter 12 timer. Jeg var forvånad over hur lite det var.
 

shogun

Well-known member
Ja, det var inte mycket. Det kostar dig då knappt en krona att ha den igång under 12 timmar. Min Vetrano är ju på 1500W och när den värmer på för fullt kan man räkna med 1-2 kronor i timman. Nu regleras ju temperaturen så jag antar att snittförbrukningen hamnar på ca 0,50-1 kr i timman.

Timer är en bra investering ;)
 

ake_l

Well-known member
Min Vetrano är ju på 1500W och när den värmer på för fullt kan man räkna med 1-2 kronor i timman. Nu regleras ju temperaturen så jag antar att snittförbrukningen hamnar på ca 0,50-1 kr i timman.

Jag tror inte du hamnar på så hög kostnad.
Jag har en Isomac Zaffiro med E61 där elementet ligger på 1400W.
Nu är den PID'ad och jag ligger på ca 7% snitteffekt, vilket ger ca 2,4 kWh/dygn.
Men jag har också kopplat in en timer som slår igång 7 på morgonen och slår av 9 på kvällen.
Så den totala förbrukningen blir ca 1,4 kWh/dag.
Ganska lite m a o.
Jag tror att det blir ungefär detsamma med en termostat.
 

shogun

Well-known member
Hääärligt
Då slipper man bry sig om den kostnaden...men timern får vara kvar

Tack för värdefull input :D
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp