WDT vs. vanlig distibrution - vilken skillnad!

Fabian

Well-known member
Läste om " Weiss Distribution Technique" på Home-barista.com, och bestämde mig för att pröva detta, då jag som någon kanske sett tidigare skrivit om att jag fått mystiska ojämna extraktioner. Jag köpte mig en bägare eller vad man ska kalla dem, på pressbyrån, innehållandes någon sliskig chokladdryck, som jag misstänkte skulle smaka bättre än deras islatte, ifall jag ville dricka innehållet istället för att hälla ut det. Det var alltså från kyldisken, men jag minns ej vad den hette. Har sett de på ICA, Coop, osv.

Denna bägare avsågades någonstans upptill för att passa i övre delen av filterkorgen utan att glida omkring(se bild, glömde dock fota med kaffe i). Tanken är alltså att med hjälp av en tandpetare i mitt fall röra runt i kaffet efter malning för att få en jämnare distribution, och således även bättre extraktion av espresson. Detta går att göra utan att fixa och trixa med plastbehållare, men då spills det hemskt mycket kaffe ut på sidorna, med denna lilla behållare kan man gå lös ordentligt utan att spilla alls. Rörelsen med tandpetaren sker i mitt fill i form av mindre cirklar som jag låter "vandra" runt filtret(se bild).

Efter lite tandpetar-action lyfter man bort plastsaken, jämnar till ytan och tampar precis som vanligt. Har fogat ihop 3x2 bilder från två extraktioner, en utan "WDT" och en med. Det syns tydligt på den utan WDT redan från start att det är helt ojämnt, och mot slutet har halva pucken blondat totalt, medans andra halvan fortfarande har lite kvar att ge. I koppen finner jag ca 6 cl espresso, ungefär en tredjedel crema.

Med WDT däremot, blir det otroligt mycket bättre. Ingen hundraprocentig superjämn extraktion kanske, men notera att detta var mitt absolut första skott med denna teknik. Det håller sig jämnt hela vägen och resultatet efter extraktion är ca 6 cl espresso, varav hälften crema efter att "guinnes-effekten" avstannat.

Detta förefaller vara en teknik som verkligen förbättrar resultatet, i alla fall vid användande av en Rancilio Rocky Doser, andra dyrare kvarnar har förmodligen avsevärt bättre distribution i filtret.

Bönan är Mauro De Luxe, för övrigt.

http://www.home-barista.com/weiss-distribution-technique.html
 

Bilagor

  • plast.jpg
    plast.jpg
    33.7 KB · Visningar: 258
  • spirograph.jpg
    spirograph.jpg
    16.7 KB · Visningar: 118
  • kass.jpg
    kass.jpg
    112.1 KB · Visningar: 309
  • bra.jpg
    bra.jpg
    111.8 KB · Visningar: 293

Stefan Böna

Mr Microtext
Det blir ju så uppenbart med ett naket PF! Hur många skott har du satt i rad? Det handlar ju tyvärr om att kunna repetera de där kanonskotten... Något som går väldans bra vissa gånger för mig, medans andra gånger blir rena katastrofen...

Hur länge vevar du runt med tandpetaren?

//Stefan (som hade en liknande lösning tidigare men som inte tyckte den passade riktigt)
 

Fabian

Well-known member
Faktum är ju att det där fina skottet var det första, samt det senaste jag drog. Har bara finkaffe hemma just nu, så jag känner inte för att labba bort allt för mycket :) Jag har en stark känsla av att det blir lättare att upprepa det där fina skottet med denna teknik, men jag får återkomma. Blir en trippel imorgon bitti, samt minst en dubbel på eftermiddagen. Kanske ett par polare tittar över, då får jag verkligen bra övning på detta nya superskott.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Let me (us) know!

Har själv funderat på att testa tekniken igen, men eftersom det funkar ganska bra (ja, du har ju sett resultaten) ändå med att knacka lite lätt på PF vid malning, så har det inte blitt av...

//Stefan (som gärna provar det mesta som kan göra kreerandet lättare och/eller mer effektivt)
 

AJ

Well-known member
Schysst, nu vill jag också ha ett naket pf. Det verkar ju otroligt smidigt att kunna se extraktionen så tydligt. Din nya teknik verkar ju också ge bättre resultat också. Håll oss uppdaterade...
 

Wannabe

Well-known member
Jag kör något liknande, fast utan burken. Har aldrig fattat vad den ska vara bra för.
Jag märkte skillnad när jag blev av med klumparna. Men jag avslutar med en kombination av Stochfleths och NSWE.
 

Fabian

Well-known member
Som jag skrev så går det utan, burken till för att med ohämmad hastighet kunna röra om utan stänk. Jag brukar i alla fall alltid dosera över kanten på filtret, så utan burken skulle jag drälla en massor runt om.
 

Fabian

Well-known member
Har nu kört två trippelkorgsespresso och fyra dubbel sen första försöket, och alla har blivit lika lyckade! Det här känns som en säker teknik för återkommande bra shots.
 

rhide

Well-known member
Som sagts i en tidigare tråd (som Stefan refererar till) tycker jag det är bättre att använda 2 äggdelare istället för WDT tekniken. En ganska stor nackdel med WDT är att den är långsam - malningen blir plötsligt 2 moment istället för 1, vilket (vid jämförelse med att mala vanligt) blir ganska irriterande.

Tråden hittar du här:
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?p=59769

Edit: Tråden utvecklades till en allmän tråd att diskutera hur man kan förbättra sin kvarn, med bilder och modifikationer från flertalet personer. Och det här inlägget skulle naturligtvis passat bättre i den tråden än i en egen ... men nej nej.. jag är inte bitter
 

Fabian

Well-known member
Jo jag minns den tråden, men tänkte att det var ju ett tag sen den var aktuell. Och det här handlade ju mer om en teknik efter malning snarare än en modifikation av kvarnen. Men självklart skulle man ju vilja klara sig utan WDT, men kvarnen distribuerar inte tillräckligt jämnt. Så jag ser ju din koppling till gamla tråden där iofs :)

Tror inte jag har nån äggdelartråd, men ska kolla om det inte går att fixa nåt smart i öppningen på dosern i min kvarn. Annars fortsätter jag med WDT så länge jag har Rocky, reultatet blir klart mycket bättre och därför värt extra besväret.
 

rhide

Well-known member
Jag förstår dina argument, och jag ber om ursäkt för den bryska tonen.. jag antar att jag helt enkelt är en aning överarbetad just nu bara >.<

Visst fungerar WDT bra, men som sagt tycker jag den är en aning för omständig. Tiden det tar att bara fördela kaffet bra i filtret blir ju nästan fördubblad mot att inte göra något alls! Just därför är korsade äggdelare är favouriten just nu - den fördelar mycket bra och är precis lika snabb som att inte använda några verktyg alls (eftersom kaffet helt enkelt bara faller genom ett nät som man lätt skakar).

Sagan slutar inte där dock! Så fort jag får tid ska jag börja experimentera med att sätta in en liten fläkt i näsan - om den inte slungar iväg kaffet med tillräckligt hög hastighet för att "krossa" alla stora klumpar borde åtminstone sjläva fläkten kunna röra om ganska bra :cool:
 

rhide

Well-known member
Just nu är hela experimentet på just experimentstadiet, men som det utvecklat sig hittils ser det hela MYCKET lovande ut :cool:

Fläkten består av 4 plattor som är helt raka, alltså, luft sugs varken framåt eller bakåt - men åt sidan. Jag har då helt enkelt satt fläkten så att den blåser in i öppningen på kvarnen, alltså, så att kaffet slås sönder och kastas runt av fläkten så fort det kommer ut ur mynningen. Fläktens sida är alltså riktad mot öppningen, så att kaffet både blåses runt, och slås sönder när det träffar fläktens plattor.

Den vanliga snabeln har tagits bort och ersatts med toppen på en petflaska, i vilken jag placerade fläkten, som grabbar tag i kaffet och slänger runt det. Hela härligheten har tätats med en bit av en handduk och en maassa häftmassa. Det hela påminner en aning om den stora burk som sitter på mazzer mini kvarnarna.

Bilder och filmer kommer så fort min kamera vaknar till liv och jag får tid att experimentera :)
 

Fabian

Well-known member
Wow, det luktar innovation och patentansökningar lång väg! Har rätt svårt att föreställa mig hur det ser ut, och hur en fläkt inte skulle gå sönder av massa kaffepulver, ser därför extremt mycket fram mot filmerna/bilderna :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
How to be a Nerd 101

Nu vet nörderiet snart inga höjder! :D

Eftersom jag upplever radikalt mycket bättre resultat när jag vevar runt och pickar med potatisstickan i filtret, så vill jag gärna fortsätta med WDT (eller en variant av den tekniken). Enda kruxet är ju att det tar längre tid. I alla fall för mig...

Sent i går kväll fick jag emellertid en idé. Varför inte göra en massa potatisstickor på en gång? Kanske har fler knäckt denna idé, men, men...

Sagt och gjort: i dag satte jag ihop en liten och enkel prototyp. Grundtanken var att man bara skulle kunna vrida den runt runt. Det fungerar dock bättre om man ömsom lyfter ömsom vrider; kaffet har en tendens att bara snurra med annars.

Och banne mig om det inte fungerar. Kanske inte världens smidigaste lösning, men jag upplever att det går snabbare än med bara potatisstickan.

//Stefan (som kanske börjar dra detta lite väl långt; McGyver, watch out)
 

MartinForsberg

Well-known member
Och när kommer denna mojäng (saknar en snygg bild på forumet av din multi-potatispickare) som en option direkt monterad på kaffekvarnen?
 

Roenbaeck

Well-known member
Jag skulle vilja ha en grej med vev på som man lägger över portafiltret efter malningen och vevar runt några varv. Som såhär ungefär:

attachment.php


Borde det inte finnas en marknad för det? :)
 

Bilagor

  • Portafilter.jpg
    Portafilter.jpg
    9 KB · Visningar: 150

Stefan Böna

Mr Microtext
Det blir nog inget att fästa på maskinen, Martin. Vet inte riktigt hur det skulle funka; en handhållen (typ tamper) funkar nog bättre... Håller som bäst på att fixa lite bilder på prototypen och en skiss på hur den skulle kunna bli. Tänkte lägga ut detta på min blogg senare idag. He, he... Ni får helt enkelt titta där... :cool:

-> Roenbaeck: Det där är lite av min tanke också. Fast jag vet inte hur bra man kan få det att funka. När jag vrider på min lila prototyp följer kaffet bara med runt; stickorna (ganska tunn ståltråd) föser bara kaffet framför sig...

//Stefan (som just färdigställt sin första riktiga skiss i Illustrator; var Corel-fan tidigare)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp