Nu är den död...

SB

Well-known member
Vi har givit upp! Café Retro är död...
Det gick bara inte längre , trots idoget skruvande och rengöring så vann vi inte.
Nu har jag tröttnat på bryggkaffe och undrar om någon kan hjälpa mig hitta "min" maskin.
Jag är inte kaffekännare på något vis, har inte så höga krav. Är inte jättekunnig vad gäller olika märkens för och nackdelar.
Jag är inte heller rik... Men, jag vill ha gott kaffe! Inga pods utan riktigt kaffe.
Så , därför vänder jag mig till er....alla ni som verkar ha fått grepp om hela kaffegrejen...och hoppas på goda råd och tips.
Tack!
 

Fabian

Well-known member
Hur mycket pengar vill du lägga ner? Silvia och Rocky finns ofta i paketpris, dock sparar man oftast bara nån hunka eller två, men kanske får ett kg kaffe på köpet. Brukar väl gå lös på 6500-7000 kr nånting.
 

SB

Well-known member
Aaaaaa.... var inne och kollade startpaket på kaffegrossisten. Vad mycket grejer!!!! Blir ju fullständigt vettskrämd.Måste man ha allt det där?

*edit* 3 resp. 6 kg kaffe? Det hinner väl tappa all smak innan jag får druckit upp det? Eller?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Vad jag anser att man behöver i kaffeutrustningsväg (en del kanske är lite over-kill):

1) En bra kvarn (räkna med 2500 och uppåt för en ny)

2) En ordentlig maskin (Silvia är en alldeles utmärkt maskin att börja med; det är nog den prisklassen man får räkna med)

3) En, till filterkorgen passande, bra tamper (kan rekommendera CoffeLabs Design för ca 600:- ink frakt från Australien, men huvudsaken är att man själv trivs och att den passar bra i ens hand)

4) Ett blindfilter och rengöringsmedel

5) En brygghuvudsborste

6) En borste att göra rent kvarnen med (använder själv en påstrykarborste för skokräm)

7) En eller ett par skumkannor (kanske i olika storlek)

8) Schyssta koppar och eventuellt glas (för espresso, cappucino och latte)

Sedan tillkommer ju kaffe och mjölk men det är nog bäst att skaffa sig efterhand... :)

Det är vad jag kan komma på nu. Andra får väl fylla på eller dra ifrån! :)

//Stefan (som hade en bra kväll vid maskinen i dag: 15g/38s riktigt gott från Con Calman)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
En Silvia espressomaskin och en Rocky kvarn.
Wham, nybörjarpeketet nr. 1.

Precis! Jag har väl dreglat över andra maskiner, men känner nog att frk Silvia och Rocky räcker bra länge till. Tycker mig ha fått snits på det där med kaffet nu, efter att ha hållit på sedan november. Faktum är väl dock att jag har en lång väg kvar att gå innan jag är framme. Och Silvian känns som om den kan hänga med en bra bit på vägen!

Lite svammel, kanhända, men sant så sant... :)

//Stefan (som tycker att det är så vackert att se ned i en kopp med snygga tigerränder och sedan få njuta av att dricka den)
 

Fabian

Well-known member
Japp, allt det Stefan Böna räknade upp är ju tämligen superenkelt att plocka ihop om man kör Rancilio-startpaketet på kaffegrossisten. Vilket smart sätt av de att få folk att köpa dyra tillbehör(dock helt nödvändiga) :)
Men jag känner såhär att om jag skulle köpa maskin idag skulle jag inte välja kaffegrossisten(vilket jag gjorde, ca en månad sedan) av den enkla anledningen att Silvia och Rocky numera finns på Kaffemaskinen. Det är bättre att kunna gå och känna på prylarna, få en demonstration, samt inte minst, ha en fysisk butik att åka till vid behov av service eller reparation. Där har de även alla tillbehör som finns till Rancilio-paketet på kaffegrossisten, och de är superkunniga om allt, och du får svar direkt, slipper maila. Obs, jag vill inte göra reklam för någon här, tycker bara det är så himla mycket bättre att köpa i fysisk butik än på webben när det gäller föremål av den här typen.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
...av den enkla anledningen att Silvia och Rocky numera finns på Kaffemaskinen. Det är bättre att kunna gå och känna på prylarna, få en demonstration, samt inte minst, ha en fysisk butik att åka till vid behov av service eller reparation.

Kan bara tillägga att även Lagamati på Odenplan har Silvia och Rocky (de hade dem iaf i mellandagarna) även om info om detta saknas på nätet...

Var själv lite tveksam till att shoppa utan att klämma, men kände nog att stödet härifrån var nog för att jag skulle våga... :)

//Stefan (som f ö köpte sin Rocky just på Lagamati efter att blivit förvånad över att maskinerna fanns i butik)
 

AJ

Well-known member
Sedan finns ju alltid de begagnade alternativen. Kolla i blockettråden här på forumet (eller på blocket/tradera eller liknande direkt). Där brukar de senaste annonserna postas. En begagnad Gaggia kan man oftast få för ca 1500:-. Brukar finnas mkt alternativ.
Ett annat tips är ju en aeropress (ca 350:), om du vill ha en enkel "maskin" att leka med. Den gör ju inte espresso men det framgick inte riktigt om det var det du var ute efter utan bara gott kaffe. Kräver dock en bra kvarn men det krävs iofs för att få gott kaffe överhuvudtaget.
 

confuzed

Well-known member
helt offtopic men var tvungen att kolla var ucklum låg(dels för det roliga namnet men också för att det kändes bekant) och det är ju jätteroliga ortsnamn överallt där.

http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=ucklum

Nödinge, tjuvkil, hjärtum låter ju som något ur kalle anka eller nåt (just nu är jag trött och roas lätt)

Lycka till i jakten på maskinerna nu.
 

lupoo

Well-known member
Oj vad prylar det skall köpas....
Men var inte frågan...
Jag är inte heller rik... Men, jag vill ha gott kaffe! Inga pods utan riktigt kaffe.
Så , därför vänder jag mig till er....alla ni som verkar ha fått grepp om hela kaffegrejen...och hoppas på goda råd och tips.
Tack!
Tycker att Alessandro greppar det hela och
Alessandro sa:
Ett annat tips är ju en aeropress (ca 350:), om du vill ha en enkel "maskin" att leka med. Den gör ju inte espresso men det framgick inte riktigt om det var det du var ute efter utan bara gott kaffe. Kräver dock en bra kvarn men det krävs iofs för att få gott kaffe överhuvudtaget.
Så mitt tips blir en presskanna, en bra kvarn och pengar över till att köpa fina färska bönor för. Då får man bra kaffe!
 

zix

Well-known member
Jag håller med om kvarn: köp en bra sådan så håller du dig glad tills du har råd med en Rancilio. Här har många Minimoka-kvarnen, men flera andra finns i ungefär samma prisklass.
En mokakanna, aeropress eller Bodum ger bra kaffe med lite olika still - ingen av dem kostar ens en sjundedel av en bra espressomaskin.

Om du är lite händig så kan en begagnad proffsmaskin eller seimproffsmaskin vara ett bra val. Man får hålla ögonen på blocket isåfall, och på "blocket"-tråden här på riktigtkaffe.
 

GORM

Active member
Startbryggare

Hej!
Jag börjar känna mig som en försäljare med mina inlägg om min bryggare men jag tar den igen. Jag köpte min Isomac Brio med inbyggd kvarn via http://www.espressocoffeeshop.com/ , för drygt en månad sedan, de hade det lägsta priset med gratis transport hem till dörren!3850.61 SEK + italiensk moms på ca 200:-SEK. Apparaten är mycket bra. Enkel men rejäl. Klart bättre än min förra av märket Krups. Jag är övertygad nu att ska det var så ska det vara av italienskt märke och i metall, inte i plast där kaffet svalnar av på väg ner i koppen. Bryggaren har en barmätare som gör det lite mer kul att klura ut rätt malningsgrad och tampning. Jag tycker detta är en utmärkt startbtyggare och kompaktheten med den inbyggda kvarnen gör totalintrycket bra. Dessutom har den stor vattenbehållare-3 liter och stor behållare för dropp och kafferester. Tidigare i andra trådar har det förekommit funderingar om inbyggd kvarn, typ att bönorna skulle bli uppvärmda och därmed föråldrade i förtid, detta dementerar jag bestämt: bönorna blir inte uppvärmda. Tilläggas bör att Espressocoffeeshop levererar inom 48 timmar. Supersnabbt alltså. Företaget säljer även andra märken till ofta lägre priser än här hemma. Lycka till med valet vilket det nu än blir. :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
-> lupoo: Jag tror att orden

...Café Retro är död...

slog an att det gällde en ny espressomaskin... Men, och som du och Alessandro menar, eftersom det även står

Jag är inte heller rik... Men, jag vill ha gott kaffe! Inga pods utan riktigt kaffe.

så är ju en presskanna eller liknande också en vettig investering. Jag antar att du noterade att jag dessutom satte kvarnen som nummer ett (vill minnas att du var en av dem som lärde mig att den är viktigast ;)) och detta gjordes enkom för att kunna skippa de andra prylarna och köra Eva Solo, Aeropress, Mokkabryggare eller liknande istf en espressobryggare...

Kanske inte var så tydlig i denna intention, men se det då som att förtydligandet kommer här. :D

//Stefan (lite luddig kanske, men som inte hyser några agg gentemot någon här)
 

SB

Well-known member
Jovisst Stefan , grundtanken var en ny espressobryggare. Anade inte djungeln av andra möjligheter. Kaffe verkar nu väldigt komplicerat..... Men det ska sägas att silvia frestar...
 

Neo

Well-known member
Kan hålla med om att det verkligen är en satans stor djungel. Ju mer man kollar ju mer förvirrad blir man. Själv köpte jag min första maskin för 2 månader sen och det blev en Isomac Viper, som jag tycker är ganska prisvärd och bra förstagångsmaskin. Kvarn har jag dock ingen ännu.
 

SB

Well-known member
Kvarn är inte heller någon lätt historia. Dessutom kostar de ju en del... Lutar åt att spara det sista till maskinen och köra färdigmalt ett tag. Tyckte först att silvian var lite för avancerad (har ju kört kenwood i tre år..) och kanske lite för dyr för mig , men nu tror jag att jag har fastnat för den ändå! Jagar bästa pris just nu...
 

Almapeso

Well-known member
Kvarn är inte heller någon lätt historia. Dessutom kostar de ju en del... Lutar åt att spara det sista till maskinen och köra färdigmalt ett tag. Tyckte först att silvian var lite för avancerad (har ju kört kenwood i tre år..) och kanske lite för dyr för mig , men nu tror jag att jag har fastnat för den ändå! Jagar bästa pris just nu...

Jag är supernöjd med min silvia (jag har iofs inget att jämföra med). Gick från att tycka kaffe är rätt gott till att längta hem från jobbet till att mecka, pilla och ratta.
Känner mig som han från youtube-klippet i Anders och Måns, fast med en mycket intressantare hobby förstås :cool:
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp