Nu är den död...

zix

Well-known member
Upprepning, det enda sättet att upprepa sig:
Källkod:
Kvarn är viktigare än maskin
Kvarn är viktigare än maskin
Kvarn är viktigare än maskin
Kvarn är viktigare än maskin
Sen kan det förstås vara så att kvarn är tråkigt, och espressomaskin är kul. Och, naturligtvis, om man inte har espressomaskin kan man inte göra espresso.
Men färdigmalt är inte ett alternativ för en Silvia (inte för någon annan semiauto heller för den delen). Det är bara att läsa i alla trådar om Silvian här, på coffeegeek, på TMC och andra ställen. Det är en jättebra maskin men den är inte förlåtande. Du behöver en bra kvarn till en Silvia.
Minimoka, Rocky, Anfim KS Self, Ascaso I-mini, Compak K3 Touch - se där några stycken som skulle duga fint till din Silvia.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Tyvärr har zix rätt SB... En kvarn är ett absolut MÅSTE... :(

Trodde själv att jag skulle köra färdigmalet ett par månader för att spara ihop till en kvarn. Tog dock inte särdeles lång tid innan jag började snegla på billigare kvarnar i ren desperation (för det fungerar inte med en 500 kronors vitvarukedje-kvarn). När jag köpte kaffe så blev det ett hekto gånger ett par påsar för att hitta malgraden. Och sedan ska man minnas den som passar och hoppas (för det är det enda man kan) på att den stämmer även nästa gång. Förutsatt förstås att man skaffar samma böna på samma ställe då... Lyckades faktiskt få till en hyffsad inställning på Hemköps butikskvarn (för Zoega på lösvikt) men denna inställning var inte ens i närheten på en annan likadan kvarn på ICA. Dessutom var denna malgrad långt ifrån det jag får till idag. Med kvarn.

Köpte min maskin i november. Inte så svårt att gissa vad som stod på min önskelista till tomten... :)

Nä, återigen tyvärr, det är nog så att risken finns att man tröttnar utan kvarn. jag hade nog gjort det eftersom den där hyffsade kvaliten inte infinner sig utan kvarn...

//Stefan (som likt syndaren vaknade sent, men som kvickt gjorde bot och nu kontrollerar malningen själv)
 

SB

Well-known member
OK, ok jag fattar....
Tittade på kvarnar på kaffegrosssisten. De hade ju startpaket med silvia och rocky kvarn.
Nu undrar jag , jag har sett Isomac Macinino som rent stilmässigt passar bättre till silvian. Är den lika bra?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det beror nog lite på vem du frågar... Ställer du frågan till allas vår Kaffegalningen så lär han inte rekommendera dig Isomac öht... Andra finns som är av annan åsikt...

Jag vet för lite om Isomac. Bara det jag läst här samt lite jag hört från handlare med erfarenhet av Isomac. Men, det jag vet är för lite för att jag ska uttala mig.

Rockyn däremot har jag ju själv och det är en bra robust enkel kvarn som gör sitt jobb. Det enda att tänka på med den är att se till att nolla den ordentligt. Ordet grappa och montör i kombination har synts några gånger här på forumet... :)

Annars har du ju Eureka Mignon och Compak K3 Touch som verkar vara bra kvarnar och som ligger ungefär i samma prisklass (om inte priserna gått upp nu). Minimokan är ju också en poppis kvarn...

Dessa kanske inte passar till Silvian i dina ögon, men de är ju iaf alternativ! :)

//Stefan (som tänkte köpa en Eureka Mignon tills Rockyn kom i vägen)
 

wirre

Active member
Vad jag anser att man behöver i kaffeutrustningsväg (en del kanske är lite over-kill):

1) En bra kvarn (räkna med 2500 och uppåt för en ny)

2) En ordentlig maskin (Silvia är en alldeles utmärkt maskin att börja med; det är nog den prisklassen man får räkna med)

3) En, till filterkorgen passande, bra tamper (kan rekommendera CoffeLabs Design för ca 600:- ink frakt från Australien, men huvudsaken är att man själv trivs och att den passar bra i ens hand)

4) Ett blindfilter och rengöringsmedel

5) En brygghuvudsborste

6) En borste att göra rent kvarnen med (använder själv en påstrykarborste för skokräm)

7) En eller ett par skumkannor (kanske i olika storlek)

8) Schyssta koppar och eventuellt glas (för espresso, cappucino och latte)

Sedan tillkommer ju kaffe och mjölk men det är nog bäst att skaffa sig efterhand... :)

Det är vad jag kan komma på nu. Andra får väl fylla på eller dra ifrån! :)

//Stefan (som hade en bra kväll vid maskinen i dag: 15g/38s riktigt gott från Con Calman)

Ett kalkfilter kan vara smart också.
 

zix

Well-known member
Isomac macinino har jag inte hört något gott om. För mycket plast i den. Minimokan är isåfall bättre, men med ungefär samma design.
 

confuzed

Well-known member
Confuzed! Missade du Frufällan?

Japp det gjorde jag men letade upp den kvickt, snacka om roliga orstnamn, slår ju farsta, kristineberg, thorildsplan och högdalen med hästlängder, fast jag bor nog hellre här dock måste erkännas, men kanske skulle kunna flytta till blåsut bara för namnet dock. :D
 

lupoo

Well-known member
OT ortsnamn

Japp det gjorde jag men letade upp den kvickt, snacka om roliga orstnamn, slår ju farsta, kristineberg, thorildsplan och högdalen med hästlängder, fast jag bor nog hellre här dock måste erkännas, men kanske skulle kunna flytta till blåsut bara för namnet dock. :D

Hade jag bara varit lite mer hårdrockare så hade jag flyttat till Skallmeja
http://hitta.se/SearchCombi.aspx?vad=&var=Skallmeja
(titta på "hittakartan" som denna gång var ett eldorado med roliga namn... Vem var denna Bengt???)

End of OT.

BTW Jag kanske ska ta och flytta ortsnamnsposterna till en ny tråd på "kafferepet", fast just nu hemkommen och djupt nedskjunken i soffan så orkar jag nog inte, får se om jag orkar mig ut i köket för en liten enkel???
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp