Vi blir med Vetrano i veckan

shogun

Well-known member
Väntar med spänning på nya maskinen.
Jag får espresso i alla möjliga former och sambon hetvatten för te...
Rättvis fördelning...

Fast hon kommer säkert vilja ha en eller annan Latte/Cap framöver:D
 

Bjarne

Well-known member
Grattis shogun! Du kommer inte att bli besviken på maskinen när den kommer :D

Har haft min Vetrano sen juli förra året och den går som tåget (med timer för att alltid vara redo)
Om du inte tänkt direktkoppla den från början går det utmärkt att köra 5-10 liters dunk på/under bänken. Min står brevid diskhon så slaskvattnet kan rinna ner direkt utan att behöva tömma slakslådor - väldigt bekvämt :)

Det går ju med H/X att skumm samtidigt som kaffet extraheras, men det är sällan jag känner behovet. Hela rutinen är så snabb ändå att jag inte ids parallellköra ;)
 

shogun

Well-known member
Grattis shogun! Du kommer inte att bli besviken på maskinen när den kommer :D

Har haft min Vetrano sen juli förra året och den går som tåget (med timer för att alltid vara redo)
Om du inte tänkt direktkoppla den från början går det utmärkt att köra 5-10 liters dunk på/under bänken. Min står brevid diskhon så slaskvattnet kan rinna ner direkt utan att behöva tömma slakslådor - väldigt bekvämt :)

Det går ju med H/X att skumm samtidigt som kaffet extraheras, men det är sällan jag känner behovet. Hela rutinen är så snabb ändå att jag inte ids parallellköra ;)


Superb information Bjarne :D

Precis vad jag behöver veta. Jag har redan ordnat ett litet hemmacafé med strömuttag och förberett vattentillförsel. Eftersom jag inte vet vilken gänga vattenslangen till maskinen har, kommer vattenkopplingen att monteras så snart maskinen dykt upp.

Jag förser den även med en liten kran (kulventil) för att enkelt kunna stänga av vattnet och koppla ifrån maskinen vid avkalkning (suga avkalkningsblandningen från liten dunk).

Tyvärr så är det för långt mellan maskin och slask/avlopp så det blir till att tömma lådan själv. Har ju iofs den fördelen att den hålls ren och snygg pga regelbunden tömning.

Strömuttaget har jag försett med en liten, smidig timer med stor kapacitet. Ska bli gott med en god Espresso varje morgon utan att för den skull behöva belastas med höga elräkningar.:unsure:

När maskinen levererats så kommer jag alla gånger köra med din princip med en vattendunk. Här ska testas Vetrano så att det står härliga till :lol:
 

shogun

Well-known member
Grattis!
...men kvarn då?:unsure:

Ja...det är ju en berättigad fråga. Leker med en välanvänd sliten Rancillo Rocky Doserless. Lite väl högljudd och så skramlar den oroväckande. Får se vad som kommer framöver. Tomten kanske har med sig något hårt paket även till mig i Jul...eller varför inte redan i vår lagom till födelsedagen...:D
 

Bjarne

Well-known member
Malningsmässigt fungerar Rockyn utmärkt till Vetranon. Jag bytte förvisso från Rocky till Mazzer Mini A, men det var främst för den timerstyrda doseringen och att Mazzern inte klumpar kaffet så som blir av Rockyn. Olika konstruktioner på utmatningen är orsaken. har man tid och kör WDT-fördelningen innan ska det inte vara nån skillnad alls.

Ja, Vetranon är smart uppbyggd just i det att man lätt kan ställa om från slasklåda som man tömmer till att skruva på en avloppsslang på bottenpluggen. Skönt att ha valfriheten att välja.

Mest underbart tycker jag det isolerade ångröret är. Har aldrig bränt mig och jag har ett finger på röret samtidigt som jag håller i kannan. Hjälper enormt att få total kontroll på hur djupt pipen är i mjölken då man jagar microskummet :D
 

shogun

Well-known member
Ypperlig info!

Känns som om jag redan varit och pillat på maskinen...hon är efterlängtad

Fick info idag att anslutningen av slangen är 3/8" så nu blir det att köpa de sista kopplingarna...
 

hzzon

Member
Jag går också i väntans tider.
Beställde Vetrano igår och Mazzer Mini E idag.
Nästa vecka dyker det förhoppningsvis upp...

När det gäller slanganslutningen...
Är det utvändig eller invändig gänga på slangen från Vetranon?
 

Bjarne

Well-known member
Grattis till underbart skön utrustning! :D En stryktålig "traktor med släp" som kommer att ge dig mycket glädje. Har haft mitt radarpar i 8 månader nu. Helnöjd!

-> När slangen är monterad på Vetranon så har du invändig gänga till nästa del.

Glöm inte timern också så maskinen är klar när du vaknar/kommer hem. Min tycker jag är körklar på ca. 30 min.

Tips: Om du tycker spouten skickar mer i ena koppen än den andra, kolla med de justerbara fötterna att maskinen står plant. Hjälper inte det (då du gör grymt långsamma, droppande Ristretto's) så kan du sätta på en annan spout som är smalare mellan ändarna, men desto brantare böj i mitten så inte kaffedropparna fastnar där av ytspänningen.

Lycka till i lekstugan sen!
 

Daffy Duck

Well-known member
...3/8 utvändig gänga?

...kallas numera för R10. 3/8, 3/4 osv är det gamla systemet.

Dim (utv. mått ca.) [inv mått ca.]
R6 - 1/8" (10 mm) [8 mm]
R8 - 1/4" (14 mm) [11 mm]
R10 - 3/8" (17 mm) [14 mm]
R15 - 1/2" (21 mm) [18 mm]
R20 - 3/4" (27 mm) [24 mm]
R25 - 1" (34 mm) [30 mm]
R32 - 1 1/4" (42 mm) [38 mm]
R40 - 1 1/2" (48 mm) [44 mm]
 

Bjarne

Well-known member
Anslutningsröret under Vetranon är utvändig och det komme rmed en slang med rostfri flätad ytterstrumpa där slutmuttern är invändig mot vad du nu ska koppla till. Medföljande slang är ca en (1) meter lång.
 

hzzon

Member
Tack för hjälpen!
Jag köpte till slangsatsen för avloppet också, ska försöka förbereda det på något vis.
Någon av er som vet hur anslutningarna eller måtten ser ut på den slangen?
 

shogun

Well-known member
Ännu inget paket i sikte men det ska i alla fall ha lämnat Italien nu. El- och vattenförsörjning är förberett och det är bara att plugga in stickkontakten samt skruva fast slangen i båda ändar. Innan 3/8" kopplingen sitter en kulventil för av/på av vatten. Behändigt då maskinen ska avkalkas.

Strömuttaget är försett med en programerbar, digital timer.

Maskin...kom hem nu! Jag väntar ju...:(
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp