Ny het och DYR kvarn...

zix

Well-known member
Jaha. Då var den här då. Skit också, den här vill jag med ha. 68mm koniskt malverk...
Eller kanske en Ditting. Nån som vill sälja en beggad Ditting till en stackars luttrad kvarnbytare?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Tänk om du fått en AUD för varje inlägg, KG... Skulle kanske täcka en del av frakten också... :lol:

//Stefan (som inte har ekonomin att köpa ens en billig kvarn till någon; sorry girls and gals)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Price:AU$3010.00 (ex GST) = 17 539:- SEK (ex. moms, gissar jag?)

Ja, den är inte för tunna plånböcker... Eller förresten den är inte för plånböcker överhuvudtaget. Man behöver nog ett kuvert för att få plats med alla sedlarna!:lol:

Ett AUD för varje inlägg, låter som en bra deal. Jag skickar genast en faktura till Molarin, så beställer jag kvarnen på en gång.:cool:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nu kommer nästa hemska tanke (eller hemska och hemska...), det var ju någon här på forumet som beställde en Robur Doserless... Jag har totalt glömt bort priset (om det nämndes? Osäker på det).

Undrar om den här kvarnen kommer långt ifrån den i pris i europa? Vore trist att ha köpt en dyrkvarn precis innan den här släpptes (om den här nu vore ett alternativ, det vet jag ju ingenting om såklart).
 

AA

Skottjägare
Hur kan du glömma vem som beställt en Robur Doserless? Skäms... ;)

18kkr inkl frakt blev priset.

Elektran har aldrig varit något alternativ. Däremot kommer jag slå till och uppgradera till LM:s nya när den släpps...

/AA
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Har inte glömt vem. ;)

OT: Kommer inte att inkomma mer roliga inlägg mer ikväll i alla fall. Morsan har fått en badass stroke (en sådan som man normalt inte vaknar från, enligt läkarna). Fick nyss reda på det. Ska till sjukhuset imorogn, då de tar bort diverse apparater och ser om hon skulle vakna till. Trist, mest synd om ungarna. Hon var verkligen världens bästa farmor. :(

Var finns gråt-en-skvätt-gubben när den behövs? :(
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Återkommer med raportering, både ontopic och offtopic.
Vi börjar med ontopic:

Sander på ESW gav mig följande svar på en nyfiken fråga som jag slungade iväg till dem, angående Nino kvarnen:

[FONT=&quot]Dear Kent,[/FONT]
[FONT=&quot]It looks good but that’s it. Elektra is Italian so we had the international sales manager from WEGA (www.wega.it) to take a look. His answer was very brief: Elektra is known for its design but its hardware can’t match for instance Mazzer, Macap or Mahlkönig. [/FONT]
Go figure. Och jag som tycker den verkar helgrym, mest för att det är prat om att det i princip inte ska ligga malet kaffe "halvvägs", men om det sedan stämmer vet man ju inte.


Offtopic:

Världens bästa Farmor mår inte så bra, men det finns ett pyttelitet ljus i änden av tunneln. Igår reagerade hon noll, ingenting alls, vare sig på smärta, reflexer eller på annat...

Men idag så har hon reagerat lite på smärta, lite på reflexer och lite på tilltal (greppade respektige släppte taget om ett finger/en hand vid tillsägelse. Många gånger på rad, med bägge händerna).. Men hon öppnade aldrig ögonen, och de fick aldrig "riktig kontakt" med henne. Sedan sövde de ner henne igen eftersom hon verkade orolig (för att ge smärtlindring/dämpa obehag med respiratorslangar i halsen, osv).

Imorgon på förmiddagen tar de bort nedsövningen igen och gör nya tester, för att se om det är lika, bättre eller sämre. Till att börja med få kontakt med henne, få henne att vakna till. Sedan får man se hur pass omfattande skador det hela har gett. Det var en blodpropp och hjärninfarkter på just de delar av hjärnan som är jätteviktiga för vitala funktioner, osv...

Om det sedan räcker till för att hon ska överleva hjälpligt/bra, eller för att hon skulle överleva som en komplett "fruitcake" som inte får något liv alls... återstår att se. Hellre rycker jag sladdar och barrikerar dörrar än lämnar henne som en grönsak som inte har en aning om omvärlden och bara hålls vid liv i alla fall. Aktiv dödshjälp borde vara en laglig rättighet, om det behövs.

Men kanske, kanske kan hon klara sig. Only time will tell.
 

AA

Skottjägare
OnTopic:
Precis vad jag har också hört.
När jag snackade med Sander och sa att jag skulle ha en ny kvarn för min gamla sög (;)) så sa han att skall du ha nåt riktigt bra så skall du ha Mahlkönig. Skall du ha nåt riktigt grymt så skall du ha Mahlkönig. Skall du ha det värsta, ja då finns det 3 modeller att välja på och det är Robur, Robur och Robur!

Jag la en beställning på en Robur.

OT:
Vi hoppas att farmor klarar sig så bra det bara går.

/AA
 

[SH]

Well-known member
KG, tråkigt att höra om din mor. Vi får hoppas att hon vaknar till det bättre. Vad skriver man mer? Ord blir liksom så fattiga i sådana här situationer. Tänker iaf på dig.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Slut på OT storyn:

Hon hade fått så stora skador på hjärnstammen att ingen annan som läkarna kände till hade ens överlevt intensivvården. Det gjorde stål-farmor, 56 år ung.
Efter en vecka flyttades hon till Strokeavdelningen, hon gjorde pyttesmå framsteg varje dag.

De sista dagarna sade hon ett par ord om dagen och hon hörde vad vi sade till henne, men hon sov 99,5% av tiden eftersom den delen som styr om vi ska vara vakna eller inte var så pass skadat.
Hon fick inte upp ögonen själv, men om vi öppnade ögonlocken såg hon oss. Det såg jag på hennes reaktion, hon log med ena mungipan (höger kroppshalva var förlamad).

Efter en vecka på strokeavdelningen dog hon haftigt i sömnen pga en komplikation. Det var egentligen det bästa som kunde hända henne, att hon fick bli fri. Hennes själ är fri och frisk nu.
Hon ville aldrig bli ett vårdpaket, och att sova 99,5% av tiden är inget liv.
Men tårarna tar aldrig slut känns det som.

Vila i frid, världens bästa Mamma. Världens bästa Farmor.
Älskad av alla.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp