Stockholm Vapiano vid stureplan - Sveriges sämsta "barista" och dessutom med en Marzocco FB 80

jojo

Well-known member
Vapiano vid stureplan - Sveriges sämsta "barista" och dessutom med en Marzocco FB 80

Vapiano är ett pastaställe vid Stureplan i Stockholm. Jag var där nyligen med två stycken bekanta och åt middag. Jag såg att de hade en espressomaskin från La Marzocco och jag tyckte det såg ut som en FB80 och till det en Mazzer Robur (tror jag). Det hela bådade gott för kaffet tyckte jag!

Jag beställde en americano och två enkla espresso och baristan börjar med americanon (som utan att jag sade det verkade bli en dubbel).

Tjejen vid spakarna tar ett handtag och fyller filterkorgen och fortsätter till min stora förvåning att sätta in det i maskinen utan att använda kaffepressen, som står snällt på bänken. :eek:hmy:

Hon går sedan omkring i en minut och pysslar med annat.

- Ursäkta, bränner du inte kaffet om du låter handtaget sitta i sådär, säger jag.
- Jag kan ta nytt kaffe om du vill...
- Ja gärna tack!

Hon börjar om hela proceduren och skippar tamping och sätter in filterhållaren. Jag tänker att jaha, tampingen är ju inte lika viktig som dosering etc enligt vissa. :)

Americanon bryggs sedan genom att hon kör vatten genom kaffet i över en minut. Inte riktigt en americano alltså (espresso + varmt vatten). Det rinner dessutom smutsigt vatten runt filterhållaren och en del av det droppar ned i koppen.

Under tiden gör tjejen också två stycken enkla i ett annat dubbelfilter. Även denna gång utan att röra vid tampern. Resultatet? Total avsaknad av crema.

Hon ställer sedan fram de tre kopparna på en bricka och frågar:
- Bra så?
- Ja, är det klart?
- Ja, betalar du allt på samma kort?

Jag tar med mig brickan till mina vänner och berättar hur det hela gick till, och nu passade jag på att dela det hela med er kaffenördar också. :)

Espresson smakar som en liten sipp bryggkaffe blandat med malet kaffe. Kanske den sämsta jag fått serverad i stockholm på länge.

Sveriges sämsta barista? I varje fall en en bra kandidat. :unsure:
 

mts

Well-known member
efter den där första skulle jag nog ha ångrat mig och gått nån annanstans. Förresten, ska inte americano göras på just dubbel espresso med varmt vatten i koppen innan extraktionen för cremans skull?
 

jodah

Well-known member
Skriv ett brev till pastastället och berätta om din upplevelse hos dom.
Det värsta som kan hända är att dom bjuder dig på mat eller kaffe.
 

tobake75

Well-known member
Varför i hela friden tog du emot kaffet? Det är lite typiskt svenskt att bara gilla läget. Du skulle vänligt men bestämt tackat nej med förklaringen att hennes kaffe saknar vissa fundementala bitar i espressohantverket. Crema t ex :)
 

chutzpah

Well-known member
Tycker också att det är lite typickt svenskt att tacka och ta emot. Varför sa du inte ifrån? Du får skylla dig själv!
 

jojo

Well-known member
Okej, relaxa lite nu. Jag förstår vad ni menar och självklart är det inte rimligt att någon ska betala för sådant kaffe. Jag har också skickat tillbaka en hel del koppar runt omkring på stan, så jag tackar inte alltid och tar emot.

Precis som jag är intresserad av hur en champagne med korkdefekt luktar och smakar tyckte jag att det kunde vara roligt att se hur dåligt kaffe man kunde göra med den dröm set up som de hade.

Oavsett detta så handlade min tråd om kaffet på Vapiano och inte om jag är typiskt svensk eller inte. ;)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag kan bara hänvisa till min lilla kaffesafari här i Örebro. Man kan ju undra om det inte borde till något slags förarbevis för en espressomaskin. Teknikerna på en del ställen (ganska många) lämnar sannerligen en hel del att önska.

För mig spelar det ingen roll vad Svensson tycker om att få en överextraherad, utspädd fesljummen espresso, men ska jag betala för drickat, så vill jag att det ska smaka bra också. Sedan kan det ju ibland vara kul att testa även om tillredandet är en katastrof...

På en tvärgata till Norrlandsgatan (ner mot Stureplanshållet) finns det ett par italienska småhak. I ett av dessa brukar jag ta en enkel (10:) när hustrun kikar på kläder i kvarteret. Har inte lagt namnet på minnet, men deras espresso är ett safe bet.

//Stefan (som precis avnjutit en god dubbel på BaraVaras Con Calma - 15g/28s - mums)
 

Coffeehead

Well-known member
Är det Sosta du menar på Jakobsbergsgatan? i så fall är det helt klart ett safe bet, jag tycker att oftast presterar denna bar bättre än den på Sveavägen.
 

jojo

Well-known member
Stefan provsmakade väl också som jag förstod det kaffet trots att det inte verkade vara "fulländat"...

Jag såg att kaffet var fullständigt undermåligt, men jag ville även få det bekräftat med smaklökarna. Om någon frågar mig om kaffet på stället kan jag berätta hur det smakar, hur det bryggs etc etc.

Är det någon annan som som fått möjligheten att prova kaffet på Vapiano?
 

Fabian

Well-known member
Jag var med om en liknande händelse idag på café Soda vid mariatorget. Köpte en enkel espresso, varpå tjejen som tog min beställning doserade utan att tampa(såg inte ens om de hade tamper där), och bryggde en dubbel espresso i en skitig enkel espressokopp. När hon hade gjort det trodde jag att hon hade någon skum rengöringsprocess på gång, för det var väldigt solkigt och smutsigt runt och på maskinen. Men nej, det var tydligen detta 10-sekundersskott jag skulle serveras. Nu tog hon fram en ny enkelkopp och hällde över från den smutsiga. Hon spillde en del och kladdade ner koppen jag skulle få, men det gjorde tydligen inget. Jag fick till slut alltså en till brädden fylld ca 4-5 cl espresso nästan helt utan crema i en kopp anpassad för ca 3 cl. Smakade som för starkt bryggkaffe som stått och bränt på värmeplattan nån timma.

Såg visserligen att det inte skulle bli bra kaffe, men jag tog emot delvis för att jag redan hade betalat och är "svenskt bekväm", men även delvis för att jag själv avskyr när kunder på mitt jobb klagar på saker, bra saker, som de inte vet är bra utan tror är dåliga.

Man förväntar sig ju nästan få bra espresso på ett ställe med påkostad E61-maskin och stor kvarn. Fick trösta mig med en alltid lika god dubbel cappuccino på Spuntino på erstagatan senare.
 
Är det någon annan som som fått möjligheten att prova kaffet på Vapiano?

Jajjemen, jag var på Vapiano som ligger i gamla stan igår och beställde en enkel till mig själv samt en Cappuchino till mitt sällskap. De använde Illybönor och jag fick en ljuvlig enkel med mycket tigerränder. Den smakade fantastiskt och Cappun var tydligen god den med.

Högsta betyg från mig, kan varmt rekommenderas.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp