Filterhållare till Silvan

Silva

Well-known member
Hej
Fick igår min nya Silva. En fråga gällande filterhållaren. Är det så att den "ska vara sned"? Min filterhållare är "assymterisk" (vilket kanske är exakt vad den ska vara). Dvs där kaffet kommer ut (de "två hålen") ligger alltså inte med rät vinkel mot själva handtaget (hänger ni med?). När jag sätter in filterhållaren i Silvan så att handtaget står med rät vinkel mot maskinen så måste jag ställa två espressokoppar snett för att det ska komma i kaffe i båda muggarna.

Tidigare hade jag en Krups och då kom kaffet ut i rät vinkel till handtaget (dvs båda utgångshålen var i rät vinkel mot handtaget) vilket det alltså inte är på filterhållaren från Silvan. Har jag fått en fel grej eller ska det vara så?

Mvh
Marcus
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Hänger inte vinkeln ihop med hur hårt du drar. Själv kan jag ha snett eller rakt beroende på hur mycket kaffe jag packat i. Spelar ju liksom ingen roll. Det är ju mycket gummipackningen som styr det där. Med tiden räknar jag med att packningen trycks ihop och man får dra PF allt mer.
 

Fabian

Well-known member
Det är inget som är konstigt med ditt portafilter, det ska vara sådär "snett". Man ska väl kunna skruva av de "två hålen", och alltså även kunna justera lite hur de sitter. En del maskiner, särskilt leva-maskiner brukar ha spoutsen(som de "två hålen" heter) ännu snedare, så snett till den grad att de nästan vridits ett kvarts varv, om du förstår. Och sen när handtaget sitter i maskinen är spoutsen mer eller mindre vinkelräta med maskinen.
 

Brölar

Well-known member
Tänkte också "vad i hel****" när jag fick min men så fort man sätter i och drar åt portafiltret så ser man att det trots allt är någon som tänkt till lite. :)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Precis som Brölar skriver så hamnar spoutsen rakt när man drar åt PF (PortaFilter = filterhållare). Om de däremot inte hamnar rakt och du inte får dropp från brygghuvudet (där du sätter fast PF) så kan det vara något som är knas...

//Stefan (som ibland fyller på med för mycket kaffe och inte får fast PF)
 

Silva

Well-known member
Den blir inte rak!

Hej igen
Det är just det som är problemet. När jag sätter fast PF vertikalt mot Silvian så är inte soutsen raka. Men det kanske inte är så att jag alltid ska ha PF vertikalt mot Silvian? Dvs jag har alltid trott att jag ska dra åt precis så hårt att PF står rakt ut. Men jag kan absolut dra åt PF hårdare (dvs så att den dras "till höger" istället för rakt ut"). Om jag gör det så kommer spoutsen i något läge att vara raka och inte sneda.

Men är det inte så att PF alltid ska vara rakt ut från maskinen? Eller ska man alltid ta i så hårt man kan tills det tar helt stopp?

Mvh
Marcus
 

mts

Well-known member
när mitt filter sitter fast som det sa pekar hantaget mot kanske... halv sex? då är apoutsen paralella med resten av maskinen. Kan ha varit så i början innan packningar och såna grejer vart inkörda att jag inte kom så långt som nu när jag sätter fast filtret, men sålänge det inte rinner kaffe från andra ställen än spoutsen så är det inget att oroa sig för.
 

Almapeso

Well-known member
när mitt filter sitter fast som det sa pekar hantaget mot kanske... halv sex? då är apoutsen paralella med resten av maskinen. Kan ha varit så i början innan packningar och såna grejer vart inkörda att jag inte kom så långt som nu när jag sätter fast filtret, men sålänge det inte rinner kaffe från andra ställen än spoutsen så är det inget att oroa sig för.

Mina spouts är också snea i förhållande till PF-handtaget. Och när jag underdimensionerat kaffet (som jag nämnt i en annan tråd) så kan jag dra åt PF mer, och när jag överdimensionerar kaffet (som jag nämnt i en annan tråd) så kan jag dra åt mindre.

Det känns inte som det blir någon större skillnad på resultatet, utan mitt motto är att jag drar så långt att det börjar ta emot och inte bildas någon "lucka" mellan mynning och pf.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Mitt PF står runt halv sex vid extraktion och vid sju i vila. I stort sett alltid. Sätter jag PFs handtag i rät vinkel mot maskinen kommer det tvivelsutan att droppa hett vatten på utsidan av PF.

Om jag inte har helt fel så ska det väl gå att skruva bort spoutsen helt. Kanske går det att justera dem om man känner ett behov av det...

Kolla detta. Ungefär 4.15 in i filmen. Denna film har jag lite som en ledstjärna; det var här jag lade grunden till mitt kaffeskapande. Sedan fick jag resten från träning och från ett jättebra forum som heter riktigtkaffe.se. Hört om det forumet? :)

//Stefan (som åt en fantastisk kebabröra till lunch idag; hade gjort den själv och den blev helt suverän)
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp