Silva - Första dagen!

Silva

Well-known member
Hej

Jag inser att detta är minst sagt nybörjarfrågor men ändå. Jag fick idag min härliga Rancilio Silva. Innan jag direkt köper en kaffekvarn så ber jag om er ärliga åsikt. Jag har idag säkert gjort över 40 espressos. I stort sett alla rinner igenom på cirka 10-13 sekunder. Jag har inte en suck att ens få någon över 14 sekunder. Jag har dels kört kaffe från en kaffekvarn jag har (en Krups som kanske kostade 800 kronor för ett antal år sedan). Jag inser att den säkert är ganska kass men den maler iallafall med ”riktigt kvarnverk” samt maler väldigt väldigt fint när man ställer in den på det.

Jag har också provat med ”färdigmalet espressokaffe” som ju lämpligen skall vara ok antar jag (förutom smaken kanske). Samma resultat, dvs otroligt snabbt genomflöde. Det går lika snabbt med enkla filtret som dubbelfiltret.

Jag har kollat mängder med videos på internet och inser vikten av att ”packa korrekt och jämnt” och sedan köra relativt hård tamper. Dock får jag i stort sett identiska resultat oavsett hur mycket /lite kaffe jag har. Vad är problemet? Det kan inte vara så att jag bara är orutinerad! Eller är det det?

Tacksam för svar. Om det är ”så lätt” att det handlar om att jag inte har tillräckligt finmalet kaffe så är ju svaret ganska enkelt, dvs köpa en Rocky. Men jag måste veta om jag gör något generalfel innan jag beställer en sådan.

Mvh
Marcus
 

GLC

Well-known member
Japp, du maler för grovt alternativt tampar för lätt. Utan bra kvarn blir det ett mörker med Silvian...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag skulle tro att det har med malgraden att göra. Innan jag skaffade kvarn så var det ett himla prövande med olika malgrader från olika kvarnar (sådana på affärer/hos kaffehandlare).

De lite billigare kvarnarna (oavsett malverk, misstänker jag) saknar förmågan att mala tillräckligt fint för espresso. Nu vet jag inte huruvida det är som det sägs att fröken S vill ha väldans finmalt kaffe; detta är inget jag egentligen märkt av.

Hur eller hur: jag hade för avsikt att köra kvarnlöst ett par månader och skrapa ihop slantar till en kvarn. Det gick inte att vänta så länge...

Du kan ju testa att köpa Zoegas på lösvikt på Ica, Hemköp eller någonstans och mala det i butikskvarnen. Kanske hittar du en bra malgrad där utan att bli ruinerad? Tro bara inte att en malgrad är densamma som en annan (nu tänker jag på "Zoega-kvarnarna"). Faktum är att jag fick OK malgrad strax före "brygg" på kvarnen på ("mitt") Hemköp, medans samma malgrad på ("mitt") Ica Kvantum gav en alldeles för grov malning)...

//Stefan (som också gått igenom det kvarnlösa helvetet)
 

Silva

Well-known member
Jag resignerar!

Ok bara att beställa en kvarn. Antar att en Rocky är ok eller? Ska man köpa med eller utan doseringsgrejen?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag har doserless och tycker det funkar bra.

Du kan ju kolla runt lite - det finns en miljon trådar om kvarn här - kanske finns det andra kvarnar som passar dig bättre.

Jag gillar att Rocky har en skala och fasta steg; andra vill ha den där finjusteringen man får med en stepless. Vissa vill ha doseringstimer medans andra vill gå på känsla. Somliga vill ha doserare (nästan alla på youtube verkar ha doser), andra inte...

Jag tror att det är en fråga om personlig tycke och smak. Alla typer har ju både för- och nackdelar.

//Stefan (som vet att det finns några alternativ i samma prisklass som Rockyn)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
För att doseringshuset bara står och samlar kafferester. Du får färskare kaffe med grind-on-demand. Doseringshuset blir en extra grej att rengöra.

Maler man för varje shot och använder doseringshus så försvinner liksom vitsen med doseringshuset... Maler man mycket och har i doseringshuset står det bara och blir gammalt (vid hemmabruk, annat är det väl på en servering).

Edit: Attans, så kan det gå när man är sen på att svara! Mr. Böna hann före mig...
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Världens snabbaste forum?

Nästan som en chat! :lol:

20:44, 20:45, 20:46, 20:47...

//Stefan (som kommer med lite OT här mitt i allt; kunde inte låta bli)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Sitter och läser igenom vad jag skrev alldeles nyssens...

Vad jag menar är inte att Rockyn är en dålig kvarn, utan att det kan - eftersom det nog är mycket en tycke- och smakfråga - vara värt att kika runt. Jag köpte Rockyn eftersom jag fick ett bra deal på den och jag har inte ångrat mig sedan dess. Däremot så var jag nog först inne på att skaffa en Eureka Mignon eller en Compak K3 Touch. Jag hade Rockyn först längre ned bland kandidaterna. Men sedan sprang jag på Rockyn till ett bra deal och slog till...

//Stefan (som blev med kvarn när han minsta anade det)
 

Fabian

Well-known member
Och här kommer en ca månadsgammal silviaägare med ett provocerande påstående:
Jag köpte Rocky med dosator i princip bara för att jag tycker den är snyggare! ;)
Nä, jag ska inte larva mig, men jag gillar att ha dosatorn så jag inte behöver stå och övervaka med portafiltret i hand, utan har händerna fria att göra annat, som t ex flusha maskinen eller hälla upp mjölk i kannan och ställa den i frysen, osv. Men det har ju klara nackdelar, som att det blir mer rengöring, samt att det blir en del malet kaffe över efter dosering innan man lärt sig utantill hur länge kvarnen ska mala för att det ska bli precis lagom. Det är en smaksak snarare än att den ena eller andra varianten är bättre tycker jag.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Nä nu blir jag förbannad... ;)

Nej då. Så särdeles provocerande vet jag inte om ditt inlägg var Fabian jag skrev typ samma sak lite tidigare i tråden... :D

[edit] Ah, du menar anledningen till ditt val av doser-modellen... My bad... Fast det är inte heller så himla provocerande... :)[/edit]

//Stefan (som är medlem på vad som gott kan vara Sveriges snabbaste forum)
 

Fabian

Well-known member
Hehe bra, då gick skämtet fram i alla fall, även om det tog nån minut :)

För att återgå till ämnet lite:

Rocky är ett bra val, den är hyfsat billig och gör sig extra bra med Silvia, då de är fina tillsammans på köksbänken. Du (trådskaparen) får helt enkelt föreställa dig vilken du tror kommer passa dig bäst - med eller utan dosator. Skillnaden i pris ligger bara på en hundring har jag för mig.
 

Silva

Well-known member
Tack!

Det blev en Rocky doserless. Håller med, otroligt snabbt forum. Några kompletteringsfrågor:

1. Vilket "nummer" på Rockyn kör ni angående malningsgrad för espresso. Inser att smaken är som baken men jag antar att många av er kör på ungefär samma malningsgrad, eller?

2. Nu då när jag har valt doserless. Innebär det då att jag maler ner kaffet i en behållare och sedan tar därifrån? Någon nämnde att man står med portafiltret....menar du då att du häller rakt ner i det?

Mvh
Marcus
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Verkar som om alla Rocky liksom alla andra kvarnar har fått sina skalor påklistrade av grappastinna italienare. Skalan på din kvarn kan inte jämföras med min. Prova dig fram. Leta upp nollpunkten - det är då malskivorna ligger i varandra. Jag maler 5-8 steg upp från den punkten nu på vintern. I sommar får du nog mala lite grövre.
Bara att prova. Maler du för fint med ca 14-16 gram så kommer inget vatten igenom. Maler du för grovt rinner vattnet för fort.
Lycka till - bra val av maskinpark :)
 

Fabian

Well-known member
Precis som Calobra säger så är graderna olika på alla Rocky, jag maler just nu på 9:an, men någon annan som kör precis samma finhetsgrad kanske har nummer 3 eller 14 på kvarnen. Min nollpunkt ligger på nummer 5 på kvarnen så mitt "riktiga" nummer, om graderingarna stämde exakt, är nummer 4. Fan, varför gör de såhär egentligen, vore mycket bekvämare om numrena stämde på alla maskiner!

Kolla på bilden på Rocky doserless, det finns en "näsa", ett utlopp där kaffet kommer, där under håller du portafiltret på den lilla stälnningen medan du maler. Du kan ha en behållare att mala i och sedan lyfta över till portafiltret, med då försvinner ju vitsen med en doserless kvarn.
 

knasper

Well-known member
Val av filter och tampningstekniker spelar också roll. Nu på eftermiddagen kommer min son att ha lämnat Rocky på "3", jag skruvar upp till "7" - ändå gör vi samma kaffe på liknande sätt (han doserar lite mindre i dubbla filtret och putsar bara med tampern - jag fyller lite mer och gillar att tampa på). När sedan frun skall ha en trippel-latte (stooora korgen) så sätter jag upp Rocky på "10".

Som sagt, man får känna sig fram. Blir det bra kaffe så har du gjort rätt oavsett vad instruktionsboken säger.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Nollan på en kvarn ligger där malskivorna precis tar emot varandra. På Rocky verkar det, som sagts tidigare, vara Grappastinna arbetare som klistrat fast skalorna. På min Rocky är nollan enligt skalan minus fyra.

Så här gör du för att nolla kvarnen (om du vill alltså; det sker ju på egen risk förstås):

1) Skruva loss de tre skruvarna som håller fast hoppern (bönbehållaren).

2) Skruva den övre skivan så långt ned det går; tills det tar stopp och sedan typ ett varv åt andra hållet.

3) Knäpp igång kvarnen och stäng av den (jag har satt en plasttandpetare i brytaren på framsidan och styr av och på med brytaren på sidan).

4) Medans den nedre skivan stannar av, skruva försiktigt den övre nedåt tills du hör skivorna ta i varandra. Stanna när du hör ett metalliskt snabbt klickande ljud! Risken finns att du sabbar skivorna om du fortsätter!

5) En liten, liten, liten justering uppåt av den övre skivan så har du din nolla.

6) Skruva tillbaks hoppern och markera - om nödvändigt - nollan. Eventuellt kan det behövas att montera bort den skruv som sitter på undersidan av hoppern (stoppskruven) för att ens få fast den på rätt position.

För att få till en riktig nolla på min maskin var jag tvungen att ta bort stoppskruven (med skruven blev det finaste läget typ 2). Det som är väldigt viktigt om man tar bort skruven är att man aldrig ställer kvarnen lägre än sin (nya) nolla!

Sedan behövs ingen panik vad det gäller att hitta nollan; det hörs ganska tydligt när skivorna börjar nudda varandra. Om du inte gör detta på en nattklubb eller liknande då... :)

Faktum är att när du ska göra rent kvarnen - vilket behövs lite då och då - så gör du på samma sätt som beskrivet ovan. Enda skillnaden (frånsett rengöringen) är att du då helt skruvar bort övre malskivan i stället för att skruva fast den. Försök hitta en borste med lite styvare borst (jag använder en påstrykarborste för skokräm) för detta syfte. Tillgång till dammsugare kan vara bra också. Se till att få så rent du kan; den nedre skivan behöver du inte ta bort.

Ett bra tips kan ju vara att skruva isär den nya kvarnen (enlig instruktionen ovan) och se hur den ser ut utan en massa bönkladd. Så att du vet var det ska städas sedan.

Och du. Tänk på att sköta om frk Silvia också. Backflusha henne lite då och då, borsta ur brygghuvudet och gör rent PF och filterkorgar.

//Stefan (som kanske är lite för pedantisk emellanåt, men som tycker om att hålla maskinerna rena)
 

moparman

Well-known member
Har precis skruvat isär min för rengörning och skruvat ihop den igen...
När ja testar kvarnen tom så hörs de som ett motstånd när man börjar komma ner till 5 på skalan...Är det normalt? Fick nästan ont i magen och såg skivorna pulvriseras :eek:hmy:

Har inte rört nån stoppskruv så de borde väl inte vara nån fara ?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp