Reservdelar till La Pavoni Europiccola?!

guitfritz

Active member
Sorg!

Nylonkolven i min Europiccola har givit upp.
Efter en hård dust med J&N Espresso Originale i smärre överdosering och kanske en gnutta överdriven preinfusion så har nylonkolven spruckit och gått i bitar... :eek:hmy:

Var hittar jag reservdelar till min kära maskin?
Det är 49mm-varianten, skall tilläggas!

HJÄLP!!! :eek:hmy:
 

Daffy Duck

Well-known member
Jag sörjer med dig!

Ta kontakt med www.gerby.com, dom bör ha reservdelar till den.
Ett mer lokalt tips är att kila in till El & Digital http://www.eldigital.se/ som ligger i korsningen Ringvägen/Hornsgatan, jag vet dock inte hur mycket Pavoni prylar dom har hemma.
Ett mer "långväga tips" är att kolla in www.espressoxxl.de.

Lycka till!

/Jerk (som är på jakt efter ett ångmunstycke till ovannämnda maskin)

Edit: Du hann visst före med att tipsa om tyskarna, Yirgacheffe! :)
 

guitfritz

Active member
Tack!

Jag sökte dock runt lite när värsta paniken lagt sig!
Det visade sig att www.gerby.com har La Pavoni-agenturen i Sverige och att de dessutom för reservdelar. Nu väntar jag bara på att bli uppringd av rätt person på Gerby som kan vägleda mig så att jag får rätt reservdel. Undrar om de bytte kolv när de gick från 49mm till 51mm...?

Edit: Jerk hann före!

Tipset om El & Digital fick jag även från han jag köpte maskinen av! Han hade köpt packningarna av dem när han bytte packningar för ett knappt år sedan.
 

Fabian

Well-known member
Det är El & Digital som sköter reservdelar, i alla fall i stockholm. Gerby kommer förmodligen hänvisa dig dit. Med betoning på förmodligen :)
 

guitfritz

Active member
Senaste nytt!

Stort tack till Daffy Duck/Jerk och Fabian för tipsen om El&Digitalservice!
Jag ringde dem just och det visar sig att de har tokkoll på prylarna och även har rätt reservdelar hemma!

Nu ska jag bara få tummen ur och åka dit! :)
 

guitfritz

Active member
En sista uppdatering, då jag hoppas att slippa liknande problem i framtiden...

El- & digitalservice hade rätt delar. Köpte en ny kolv i mässing och tillhörande två packningar. Kalaset landade på 310 kr, 220 spänn för kolven, 2*45 kr för packningarna.
Installationen hemma gick smärtfritt och första testet imorse föll väl ut. Det kändes enklare att dra en espresso med nya kolven.

Tack till er som engagerade er i detta! Guld värt!

/Tom-Andrew
 

Heffa

Well-known member
oooh, du bytte ut nylonkolven mot en i mässing alltså?

På vilket sätt märkte du en skillnad mot nylonkolven? Lättare som i mindre motstånd, eller lättare som i bättre shot?
 

Heffa

Well-known member
De äldre maskinerna har mässingskolvar.

Jo, det vet jag.
Men guitfritz hade väl vad jag förstår en äldre variant, men ändå med nylonkolv.
Var mest nyfiken på om det gjorde någon skillnad vid hanterandet av maskinen.

Är det samma diameter på kolven på Millenium och äldre varianter?
 

guitfritz

Active member
Japp. Jag har bytt från nylonkolv till mässing. Nylonkolven bär verkligen spår av att i åratal ha vistats i tämligen oangenäm miljö. Inte undra på att den till slut sprack, så torr och dan som den var!

Skillnaden:
Jag märkte skillnad mellan nylon och mässing i det att det kändes som att det var lättare att dra espresson -- lite som skillnaden mellan kylskåpskallt Bregott och sådant som stått i rumstemperatur i fem-tio minuter om jämförelsen tillåts... ;)
Det verkade även som att jag fick igenom mer vatten nu mot tidigare.
Nu ska jag kanske inte uttala mig så tidigt. Jag måste dra några skott till och få lite mer känsla för hur den beter sig nu!

Min maskin:
Min maskin är lite förbryllande. Den har den gröna kontrolllampan och den röda switchen som endast är på eller av, inte den äldre med tre lägen; I, av II. Den jag köpte maskinen av menade att den var ca fyra-fem år gammal, vilket torde innebära Millenium, men den har 49mm portafilter och hade ju nylonkolven...
I vilket fall gör den riktigt bra kaffe -- och det är ju det som räknas. :D

Olika kolvar:
Vad gäller kolvens storlek så finns det bara en typ enligt El & digitalservice. Jag frågade särskilt om detta, eftersom större portafilter kanske innebär större kolv, men de menade att det är samma kolv till båda typerna...
Det som räknas är ju dock att jag fick rätt typ till min maskin -- och, ja, att kaffet blir gott då, såklart... ;)
 

HeMo

Well-known member
Den jag köpte maskinen av menade att den var ca fyra-fem år gammal, vilket torde innebära Millenium, men den har 49mm portafilter och hade ju nylonkolven...
I vilket fall gör den riktigt bra kaffe -- och det är ju det som räknas. :D

Jag har ju haft fel tidigare i den här tråden, så jag borde kanske inte uttala mig :blush: men om den har 49 mm filter så tror i alla fall jag att den är äldre än 4 - 5 år. Men, precis som du är inne på, det spelar ingen roll för dessa maskiner.

Olika kolvar:
Vad gäller kolvens storlek så finns det bara en typ enligt El & digitalservice. Jag frågade särskilt om detta, eftersom större portafilter kanske innebär större kolv, men de menade att det är samma kolv till båda typerna...
Det som räknas är ju dock att jag fick rätt typ till min maskin -- och, ja, att kaffet blir gott då, såklart... ;)

Sedär, jag hade fel där också.... :blush: Jag tycker dock att det verkar lite konstigt eftersom jag har för mig att min kolv passar ganska bra i mitt 51 mm filter och därmed borde vara större än 49 mm. Men det är kanske något jag har drömt....
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp