Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 9 till 16 av 46
    Har en 42" plasma som jag har haft över ett år nu.
    Då var plasman överlägsen lcd. när det gäller svärta och reaktionstid.
    Nu har lcd skärmarna kommit i kapp vad jag förstår.

Plasman ligger ju bra i pris numera så det kan ju fortfarande vara ett alternativ.
    Fast tittar du på skärmar under 42" kan du glömma plasma, då finns bara lcd.

Skärmen bör ju vara något större än din gamla tjocktv för att den kommer ju närmre bakväggen och således längre ifrån.
    Köper du en lika stor så kommer bilden kännas mindre.
    Sitta och titta på en 50" på 2 meters avstånd är inte kul heller.

HD ready räcker för att se dom enstaka hd sändningarna som finns (förutsatt att din digitalbox medger det).

Själv skulle jag nog titta på en lcd av känt märke idag.

Att plasman drar mer ström än en lcd stämmer inte riktigt, snarare beror det på vad man tittar på. En plasma behöver bara tända upp en cell då den skall lysa vilket medför att de delarna av bilden som är mörk inte drar ngn ström. Lcd å andra sidan förbrukar fullt flås hela tiden oavsett mörk eller ljus bil pga att bakrundsbelysningen hela tiden är igång. Mäter man strömförbrukningen under en film så är det ganska så jämnt skägg.

Citat Ursprungligen postat av Croma Visa inlägg
    Att välja plasma idag känns helt fel.
    ...
    Kan varmt rekommendera Sony och Samsung om du vill ha bra kvalitet!
    Någon speciell modell från Sony eller Samsung du kan rekommendera? Av vad jag har sett så tycker jag att plasma har haft mycket bättre svärta och skönare djup i bilden. Vilka nya LCD-skärmar slår plasmorna på fingrarna där?
    latte art | Jag har inte tid att dricka dåligt kaffe

Senior Member Bjarnes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Vet inte om min LCD-TV "slår Plasmor på fingrarna" men väldigt bra svärta, mjukhet i rörelser och upplösning är denna F86 från Samsung. jag kör med 40" och sittandes drygt 3 meter ifrån fyller den synfältet rätt bra. Funkar underbart till Nintendo Wii också

Har surfat lite webb också (den är kopplad till en HTPC på 1920x1080) men man måste höja dpi från 96 till uppåt 120-140 för att lätt kunna läsa texten. Dock kan man zooma webbläsare; IE7, Firefox, Safari, så det är sällan nå't problem.
    Är man skum bara för att man vill ha mjölk i kaffet?

Citat Ursprungligen postat av treefinger Visa inlägg
    Någon speciell modell från Sony eller Samsung du kan rekommendera? Av vad jag har sett så tycker jag att plasma har haft mycket bättre svärta och skönare djup i bilden. Vilka nya LCD-skärmar slår plasmorna på fingrarna där?
    Sonys W serie är riktigt bra utan att vara "dyrast"! Deras U serie är hyfsad men W eller X är de jag skulle rekommendera! Tex Sony KDL46W3000. Kan varmt rekommendera den!

BTW, X serien är INTE billig...

Oj oj oj! Här händer det grejer!
    Massa bra inlägg minsann!

Ska man försöka summera Er visdom skulle man kunna säga att:
    • Full HD är onödigt om man bara ser på vanlig TV men kan vara bra med kringutrustning som dator, blue-ray eller kryss-låda.
    • Full HD kräver riktigt stor skärm för att komma till sin rätt.
    • Plasma ger fin svärta men riskerar bränna fast bilden och är dessutom ett sämre alternativ under 42"
    • Projektor är grejen om man hänger med i tiden.
    För egen del har jag idag en 29" CRT 3:4 (gul fläck i bildens högra del och grön fläck till vänster samt ringande surrande missljud inuti ) Vi sitter på ca 3,5 meter och ser övervägande på "vanlig tv".

Det verkar som att en 37:a skulle göra susen hemma hos oss så både plasma och Full HD verkar överdrivet. Vi ser dock på filmer som vi kör från x-boxen eller från lap-top men men....

Med detta i bakhuvudet har jag sneglat lite på
    1. Samsung LE-37R86
    2. PHILIPS 37PFL7562D
    3. LG 42LT75 inbyggd hårddisk (finns som 37:a)

Vad tror Ni? Är jag på rätt spår eller har jag inte fattat nånting?

37-42 är rätt storlek om Ni övervägande ser på vanlig TV (som du redan har skrivit...). Ni ska inte ha större.

Vi har en 46" och sitter på 3,5 meter, och bilden är långt ifrån snygg på en del TV kanaler... de komprimerar sönder bilden totalt, jäkla as. Det syns inte om man har mindre TVn men blåser man upp storleken lite så blir det tydligare ju större man har.

Det är bildkällan det är fel på, vanliga DVD filmer (och givetvis HD) ser bra ut, men det är just TV sändningarna när de snålar på bandbredden och ibland sänder med mindre än 2mbit/s som det ser kasst ut, det är en enorm skillnad mot en kanal som sänder med 6mbit/s. (som jämförelse gör vi DVD skivor med 8mbit/s...)
    Dyrt kaffe är ett billigt nöje.

Vet inte vad du har för budget men Loewe gör grymma saker. Finns bland annat på Pause Ljud och Bild.
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •