TV-tråden - LCD, Plasma, HD

Brölar

Well-known member
Jag har börjat ge mig in i TV-jungeln för första gången på 15 år. Lite har ju hänt kan man säga och jag hoppas att jag inte är den enda som tycker det verkar krångligt att sätta sig in i vad som egentligen är en vettig TV 2008.

Nu tycker inte jag att vi ska titta så himla mycket på TV, utan träffas och göra kaffe istället. Men när man väl sitter där framför nån töntig såpa så vill man ju att bilden och ljudet ska vara bra! :)

Så vad säger Ni?
  • Är "full HD" verkligen nödvändigt eller bara nördvänligt?
  • Är det puckat med plasma eller för lamt med LCD?
  • Finns det nån tumregel för hur stor TV man bör ha i förhållande till rummets storlek?
Lite frågor att börja med. Den här nöten ska vi knäcka!:)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Storleken på TVn har ingenting att göra med rummets storlek, däremot med tittavståndet (vilket du hittade ett diagram över, dock med amerikanska mått...).

Full HD är onödigt om du bara ska se på TV sändningar, de är nämligen inte i full HD (1080p), inte ens HD sändningarna. Däremot är en sådna bra om du vill se på filmer i full HD (men de sänds som sagt inte via TV-sändningarna).

Jag vägrar riskera inbränd bild, så jag har skippat plasman helt av den anledningen.
 

confuzed

Well-known member
Plasma slukar mycket mer el det är det enda jag vet(miljömarodörigt), jag tänkte skippa att ha tv själv men hade en fin lcd där jag bodde innan.
 

moparman

Well-known member
Jag har en Sony 50 tums bakproje 1280x720..
Sitter på ca 2,5 meters avstånd från tv och det är inga problem.
Sen enligt tester jag läst och vad många i olika forum skriver så är igentligen Full HD inte till så stor nytta på skärmar under 50 tum om du inte sitter väldigt nära..

Däremot kanske det oftare sitter bättre grejor i en Full Hd och därför är bättre bild men det är inte tack vare upplösningen..

Bäst är de om du sitter på 80-100tums projektor..

Surfar man mycket så är ju 1920x1080 att föredra.

Plasma sägs ha blivit mycket bättre angående permanenta inbränninhgar men så länge dom finns + ghostning så går dom bort totalt
 

Fabian

Well-known member
Har hört att det inte ska vara så stor skillnad på Full HD och HD-ready för den vanlige tv-tittaren. Speciellt då man har i åtanke att det inte finns några tv-sändningar i Full HD, som KG påpekar. Däremot, om man planerar att även använda tv:n som datorskärm, kan det vara trevligare med Full HD, då blir det nog större skillnad mot HD-ready.
 

Heffa

Well-known member
Jag köpte projektor i Augusti, och har inte använt min gamla TV över huvud taget sedan dess så den skall snart kastas ut.

Har en duk på 95" och sitter på... hm minns inte men 3 meters håll tror jag. Det är helt perfekt för mig, jag ser bara på film eller ett och annat avsnitt av någon bra TV-serie.
TV är föråldrat och onödigt ;)
 

Croma

Active member
Att välja plasma idag känns helt fel. Att de drar mer el är redan nämnt och inte så liten anledning att välja bort dem, dessutom är bilden underlägsen om man har bra bildkälla (tex Blueray, dator, PS3, XBox360 mm). Ställ dig frågan: vad ser du mest på? Är det bara TV, ta då en funderare, glöm inte den ökade elkostnaden, ser du på något från de ovan nämda bildkällorna, välj en LCD :cool:

Kan varmt rekommendera Sony och Samsung om du vill ha bra kvalitet!

Mvh Croma
 

jodah

Well-known member
Har en 42" plasma som jag har haft över ett år nu.
Då var plasman överlägsen lcd. när det gäller svärta och reaktionstid.
Nu har lcd skärmarna kommit i kapp vad jag förstår.

Plasman ligger ju bra i pris numera så det kan ju fortfarande vara ett alternativ.
Fast tittar du på skärmar under 42" kan du glömma plasma, då finns bara lcd.

Skärmen bör ju vara något större än din gamla tjocktv för att den kommer ju närmre bakväggen och således längre ifrån.
Köper du en lika stor så kommer bilden kännas mindre.
Sitta och titta på en 50" på 2 meters avstånd är inte kul heller.

HD ready räcker för att se dom enstaka hd sändningarna som finns (förutsatt att din digitalbox medger det).

Själv skulle jag nog titta på en lcd av känt märke idag.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Att plasman drar mer ström än en lcd stämmer inte riktigt, snarare beror det på vad man tittar på. En plasma behöver bara tända upp en cell då den skall lysa vilket medför att de delarna av bilden som är mörk inte drar ngn ström. Lcd å andra sidan förbrukar fullt flås hela tiden oavsett mörk eller ljus bil pga att bakrundsbelysningen hela tiden är igång. Mäter man strömförbrukningen under en film så är det ganska så jämnt skägg.
 

treefinger

Well-known member
Att välja plasma idag känns helt fel.
...
Kan varmt rekommendera Sony och Samsung om du vill ha bra kvalitet!

Någon speciell modell från Sony eller Samsung du kan rekommendera? Av vad jag har sett så tycker jag att plasma har haft mycket bättre svärta och skönare djup i bilden. Vilka nya LCD-skärmar slår plasmorna på fingrarna där?
 

Bjarne

Well-known member
Vet inte om min LCD-TV "slår Plasmor på fingrarna" men väldigt bra svärta, mjukhet i rörelser och upplösning är denna F86 från Samsung. jag kör med 40" och sittandes drygt 3 meter ifrån fyller den synfältet rätt bra. Funkar underbart till Nintendo Wii också ;)

Har surfat lite webb också (den är kopplad till en HTPC på 1920x1080) men man måste höja dpi från 96 till uppåt 120-140 för att lätt kunna läsa texten. Dock kan man zooma webbläsare; IE7, Firefox, Safari, så det är sällan nå't problem.
 

Croma

Active member
Någon speciell modell från Sony eller Samsung du kan rekommendera? Av vad jag har sett så tycker jag att plasma har haft mycket bättre svärta och skönare djup i bilden. Vilka nya LCD-skärmar slår plasmorna på fingrarna där?

Sonys W serie är riktigt bra utan att vara "dyrast"! Deras U serie är hyfsad men W eller X är de jag skulle rekommendera! Tex Sony KDL46W3000. Kan varmt rekommendera den!

BTW, X serien är INTE billig...
 

Brölar

Well-known member
Oj oj oj! Här händer det grejer! :)
Massa bra inlägg minsann!

Ska man försöka summera Er visdom skulle man kunna säga att:
  • Full HD är onödigt om man bara ser på vanlig TV men kan vara bra med kringutrustning som dator, blue-ray eller kryss-låda.
  • Full HD kräver riktigt stor skärm för att komma till sin rätt.
  • Plasma ger fin svärta men riskerar bränna fast bilden och är dessutom ett sämre alternativ under 42"
  • Projektor är grejen om man hänger med i tiden.
För egen del har jag idag en 29" CRT 3:4 (gul fläck i bildens högra del och grön fläck till vänster samt ringande surrande missljud inuti :)) Vi sitter på ca 3,5 meter och ser övervägande på "vanlig tv".

Det verkar som att en 37:a skulle göra susen hemma hos oss så både plasma och Full HD verkar överdrivet. Vi ser dock på filmer som vi kör från x-boxen eller från lap-top men men....

Med detta i bakhuvudet har jag sneglat lite på
  1. Samsung LE-37R86
  2. PHILIPS 37PFL7562D
  3. LG 42LT75 inbyggd hårddisk (finns som 37:a)


    Vad tror Ni? Är jag på rätt spår eller har jag inte fattat nånting? :unsure:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
37-42 är rätt storlek om Ni övervägande ser på vanlig TV (som du redan har skrivit...). Ni ska inte ha större.

Vi har en 46" och sitter på 3,5 meter, och bilden är långt ifrån snygg på en del TV kanaler... de komprimerar sönder bilden totalt, jäkla as. Det syns inte om man har mindre TVn men blåser man upp storleken lite så blir det tydligare ju större man har.

Det är bildkällan det är fel på, vanliga DVD filmer (och givetvis HD) ser bra ut, men det är just TV sändningarna när de snålar på bandbredden och ibland sänder med mindre än 2mbit/s som det ser kasst ut, det är en enorm skillnad mot en kanal som sänder med 6mbit/s. (som jämförelse gör vi DVD skivor med 8mbit/s...)
 

AJ

Well-known member
Vet inte vad du har för budget men Loewe gör grymma saker. Finns bland annat på Pause Ljud och Bild.
 

Bjarne

Well-known member
LG 42LT75 inbyggd hårddisk (finns som 37:a)
Vad tror Ni? Är jag på rätt spår eller har jag inte fattat nånting? :unsure:

Jag tror du är på rätt spår Brölar.
SKulle dock vilja att du tänker till på det med inbyggd hårddisk. Det är underbart om man vill banda program om man ofta inte är vid soffan när de sänds, men låt inte den bekvämligheten överskugga TV:ns kvalitet så att du nöjer dig med mindre.

Visst är ihopbyggda saker bra med mindre sladdar och mindre lådor i vardagsrummet, men modulära saker kan bytas var för sig om de går sönder och du kan maximera de funktioner du helst vill ha utan kompromisser. Kostnaden blir förvisso lite högre med fler lådor, men jag tycker personligen att det är värt valfriheten om man kan ha den.
 

moparman

Well-known member
Då tycker jag att du köper en Hd-ready tv av riktigt bra kvalitet 37tum

Och en projektor för fina film/spel stunder...

Personligen tycker jag att ja har helt ok bild på min 1280x720p 50 tummare på 2,5 meters håll med digital tv.Är rätt bra kompromis om man vill ha skaplig film/tv-spels upplevelse och tv
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Personligen tycker jag att ja har helt ok bild på min 1280x720p 50 tummare på 2,5 meters håll med digital tv.Är rätt bra kompromis om man vill ha skaplig film/tv-spels upplevelse och tv

3:an och 5:an lär väl ändå ha grymma "komprimerings-fläckar"? Det är de kanalerna som brukar ha grislåga bitrates.

1:an och 2:an är bäst på att hålla hög kvalitet, de kanalerna är det bra bild på.
 

Brölar

Well-known member
Visst är ihopbyggda saker bra med mindre sladdar och mindre lådor i vardagsrummet, men modulära saker kan bytas var för sig om de går sönder och du kan maximera de funktioner du helst vill ha utan kompromisser. Kostnaden blir förvisso lite högre med fler lådor, men jag tycker personligen att det är värt valfriheten om man kan ha den.

Tack för input. Har själv tänkt lite i samma banor. I slutändan kanske man sitter med totalt anti-klimax då man måste koppla till extern hårddisk för att den interna har brakat. Inte så mycket rörliga delar kanske, men ändå...
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,462
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp