TV-tråden - LCD, Plasma, HD

selanderm

Well-known member
App app... Tror att min totala avsaknad av smileys gjorde mitt inlägg något "rakt" i kommunikationen, vilket inte på ngt sätt var min mening.
Det var inte menat som någon kritik, bara en liten passning om var man finner mer info.:blush: Klart man skall få diskutera vad man vill i en avdelning som är avsedd för just detta. Jag skrev ju dessutom att det bara är trevligt.

anyway,
Kalibrering kan man göra på många sätt.
Antingen hardcore med massa prylar som skall kopplas och läsa av information mha kamera.
Eller så finns det dvd:er att köpa :cool: som man bara hystar i för att göra en snabbjustering, brukar ge ett hyfsat resultat.
Det har visat sig att det skiljer en del på två identiska skärmar när de lämnar fabriken. Jag TROR inte att man måste hålla på och göra detta om och om igen, men som sagt, det finns nog dom som kalibrerar varje dag. :lol:
(fininställning av kvarnen?!?):D

Nu skall jag ta en mehari på Bar Centro innan jag hoppar på bussen.
Trevlig helg på er!:coffee:
 

Brölar

Well-known member
Wow! Tack alla för Ert tålamod och Era utförliga svar och nyttiga länkar! :)

> selanderm: ingen fara, tack för saklig och bra info!
 

confuzed

Well-known member
ok här kommer mina 5 cent....


Strömförbruknings diskussionen, anser jag själv är snudd på komisk i sammanhanget, i ett forum där merparten av användarna har espressomaskiner på >1000w.


Måste säga att även om det nu inte är så att plasma drar mer än lcd(sen vet inte hur jag riktigt hur mycket tillverkningen av dem drar men också ett perspektiv att tänka på) så anser jag att resonemanget att om man ändå har en espressomaskin som drar si och så så varför då bry sig om hur mycket tv:n drar är lite snett. Det är väl extra mycket då man ska tänka på det, för att om jag vet att någon aktivitet jag ägnar mig åt är extra energikrävande så måste jag kompensera i en annan ände. När jag hade varit i västindien så visste ju jag att jag varit miljömarodörig genom att göra en atlantflygning så då får jag försöka kompensera genom att handla extra mycket närproducerat, bli nogrannare med att sortera etc. Man har ju ett ansvar att se till att man total sett försöker sänka sin miljömarodörstatus snarare än att öka den. Kanske lite off topic men ändå ett perspektiv att ta med.

//Åsan - the miljömupp :lol:
 

Bjarne

Well-known member
Man har ju ett ansvar att se till att man total sett försöker sänka sin miljömarodörstatus snarare än att öka den. Kanske lite off topic men ändå ett perspektiv att ta med.

Miljön ska vi alltid ha i åtanke i våra beslut nuförtiden. :)

Tiden då vi kunde rycka på axlarna åt effekterna är för länge sen förbi.
 

svartvest

Well-known member
Jag har en fråga till er, frun sa att skall vi inte skaffe en projektor, och säger frun sååå måååste man ställa upp... Nåväl tiden har gått, vi har fått i ordning hyfsat i rummet och soffan är på plats. Rummet är inte bara biorum utan även gästrum när gäster kommer.

Jag kan tycka det är rörigt och svårt att bestämma sig. Gain??...ansi osv...
Nu har jag tittat på denna på netonnet:
http://www.netonnet.se/art/tv-och-b...eh-tw3200lms210-169vpm140-w/161916.4849/#tabs

Rummet går att mörklägga hyfsat, skulle denna duk fungera?
Sedan så är det övervåning med snetak, fungerar ett sådant fäste?
Refektioner tack!!
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,620
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp