Förslag: Hur smakar bönan?

rhide

Well-known member
Att testa olika bönor och bönblandningar är väl något vi alla gör för det mesta, särskilt bör detta gälla för alla de som valde 250g påsar som vanligaste storlek när de köper nytt kaffe i undersökningen som var nyligen ;)
I "vad har du i kvarnen just nu"-anda tycker jag det är en bra idé att utöka idén och låta folk ge mer utförliga beskrivningar av de singel och blandkaffen som provas.

Mitt förslag är att skapa en ny forumsektion (kanske under mjukvara) som är till för att utvärdera och dela med sig av smakupplevelser från olika bönor och blandningar. Tråden "vad har du i kvarnen just nu" vägrar ju att dö ut, så forumet skulle säkerligen bli populärt (vem vill inte dela med sig av sina upplevelser och få tips/råd inför nya sorter?)

Förslag 1: Dela in underforumen efter hur dyrt kaffet är
Mjukvara -> Bönor och blandningar ->
1. Enkelbönor ->
1.1 Billiga (0-100kr/kg)
1.2 Medeldyra (200-300kr/kg)
1.3 Mycket dyra (dyrare)
2. Blandningar ->
2.1 Billiga (0-100kr/kg)
2.2 Medeldyra (200-300kr/kg)
2.3 Mycket dyra (dyrare)

Förslag 2: Dela in underforumen efter kaffets typ
Mjukvara -> Bönor och blandningar ->
1. Enkelbönor ->
1.1 Arabica
1.2 Robusta
2. Blandningar ->
2.1 80/20 eller mer
2.2 20/80 till 80/20
2.3 20/80 eller mindre

Kom gärna med kritik och förslag! :coffee:
 

rhide

Well-known member
Hm.. jag tycker det verkar enkelt.. de flesta vet ju åtminstone ungefär vad de betalade för kaffet, och oftast vem man ungefär vad graden robusta/arabica är. Problemet blir förstås gränserna..

När jag tänker efter en gång till tror jag dock inte det behövs så fin indelning... en ny tråd för varje ny böna/blanding räcker!

Nytt förslag:
Mjukvara -> Bönor och blandningar ->
1. Enkelbönor
(Ny tråd för varje böna)
2. Blandningar
(Ny tråd för varje blandning)
 

AJ

Well-known member
Låter väl som en utmärkt idé! "Vad har du i kvarnen tråden.." är ju lite bökig att söka i.
Någon form att väldigt enkelt smakformulär kanske borde finnas med? Så man kan utvärdera sin bönblandning.
/A
 

rhide

Well-known member
Tack för positiv feedback :) Värmer hjärtat mer än whiskeyn jag dricker just nu.. haha

Ett forumlär är enkelt att ha med i en "viktig" tråd, som alltid är överst, och det borde i min mening vara så enkelt som möjligt, samtidigt som det är informativt.

Förslag:
Namn: [Bönans/blandningens fullständinga namn]
Pris: [Ungefärlig prisklass]
Arabica/Robusta: [A/B]
Vem rekommenderar du bönan till?
[Fria ord]

Fria ord:
[Smakupplevelse, hur bli bönan bäst, etc]

Möjligen kan man ha fler alternativ, men jag vill helst hålla första delen med "fakta" så konkret och kort som möjligt, och att man får sväva ut lite själv senare
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ser finfint ut nu. :)
Ger en bättre grund med "det lilla forumläret", jämfört med bara löst prat i hela inlägget.

Fakta först via kopiering av formulär, löst prat sedan.:cool:
 

GuruX

Well-known member
Jag tycker det låter som en bra idé! Kanske lite överflödigt att göra så många forumdelar, men en bättre uppstyrd form för bönor vore najs.

Eftersom jag bara dricker presskaffe passar jag på ett propagera lite för någon slags klassificering för pressbönor. Å andra sidan funkar ju espressobönorna i pressbryggaren också.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Upps, nu ser jag dessutom att det första förslaget i själva verket var två olika förslag... Jag trodde att man både skulle fördela efter pris och sedan efter kaffesort, och det var då jag tyckte att det verkade krångligt...:unsure:
 

rhide

Well-known member
Ah, nej, det var två olika förslag ja.. men tusan... även det blir lite väl krångligt. Bryggkaffe glömde jag fullständigt bort! Det bör läggas till i forumläret


Förslag:
Namn: [Bönans/blandningens fullständinga namn]
Pris: [Ungefärlig prisklass]
Arabica/Robusta: [A/B]
Espresso/Brygg/Båda/Inget av dem ( :) ) : [E/B/B/Soptunna]
Vem rekommenderar du bönan till?
[Fria ord]

Fria ord:
[Smakupplevelse, hur bli bönan bäst, etc]
 

rhide

Well-known member
Ja, helt rätt. Jag tänkte återigen en sak och sade en annan :p Vad jag verkligen menade var någon form av mycket snabb blick över hur bra bönan är (en dålig böna kanske passar bäst som latte), i form av ett betyg 1-6, ett omdömme bra/soptunna, eller liknande
 

Daffy Duck

Well-known member
Ett riktigt bra initiativ, rhide!
"Bönor i kvarnen"-tråden som finns idag är ju omöjlig att hitta nått vettigt i...
Ett enkelt sätt att hitta andras intryck av en viss böna som man kanske är intresserad av att prova, både bra och dåliga erfarenheter!
 

cango

Well-known member
råbönan då? dvs, hemmarostarna?
(kanske vi inte ska vara med, då ingen kan/vill köpa våra blandningar/rostningar ändå...;-) )
 

rhide

Well-known member
Vad vet jag, men är det verkligen gott att göra sina skott på råbönor??


(Driver bara med dig :p Hemmarostare gör ju också blandningar och provar enkelbönor - så ni som vem som helst hamnar under de 2 kategorierna)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Fördelen med att det skulle skapas ett nytt forum för trådar om endast bönor/bönsorter vore ju att man skulle döpa varje tråd efter bönans namn/blandningens namn.

Då skulle man lätt kunna skumma igenom det delforumet och leta efter trådar som heter "dittan och dattan", om man nu letar efter info om dittan och dattan. Och givetvis att det inte skulle blandas in en massa andra frågor och trådar om kaffebönor i det forumet (som det är nu på mjukvara, den flyter ihop med hantverket på något sätt känns det som).
 

lupoo

Well-known member
OK jag skall förklar min tidigare icke kommentar.

1. Forumets struktur är det Molarin som enväldigt har sista ordet om. Det går att komma med "input" och förslag men det är han som bestämmer hur forumet ram skall vara sedan bygger medlemmarna upp med sina inlägg.

2. Personligen gillar jag strukturen på "Vad har du i kvarnen" tråden. Känns levande och lite otvungen. Framför allt är de roligt att läse då den har blivit så lång och man riktigt kan se utvecklingen från hyllning av robusta tyngd "italy orgin" till hissning av syrlig "the scandinavian style".

3.Till detta problem...
Då skulle man lätt kunna skumma igenom det delforumet och leta efter trådar som heter "dittan och dattan", om man nu letar efter info om dittan och dattan.
ser jag lösningen i att utnyttja sökfunktionera (ffa Google på RK).

4.Att ha fler underforum och specifika trådar ser jag som en bra möjlighet att posterna hamnar fel (lägg märke till att jag ser möjligheten och inte problemet ;) ).

Detta var mina högst personliga åsikter och tankar om detta.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp