Rapportering från Barista Cup

Yirgacheffe

Well-known member
Upplevde lite samma sak när jag besökte Stockholms uttagning. Det kunde varit betydligt mer fest. Här spelades det förvisso musik, men den gjorde å andra sidan att man som publik inte hörde ett ord av presentationerna. En Barista Cup skall väl vara lite show?
 

theseal

Kaffeterroristen
Det är ju lite av en "branchtillställning" , därav val av veckodag, enligt flertalet inblandade, frågan är bara varför det skall behöva vara så stelt.

Vore kul om man kunde göra det till en fet grejja med "prova på" och musik vald av baristan och en kunnig kommentator som hela tiden kommenterade vad som händer. En bra barista måse ju kunna prestera i "stojjiga" miljöer. En mygga på den tävlanden så man kan höra vad han/hon äsger till domanran/maskinen/publiken vore fränt.
 

Molarin

Well-known member
Märkligt med olika förutsättningar vid deltävlingarna. I Göteborg får man tävla på en Brasilia och i övriga landet på LaMarzocco. (Om jag inte förstått fel)

I Stockholm får man göra sitt program till musik men inte i Göteborg.

Scae! Varför är det så här?
 

lupoo

Well-known member
Tittar man på de stora tävlingarna som WBC och de i regionala i staterna så har men en presentatör tror att de kallas för "MC". En som har varit duktig på just detta är Nicholas Cho som bland annat gjorde detta under WBC i Tokyo senast. Ställer några frågor för att lösa upp den värsta nervositeten hos den som skall tävla och är med och ger lite stödkommentarer till publiken över vad som händer. Just sådant kan lyfta intresset för tävlingen över "den närmast sörjande" skaran.
 

M.ito

www.kafemarmelad.se
Ja Grattis Karin!
Vi är alla jättestolta! Stort grattis också till Viktor men också ett jättegrattis till Jenny på tredjeplats som impade stort! Hoppas att även Karin och Jenny går vidare till semin . Det var jätteskoj att vara domare och nu är man många erfarenheter rikare. Däremot saknade vi en hel del riktigt-folk på plats! Man får en hel del intryck och lär sig mkt även som åskådare så passa på till semin och finalen i sthlm i början på april.
 

andcar

Well-known member
Märkligt med olika förutsättningar vid deltävlingarna. I Göteborg får man tävla på en Brasilia och i övriga landet på LaMarzocco. (Om jag inte förstått fel)
I Sundsvall blev det en Coffee Queen som de tvingades använda.
Håller med om att det är konstigt att det inte är LaMarzocco på alla ställen för rättvisans skull. Johan som äger Delicerano sa att han gärna hade lånat ut sin valfri söndag då han ändå har stängt. Vet inte om det finns fler LM i Sundsvall om man inte har en som turnerar runt på tävlingarna.
 

Jutta

Well-known member
Tack allihopa!

Tävlingskaffet finns att köpa på Marmelad, med etiketter personligen sinerade...
Det är bara att titta in!
 

Molarin

Well-known member
Har du pratat klart i telefon nu, Jutta? ;)

Angående Karin Krusmynta af Marmelad...
Rostad viol, bakomliggande kittlande syrlighet och en skön eftersmak av gröna druvor och grape. Ska testa att dra den lite kortare, tror att den blir lite livligare då. Nu var det en väldigt mogen smak.
 

Molarin

Well-known member
Kortade av den... Tidigare 23 sek och 2,5 cl. Nu 20 sek och 2 cl.

Kanelbulle, päronfestis och lakritsrot...

Det är helt galet! Som ett barnkalas med tyska läderbögar! På ett positivt sätt. :D
 

andcar

Well-known member
ävlingskaffet finns att köpa på Marmelad, med etiketter personligen sinerade...

-Stort grattis! Nu är det bara att hoppas att jag hinner förbi på Marmelad om knappa två veckor när jag kommer ner till Götet och att det finns kvar av päronfestis och läderbögs-blandningen som Molarin så fint uttryckte det. :D
-Låter som ett trevligt sätt att bekanta sig med läderbögar. :cool:
 

Essenzatjejen

Well-known member
GRATTTTTTIS min Krusmynta-compadre! :D

Förhoppningsvis är jag din konkurrent nästa år :) men en trevlig sådan.

För er som har saknat mig så är jag hemma nu! :D

Å Jutta, Nakima hälsar. Vi har haft det asball!

Ska snart ner till marmelad för en kaffe! Har inte fått en riktig på två veckor!
 

Jutta

Well-known member
Det var ett jävla tjat om att jag pratar i telefon! Jag har många strängar på min lyra, så är det bara!
Synd förresten, TheSeal, att vi inte hann snacka mer idag, en hel del spring som du kanske såg...
Molarin, du borde gå domarutbildningen med dina smakkunskaper.
Det kommer ett tillägg på etiketten inom kort:

"Som ett barnkalas med tyska läderbögar!"
/David Molarin, Riktigtkaffe.se
Det borde få ruljans på försäljningen.

Andcar, jag håller en påse åt dig!
 

theseal

Kaffeterroristen
Jutta, det är cool, vi hade väldigt trevligt och dambesöket var mycket nöjd med både morotskaka och kaffe, som vanligt hos marmelad mao....
 

Montero

Well-known member
Tack allihopa!

Tävlingskaffet finns att köpa på Marmelad, med etiketter personligen sinerade...
Det är bara att titta in!

Vi som inte har nöjet att komma till Marmelad, kan vi beställa över telefon eller nåt (no PUN intended)?
Efter Molarins beskrivning så är det ett måste...
:cool:
 

mts

Well-known member
Vi som inte har nöjet att komma till Marmelad, kan vi beställa över telefon eller nåt (no PUN intended)?
Efter Molarins beskrivning så är det ett måste...
:cool:

finns en till som är intresserad här, aldrig hört talas om ett kaffe som jämförs med tyska läderbögar, nyfikenheten är total :)
 
Topp