Många utmaningar om man vill starta egen kaffebar!:)

Marre

Member
Hej Igen:)

Jag måste vara helt ärlig nu, jag har som jag tidigare skrivit, inte skummat mer än högst 5 koppar Latte, och jag har faktiskt aldrig tidigare registrerat mig på ett forum så jag är med andra ord ute och halkar på isen i dubbel bemärkellse:) Efter att ha sträckläst här på forumet i ca sex timmar, blir jag mer och mer medveten om min okunskap i detta ämne.

Anledningen till att jag vill lära mig kaffe är helt enkelt på grund av att jag anser att det finns utrymme och efterfrågan av en "Take away" cafebar (Kaffebränneriet modell) i en mellanstor stad i Sverige. Jag behöver veta allt! Utrustningen kräver att kaffet inte tar allt för lång tid att göra, jag ska kunna göra det mesta själv, kaffet skall gå att serveras i pappmugg mm. prismässigt vill jag kunna ligga på 25 kr latten ca, vad förväntar ni er då? Jag kan i dagsläget inte säga hur många espresso maskinen skall klara per dag då jag inte gjort någon djupare lönsamhetsstrategi:), här i Norge frågar de alltid om man vil ha en dubbel eller enkel när man beställer en latte, jag tror att detta betyder om man vill ha en eller två "shottar" espresso i sin latte, finns detta utryck i sverige? Nackdelar fördelar?

Finns det än och samma böna som kan användas till alla "vanliga" kaffevarianter eller måste man ha flera kvarnar med olika bönor för att göra en cappuchino eller en latte ? Jag funderar på att köpa mig en mindre variant att kunna ha hemma och träna på i kanske ett halvt år, men fördelan hade varit om den påminner om den jag sedan skall använda i arbetet så att man känner igen momenten i processen.

Kort och gott, går det att göra en god espresso i era ögon och öron på kort tid serverad i pappmugg för 25 spänn? Otroligt glad och tacksam för svar:blush:
 
C

crema

Guest
här i Norge frågar de alltid om man vil ha en dubbel eller enkel när man beställer en latte, jag tror att detta betyder om man vill ha en eller två "shottar" espresso i sin latte, finns detta utryck i sverige? Nackdelar fördelar?
häller man i mera eller mindre kaffe så ändrar du på receptet. det brukar vara att man väljer mellan stor och liten latte.
går det att göra en god espresso i era ögon och öron på kort tid serverad i pappmugg för 25 spänn?
det går men, det är ju inte så mycket känsla med papp mugg. just espersso kan man kanske servera i koppar. det är ju inget man suger på såååå länge. sen om man vill att det skall gå snabbt varför inte dra ner till en tjuga jämt och slippa pilla med växel.
 

Marre

Member
Tack för svar
Tanken är slippa disk i största möjliga mån, därför detta tjat om pappmugg. att dra ner fem kronor blir ganska mycket men om jag kan hitta en maskin som jag kan manövrera själv och som inte tar så lång tid, så finns det så klart marginaler till att dra ner på priset. Angående dubbel eller enkel latte så är det faktiskt så att de måste vara olika recept i så fall för att de är lika mycket mjölk i båda om man vill ha en störe måste man be om en "höj" (en hög) vilket blir mer mjölk i:) Jag tycker att det verkar bra då visa minniskor vill ha starkare kaffe, detta hörs nog väldigt konstig ut i era kaffenördars öron:) Kramar Marre
 

treefinger

Well-known member
Gillar din inställning och vilja att lära dig. Min personliga åsikt är att man självklart kan dricka cappuccino/latte i pappmugg. Det har jag gjort ett antal gånger från Mellqvist i Stockholm och det har varit några av de bättre upplevelser jag haft.
 
C

crema

Guest
att servera cappuccino/latte i pappmugg kan väll vara befogat om man vill ha Take away. det var espresso som jag tyckte var lite fel ;)
om man drar i mera kaffe i en latte så börjar det nog bli en cappuccino. hmm man använder nog olika uttryck. har ni cappuccino?
 

mag

Well-known member
Som vän av miljö och kaffekvalitet måste jag protestera mot den amerikanska idén att man ska gå runt med sitt kaffe i stora pappmuggar på stan... tycker det blir mkt godare och varmare i kopp.
Men med det sagt så vill jag gärna uppmuntra till idén att starta kaffebar, det kan det aldrig bli för mkt av... Dock tror jag att konkurrensen i take-away-segmentet nog är relativt hård eftersom både 7-11, pressbyrån, div kiosker och cafékedjor samt även traditionella caféer erbjuder denna vara. Vad är din affärsidé? Kvalitet framför pris kan ju vara en idé men då gäller det också att få kunderna att förstå skillnaden på ditt kaffe och pressbyråns. Alternativt så är det priset du vill konkurrera med, men då är nog detta inte helt rätt forum för dina frågor.
 

Marre

Member
Halloj:)
Efterom ideen fortfaande är på ide stadiet kan jag inte exakt peka på hur min affärside ser ut men tanken jag tänker är endå ganska enkel, det ska vara lätt att få en god latte i handen när man har begränsad tid. utbudet av mackor skall vara lätta att bära med sig för att lätta att få i sig. läget skall vara "på hörnet" lätt att komma in till, jag tror att det lutar mot ett italien insperarat sortiment av tillbeör, italiensk glass, oliven bröd mm.

Jag anser att man måste tänka miljövänligt, en aspekt som blir dyrare men som man vinner på i längden, det måste finnas pappmuggar gjoda i ett lättåtervinnerligt material som är bättre för miljön än att diska porslin, jag tänker likadant när man kommer till bönor och kvalitet på kaffe.

Jag har ingen tanke på att tävla med priser i förhållande till pressbyrån som är den enda "på hörnet" aktörer i den staden jag ser på. Vad gäller enkel och dubbel kaffe här i Oslo så tog jag kontakt med en bekant till mig som har arbetat på caffer här i stan i ca 8 år. Hon berättade att en enkel latte är en shott espresso i en viss mängd mjölk (kommer inte ihåg centiliter mängd) och en dubbel är två shottar espresso i samma mängd mjölk som en enkel.

Jag tycker det verkar bra då vissa vill ha mer kaffesmak i sina lattar. Cappuchino förklarade hon som ett annat recept. Vad använder Mellkvist för typ av bönor?

WOW många frågor blev det, kyssar och kramar :)
 

Matts

Active member
Eget Café

Marre, jag tycker du skall ta ett jobb på ett café i misnt ett halvår, helst längre. Säg mig någon annan branch där man kan starta eget utan erfarenhet. Snickeri utan att kunna snickra etc. Sedan måste du kunna driva företag. Att driva café är inte så enkelt som det verkar.
Skrivet av en som drivet caféer i 15 år...Du kan komma till mig o prova på en dag.


Matts
 

kaleii

Well-known member
Hon berättade att en enkel latte är en shott espresso i en viss mängd mjölk (kommer inte ihåg centiliter mängd) och en dubbel är två shottar espresso i samma mängd mjölk som en enkel.

Nu måste du nog precisera vad du menar med "en shot" och "två shottar".

En enkel är gjord med enkelkorgen och innehåller ca 7 gram kaffe. En dubbel är gjord med dubbelkorgen och är ca 14 gram kaffe. Vanligtvis så brukar man använda två olika portafilter (enkelfilter och dubbelfilter) för detta.

Se här: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?p=55856

En dubbel espresso görs på den till vänster. "Två shottar" blir missvisande, eftersom det inte fastställer om det rör sig om enkla eller dubbla espresso (två enkelshottar är ju inte samma sak som två dubbelshottar).


Lycka till :)
 

Marre

Member
Tack för omtanken, jag kommer gärna för att se hur det ser ut hos dig:) Vad gäller kunskapen för egen del så är också tanken att under längre tid skaffa den rutin som krävs för att känna sig trygg bakom disken, därför kommer jag att läsa ytterligare 15 poäng marknadsföring och företagsekonomi jag kommer också att leta runt lite för att se om man kan jobba extra någonstans. jag ansvarar idag för drivt, personal och försäljning för ett antal avdelningar inom service sektorn, jag är en jävel på ideer,service och försäljning:) Utmaningen med allt detta är att kombinera med mitt arbete jag har idag, så detta får ta den tid det tar:) Jag är mycket tacksam för så många som skriver här, Tack! Kramar ;)
 

theseal

Kaffeterroristen
Marre, jag tycker du skall ta ett jobb på ett café i misnt ett halvår, helst längre. Säg mig någon annan branch där man kan starta eget utan erfarenhet. Snickeri utan att kunna snickra etc. Sedan måste du kunna driva företag. Att driva café är inte så enkelt som det verkar.
Skrivet av en som drivet caféer i 15 år...Du kan komma till mig o prova på en dag.


Matts


Väl skrivet och ett mycket generöst erbjudande.


För att lyckas är jag övertygad om att kärleken till kaffet måste finnas där, och hos DaMatteo så spirar kärleken.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag tror också absolut att man bör jobba med kaffe innan man starta eget. Både för att få erfarenhet och för att känna av om det verkligen är någon man vill arbeta med. Det är ju trots allt stor skillnad på att ha kaffe som ett intresse och att jobba på ett café.
 

lupoo

Well-known member
Marre, jag tycker du skall ta ett jobb på ett café i misnt ett halvår, helst längre. Säg mig någon annan branch där man kan starta eget utan erfarenhet. Snickeri utan att kunna snickra etc. Sedan måste du kunna driva företag. Att driva café är inte så enkelt som det verkar.
Skrivet av en som drivet caféer i 15 år...Du kan komma till mig o prova på en dag.


Matts
Som några redan har påpekat ett mycket bra förslag/erbjudande. Om jag skulle ha samma ambition att starta ett café (vilket jag inte skall göra men..) så skulle jag se till att skaffa mig en "mentor/coach" att luta mig mot. Skulle försöka hitta någon med erfarenheter från "kaffesvängen" och tänk/visioner som stämmer med mina egna. Varför göra misstag som andra har gjort tidigare??
 

rhide

Well-known member
Ja, jag håller med Lupoo. Om du nu är du tillräckligt beslutsam för att driva ett café utan erfarenhet av kaffe generellt, chansa då och anställ någon som varit med ett tag i branchen ett tag. Det är bättre än att folk ser pressbyrån som ett alternativ till dig tycker jag. Är kaffet gott hos dig, och du även serverar liknande saker som dem (med skillnaden att ditt också smakar gott :) ) så är ni inte längre i samma konkurrensdimension... bara min mening
 

Conny Hysén

Active member
För att öppna kafé så behöver du följande, anser jag.

1. Pengar
2. social kompetens
3. Intresse för mat och dryck (gärna erfarenhet alt utbildning)
4. Ekonomiskt sinne.



Alla 4 sakerna ovan är lika viktiga..... Att "snöa"in för mycket på kaffet, och inte bry dig om de andra punkterna, kan vara dumt om du skall lyckas med ditt företag. Duktig kock och duktig krögare är olika saker....


Lycka till
 

DUÅ-Lars

Active member
Kör hårt!

Man kan bara önska lycka till i planeringsstadiet!

Att driva eget är ju helt klart en roligt vardag och att du dessutom kommer att verka inom ett intressant område är ju ett plus:lol:
Själv driver jag tillsammans med brorsan en butik runt mat i umeå. Vi kommer att göra stora förändringar under våren genom att bygga en matstudio men även öka platserna för att kunna äta och dricka kaffe hos oss. Vi kommer nog att fokusera på att servera riktigt bra kaffe istället för alla "mjölkkaffevarianter" då det känns mer annorlunda + att vi inte låser fast en person vid maskinen hela tiden.Istället kommer vi lägga allt krut på att ha riktigt bra bönor från mindre rosterier och variera dessa hela tiden för att skapa intresse. Om du kollar in BUNN:s maskiner och termosenhet så kan du nog pumpa en hel del "billiga" koppar med kvalité samtidigt som du kan fokusera på resten av verksamheten.Att latte har blivit så stort handlar nog till viss del om att det vanliga cafékaffet inte är drickbart:coffee:

Detta tips kanske inte faller alla på läpper men det gör att du kommer att kunna hålla en högre kvalite genom hela ledet och även hinna fixa grymma mackor,sallader och kanske rentav snacka lite skit med dina stammisar istället för att pumpa,pumpa.

Mitt andra tips måste oxå bli att sälja kaffet så du får merförsäljning och skaffa en chokladkreatör/konditor som levererar tryfflar/godsaker som kan förgylla kaffestunden ( rekommenderar Emanuel Andrén varmt).

Till sist kan man bara instämma i Matts ord- plocka upp hans handske och insup kunskapen!!

Kör hårt och NJUT på vägen!

Mvh

Lars
 

Delicerano

Delicerano, Sundsvall
Marre jag har ett tipps

Det bästa sättet att lära sig är att jobba.... själv satte jag upp min business för ca 8 månaders sedan, och det handlar om att nöta... och nöta, att omge sig med duktiga människor som är villiga att lära ut samt bidrar med lärdom. Om du vill praktisera står dörren öppen, gjorde det själv innan jag satte igång, du kan alltid höra av dig om du känner för det! Till frågan om du kan sälja en latte för 25:- och samtidigt till högsta kvalitet, Självklart!!! Frågan är bara vart du vill jämka... är det på kaffebönorna, är det på maskin, kvarn, eller på mjölken, eller vill du ha allt detta till perfektion, då kvarstår bara vinsten, och visst, att tillverka en dubbel latte till perfektion kostar ca. 10:- ex moms utan inräkning för lön, maskin, el, etc. bara råvaru kostnad. Lägg på ett normalt påslag på ca. 3,5 och vipps du har 35:-

Men jag tror mig veta hur du tänker, tänk om!!!!
Tänk så här Kanske, du skall leverera det bästa kaffet i stan, alla kommer för att de vet vad ett kvalitetskaffe smakar etc. Så gjorde jag!!!!! Och nu vet jag att jag gjorde det rätta!!
Hör gjärna av dig om vill ha hjälp, har bra kontakter etc. tel:0733929393

Mvh
Johan Modéer
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp