Köpa La Pavoni Professional om man har Rancilio Silva?

Ppettson

Well-known member
Haheten har tagit över och tycker det skulle bli ett fint inslag i köket och införskaffa en La Pavoni Professional. Men slänger man pengarna i sjön om man redan har en Rancilio Silva och köper en La Pavoni ?

Vad säger ni?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Den största frågan är väl varför du vill införskaffa en sådan?
När man har svaret på den frågan kan man spekulera vidare på kasta-i-sjön-aspekten på investeringen.
 

Fabian

Well-known member
Det beror på hur du vill använda maskinen, om du slänger pengar i sjön eller ej. La Pavonin används ju på ett helt annat sätt då det är du själv som styr trycket vattnet åker genom kaffet med. Om du bara känner för att göra ditt morgonkaffe från en maskin som ser lite annorlunda ut men fortfarande vill att det ska vara bekvämt och enkelt så kan det bli bökigt då du är van vid pumpmaskin, men tycker du det är kul att experimentera och lägga ner tid på att få till strålande bra kaffe från maskinen är det ett fint val.
 

rhide

Well-known member
Visserligen har jag ingen egen levamaskin, men med risk att hamna på hal is så tycker jag det är bättre att spara pengarna och köpa en större pumpmaskin istället
 

HeMo

Well-known member
Om du....
- Tycker att Pavonin är fantastiskt vacker
- Vill göra kaffeframställandet till så mycket hantverk som möjligt
- Inte har något emot att slita lite innan du får till dina första lyckade shots
- Gillar att maskinen är helt tyst när du brygger
- Tilltalas av enkla och lättmeckade konstruktioner
- Har plats för två maskiner i köket
.... tycker jag inte att du slänger pengarna i sjön. Begagnade Pavonis är ofta väldigt prisvärda och när du väl har lärt dig att använda den kan du få till fantastiska shots. Den är dessutom hyfsat lätt att ta med sig på resa (i bil).
 

rhide

Well-known member
Nu blir jag också lite nyfiken.. det skulle vara trevligt med en maskin man kan ta med sig enkelt

Vad menar du med "fantastiska shots"? Jag har hört att levamaskiner ofta har problem med temperaturstabilitet eftersom de är så små... stämmer det på La Pavionin också?
 

HeMo

Well-known member
Nu blir jag också lite nyfiken.. det skulle vara trevligt med en maskin man kan ta med sig enkelt

Vad menar du med "fantastiska shots"? Jag har hört att levamaskiner ofta har problem med temperaturstabilitet eftersom de är så små... stämmer det på La Pavionin också?

Jag menar att de bästa shotsen jag har gjort med Pavonin är nog bättre än något jag fått till med Giotton. Å andra sidan har jag fått klart mer misslyckade shots också...

Pavonins (och andra levamaskiners) temperaturproblem beror nog inte så mycket på att de är små, utan på konstruktionen där gruppen sitter direkt på kokaren. Det innebär att den blir överhettad efter några bryggningar. Man måste då slå av den och låta den vila innan man brygger igen, alternativt kyla ner den på annat sätt.
 

rhide

Well-known member
Jag håller inte riktigt med om listan, det allra viktigaste för mig är att kaffet blir bra - inte nödvändigtvis att mitt hantverk ser till att det blir det. Å andra sidan är det väldigt kul att resultatet av hantverket blir bra när det väl sitter :)

Men tycker du verkligen att det är det värt att lägga runt 3000kr på en begagnad pavioni om man redan har en bra maskin?
 

HeMo

Well-known member
Men tycker du verkligen att det är det värt att lägga runt 3000kr på en begagnad pavioni om man redan har en bra maskin?

Tja, det beror på om man har pengarna och intresset samt svarar ja på frågorna ovan. Personligen skulle jag kanske i så fall välja en Europiccola, som man kan få för runt tusenlappen begagnad.
 

Heffa

Well-known member
lite off-topic, men igår var jag inne på MediaMarkt och frågade säljaren på espresso-avdelningen varför deras Europiccola och Professional är mer än dubbelt så dyra (Pro kostar 8.500:-, Europiccola 7500:) som NetOnNet.
Han blev helt ställd och var tvungen att gå till en dator och kolla upp det direkt.
När han såg att jag hade rätt så sa han att han skulle kolla upp med LaPavoni varför inte de hade fått så bra inköpspriser också.

Vem vet, de kanske kommer gå ner i pris på fler ställen med tiden :)
 

marran

Well-known member
Jag tycker verkligen du ska köap en Pavoni eller liknande, fler "pumpkillar" borde göra det, bara för att känna på känslan av att styra allt själv :)

Jag skulle säga att den är ett perfekt komplement till en silvia, när man gör kaffe till bara sig själv kör man på Pavonin, men om du behöver bjuda flera har du en backup som kan göra många koppar i rad.

Att göra kaffe på en pavoni är egentligen inte så mycket svårare än en silvia när man väl vant sig, och du lär dig väldigt mycket längs vägen som även gör dig till en bättre barista med pumpmaskiner. Att sen en rätt använd Pavoni utklassar en Silvia är ju ett plus, en riktigt bra pavonishot kan enligt min uppfattning mäta sig med det bästa som finns, t.ex. La Marzocco GS

Att du kan få en beggad europiccola för under 2000 gör ju inte saken sämre!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp