Postmannen kommer sällan tomhänt...

AA

Skottjägare
Idag när jag kollade lådan så såg jag till min glädje att lite ny kaffelitteratur hade anlänt.
Det var den rykande heta "The Professional Baristas Handbook, An Expert's Guide to Preparing Espresso, Coffee and Tea" av Scott Rao som hade kommit.
Jag bara snabblädrat i den men den verkar lovande. Boken kan förmodligen jämföras med Schomer bok.

Författaren Scott Rao kan ni läsa lite mer om http://www.professionalbaristashandbook.com/ eller googla honom. Han brukar posta lite på CG och HB.

Återkommer med recension när boken är läst.

Ha de´

/AA
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Verkar vara en intressant bok. Bestställde du från hemsidan? Inga problem med att skicka till Sverige med andra ord?
 

AA

Skottjägare
Jajjemen. Boken är riktigt bra om man vill läsa om och lära sig hantverket bakom maskinen. I stil med Schomers bok fast lite mer djupgående och "öppen".

Rekommenderas.

/AA
 

danwi

Well-known member
Jag hittade ett ex av "Professional Barista's Handbok" under granen och det var en trevlig upptäckt vill jag lova! :D

Boken är en genomgång av vad man ska göra, hur man ska göra samt varför man ska göra på vissa sätt, framförallt när det gäller espresso, cappuccino, osv.

Som ingenjör gillar jag att få bra motiveringar till varför man ska göra på olika sätt och här har boken många bra förklaringar. Boken hänvisar dessutom på ett flertal ställen till forskningsresultat runt bl.a. olika aspekter av extraktionen.

Efter att ha läst igenom större delen av boken gjorde jag nyss en cappuccino utifrån de tips och ideer som beskrivs och jag tror minsann det den bästa jag har åstadkommit någonsin!

Som ni kan förstå så gillar jag verkligen boken :)
 

Sunschein

Well-known member
Livsfarligt att titta runt här på forumet... Nu har även jag beställt boken. Det får bli en lite försenad julklapp till mig själv ^^ Ska bli riktigt kul att läsa.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp