Bosch kvarn

pinarro

Member
Jag har precis inskaffat en Gaggia baby twin. Då jag är en absolut novis på detta område att tillreda sin egen espresso hemma så vore jag tacksam för lite tips.
Hur fin ska malningen vara till Gaggian? i förhållande till butiksmalt esspressokaffe dvs.
Jag har en Kvarn från bosch som jag haft i ett antal år och den har fungerat utmärkt till brygg. Den är vit (finns även i svart) modellbeteckningen är borta. Den har ett inställningsvred för malningsgrad samt timerfunktion. Är det någon som på rak arm kan säga om denna lilla mackapär duger till att mala kaffet till min gaggia.
Då gaggian gick loss på, för min del, väldigt många pesetas så är jag inte direkt sugen på att slänga fram så mycket mer för en kvarn. Min sambo skulle troligtvis inte uppsakatta det iallafall.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Prova! Ställ in kvarnen på något vettigt och mal portafiltret fullt. Ca 14-18 gram. Tampa med NOT/ plasttampern du kanske fick med! Sätt fast PF. Du ska inte behöva kämpa för att få dit det i maskinen. Slå på. Ta tid från det vattnet når kaffet. Pumpen burrar tyngre. Ifall ca 6 cl rinner igenom på ungefär 20-25 sek. så är du inte helt fel ute.
Blir smaken bättre med en bättre kvarn - Ja definitivt.
 

lupoo

Well-known member
Hej och välkommen!

Vad gäller din fråga så tror jag att bästa svaret är att prova. Jag tror att den kvarn som Du beskirver är en sådan som jag har hemma och använder till presskannan. Den är väldigt högvarvig och gör kaffet statiskt, tycker även att den levererar lite för "öjämt" i malningen, dvs stor spridning i partikelstorlek.(Boschkvarnen kommer allt närmar den punkten då den blir medtagen till jobbet, så att den bättre Dualit kvarnan kan få komma hem igen ;) )

Men köp lite färska bönor och börja "labba" där hemma. Generellt kan sägas att den malning som Du hittar i "färdigmalt espresso" typ Lavazza är för grovt för en espressomaskin mera ämnat till en Moka-bryggare.
Målet är ju att få en extraktionstid på ca 20-30 sek på en enkel espresso.
"Labba" är kul
 

Fabian

Well-known member
Vill nästan påstå att jag vet att det är för grovmalet, tror det var en sån mina föräldrar hade en gång i tiden. Men det är inte omöjligt att det kan gå att få till nånting om du kör finaste malningen och pressar ner ordentligt med kaffe i filterkorgen.
 

knasper

Well-known member
Jo, det låter som min "gamla" kvarn som nu tjänstgör med aeropressen på jobbet, en inverterad lupoo alltså :huh:

Visst är det statiskt kaffe och visst är det något inkonsekvent malet men det går att få fint nog. I kvarnens grundläge är det säkert som Fabian säger - för grovt - men det går att ändra. Kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde men börja med att öppna/dela kvarnen. Under inställningsvredet i botten finns en skruv som "skruvas åt". På med vredet och när du sedan har vredet tillbaka (i samma position som tidigare) så mal kvarnen finare än tidigare i varje givet läge. Litet fingertoppskänsla, förstås, hur mycket man skall skruva åt. Gör man så här finns möjlighet att vrida ihop malskivorna och det skall du undvika ;)

Tror säkert att du får en finare malningsgrad efter det här, om du tycker det räcker för dina espressos är upp till dig att avgöra.
 

pinarro

Member
Tack för tipset!
Provade att meka lite med maskinen. Den låter numera inte så friskt.. Jag drog minsann ihop den lite för tajt.
Kanske får det bli så att jag helt enkelt satsar på en bättre kvarn i allafall. Den duger till att mala till min bryggare.
Några tips på en kvarn som gör jobbet, varken mer eller mindre! Om ni förstår vad jag menar.
Det finns förstås kvarnar för flera tusenlappar men jag vill bara ha en kvarn som levererar ett stabilt resultat som "duger". Kanske någon nu tycker att jag hädar om jag uttrycker mig så men min ekonomi tillåter inte sådana utlägg och jag vet inte om mina smaklökar någonsin skulle upptäcka skillnaden i kaffe malt i en 1000 kr maskin jämfört med en 4000 kr maskin.
 

Almapeso

Well-known member
Tack för tipset!
Provade att meka lite med maskinen. Den låter numera inte så friskt.. Jag drog minsann ihop den lite för tajt.
Kanske får det bli så att jag helt enkelt satsar på en bättre kvarn i allafall. Den duger till att mala till min bryggare.
Några tips på en kvarn som gör jobbet, varken mer eller mindre! Om ni förstår vad jag menar.
Det finns förstås kvarnar för flera tusenlappar men jag vill bara ha en kvarn som levererar ett stabilt resultat som "duger". Kanske någon nu tycker att jag hädar om jag uttrycker mig så men min ekonomi tillåter inte sådana utlägg och jag vet inte om mina smaklökar någonsin skulle upptäcka skillnaden i kaffe malt i en 1000 kr maskin jämfört med en 4000 kr maskin.

Du kommer garanterat känna skillnaden i smaken. En maskin som inte lyckas mala stabilt kommer ge dig gråa hår. Det är som att investera i en fin kostym men behålla tubsockarna. Det vill säga du lurar ingen.

När jag ändå är inne på "kloka" ord så kan jag fortsätta med vad min gode arbetskamrat alltid säger när han köper nya prylar.

"När du köper god kvalitet så behöver du bara gråta 1 gång"
 

pinarro

Member
Ok. Då återstår det för mig att helt enkelt införskaffa en bättre kvarn. Tur att man precis fyllde 30 och fick lite pengar över.
Demoka kvarnar 203, 205, 207 är de något att ha, vilken av dem bör man ha.
Dessa verkar ligga i en prisklass som passar, (180 eur och uppåt)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,665
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp