Är trött på allt kladd……

Yli

Active member
Skall uppgradera men nu börjar jag inse att det kanske är en helautomat som passar bäst….
Har idag en Francis Francis X1 men är så trött på den lilla kokaren, och vill ha något bättre typ BFC Perfetta, (FF X1 är tillverkad före 2003 och jag kör bara malet kaffe)

Jag och tjejen dricker minst 2-3 koppar i vardagen och tjejen vill alltid minst ha två shots i sin latte. Så det tar alltid en evig tid att vänta på att kokaren skall koka upp på nytt… så högre prestanda är ett måste.

Men nu börjar jag tveka inför köpet av ny maskin. Jag är nog för trött på alla förberedelser innan och efter innan man får njuta av resultatet.
Och (fast jag innerst inne alltid vetat att det är jag som får stå där och fixa allt kaffe) önskat att min sambos intresse skulle vara större för att faktiskt göra en riktigt god espresso.

Jag lyckas nästan aldrig få till en god kaffe när man stressar i vardagen….:mad:

Blir det lättare med en t.ex. BFC, alltså att hitta rytmen i att alltid få till en god espresso?

Väljer mellan en Jura F50-F70 eller en BFC perfetta…?
 

Ignatius Riley

Well-known member
Efter en del funderande och sökande skaffade jag en helautomat innan jul. Det tog ett tag med olika justeringar på maskinen och testande av olika bönor men nu tycker jag att det blivit riktigt gott.

Visst, kanske det skulle bli ännu bättre med en bra kvarn och en fin manuell maskin, men jag har varken plats eller tillräckligt stor konsumtion för att motivera kostnaderna (och besväret).

Ett tips jag hört från flera personer är att inte slarva med rengöringen, annars blir det ofta problem med just helautomater. Min maskin (Saeco Talea Ring) är mycket lätt att göra ren.

Du bor visserligen en bra bit från mina trakter, men jag kan tipsa dig om att det finns en Saeco Talea Ring som är nedsatt till 6295 kr på Siba i Västerås, den är uppackad men inte använd.
 

Janne Rexcat

Active member
Vi använder Siemens surpresso s75 helautomat och är väldigt nöjda. Jag hörde någonstans att innandömet i Siemens byggs av Jura men om det stämmer vet jag inte. Då det är 3 stycken i familjen som dricker flera dubbla shots om dagen vore det otänkbart med en manuell eller halvautomat för vår del. Tycker den är snabb att köra flera efter varandra. Det enda man behöver vänta på är när man ska skumma/värma mjölken. Eftersom det bruka komma en skvätt vatten innan mjölken börjar rinna låter jag första slatten hamna i kopp och växlar sedan till kanna så lite kladd blir det om man vill ha det bra.
Jag tittade lite på Juras helautomater och ingen av dem verkar ha en digital text display som talar om vad den gör och vad man själv behöver göra, en finess som jag uppskattar med Siemens surpresso s75.
 

lupoo

Well-known member
Hej och välkommen!

Jag och tjejen dricker minst 2-3 koppar i vardagen och tjejen vill alltid minst ha två shots i sin latte. Så det tar alltid en evig tid att vänta på att kokaren skall koka upp på nytt… så högre prestanda är ett måste.

Har Du räknat med att bli mer tidseffektiv med en enkelkokarmaskin, och prestera mjölkdrycker?:nowink: Det blir Du inte med Perfettan, snarare tvärt om. Tar mer tid att gå mellan brygg-ångläge eller ång-bryggläge än med X1:an. Jag har erfarenhet av bägge maskinerna och uppdaterade till Perfettan från just en X1:a som jag fortfarande har kvar och använder ibland!
Perfettan är en helt suverän espressomaskin och kan pumpa ut espressos i långa banor (nåja men nästan). När Du väl är i ångläge så finns det kraft så de räcker (och blir över) till att ånga mjölk i långa banor. Men just att gå mellen dessa lägen kan upplevas som lite tidskrävande. Jag kan leva med det men min nästa maskin blir en med två kokare (eller kanske H/X).
Helautomat är inte min grej då jag tycker att själva hantverket (och kladdadet...) är minst halva grejen. Men vi är ju alla olika.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag vet inte hur snabbt det måste gå. Eller hur långsam X1an är. Den enda maskin jag har att jämföra med är ju en Gaggia Syncrony Compact (helautomat) och Silvian är helt sanslöst mycket snabbare än den i alla avseenden. Jag har lite liknande förbrukning som trådstartaren.

Så här gör jag kaffe iaf (och jag tycker inte det tar lång tid):

1) Tempsurfar maskinen (fast inte alltid)
2) Mal kaffe till en dubbel (och det är väl här jag skulle vilja att det gick lite snabbare)
3) Brygger (en 6a tar runt 25-30 sek)
4) Gör rent PF och brygggruppshuvudet
5) Slår igång ångan och torkar rent lite grann
6) Spolar ur vatten ur ångröret och tar samtidigt fram mjölken och fyller skumkannan
7) Skummar till en eller två latte/cappuchinos
8) Spolar ur och torkar rent ångröret
9) Slår av ångan och slår igång bryggaren för att fylla kokaren

Sedan är sedan, efter lite avtorkning, klar för nästa uppsättning shots. Nu har jag inte klockat detta, men det känns inte som några evigheter. Omställning från brygg till ånga kan inte ta mer än en halv minut; samma tillbaks. Egentligen är det bara malningen jag tycker tar (lite för) lång tid...

Om jag inte har helt fel så är det väl en kokare i Silvian? Som sagt har jag bara en maskin att jämföra med och troligtvis finns det snabbare maskiner. Visserligen är inte fröken S någon cafémaskin, men fullt tillräcklig för mina behov! :D

//Stefan (som hämed lagt sina 50 cents och som bara älskar "kladdandet" däri konsten ligger)
 

Yli

Active member
Men blir ni fullt nöjda med creman och skummet? Jag är livrädd för att min uppgradering innebär att det blir bökigare att skumma, och att creman blir sämre med samma förutsättningar som förut. fast allt är visserligen en fråga om kompromiss

Är det någon som gått från en halvmanuell maskin i 4-5kkr klassen till automat i 10kkr och känt att resultatet inte alls är så bra som det borde bli. Utan att det kanske ändå hade varit värt att köpa den halvmanuella…

Kan ju tänka mig att det är ganska många som gått från Gaggia classic till Titanium...?
 

Yli

Active member
japp, var lite otydlig, alltså, om dem som bytt från halvauto. till helautomatisk är fullt nöjda med........
 

Ante

Well-known member
När det gäller mindre kladd och bök med maskinen tror jag inte att en helautomat är bättre, känns som det är mer jobb att hålla en sån pjäs ren, speciellt om man har lite oljigare bönor i den.

Sen håller jag med lupoo, vill du kunna slänga upp några latte på raken så är H/X eller dubbla kokare "the way to go"

Själv upplever jag att kladdet minskar när du blivit van med maskinen och byggt upp en rutin...

Det är en fröjd när man själv märker att shotsen blir bättre och man lyckas hålla ett jämt och fint resultat... och hålla rent omkring sig.

Ska nämna att jag alldrig testat helautomat så dom kanske är lättare att hålla rena än en halvmanuell, har bara för mig att jag läst nått inlägg om det. Någon med mer erfarenhet på det området kommer säkert att rätta mig annars.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det är definitivt inte mindre bök och kladd med en automat imho. Dessa maskiner kräver ju också underhåll i form av rengöring. Vad gäller skumningen så kan jag bara, än en gång, säga: aldrig mer panarello!

//Stefan (som upplever något av en ny vår med fröken Silvia och Rocky)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Satte, bara på skoj, en timer på mig själv när jag gjorde två cappisar. Från malning till redo för malning igen tog det runt fem minuter (fyra och en halv i bästa fall; jag krånglade lite i början och det brukar jag inte göra). Då inkluderar detta alla stegen (utom flushningen) i mitt tidigare inlägg.

Så kanske går det inte riktigt så snabbt som jag velat göra gällande... Men - som sagt - för mitt behov räcker det utmärkt! Och skulle man få gäster så: den som väntar på något gott... :)

Återigen inget viktigt, bara en liten reflektion på det här med tidsaspekten.

//Stefan (som nog trodde att det gick lite snabbare än så; det känns så iaf)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Inspirerad av Johey tog jag tid på mig också. Gjorde precis två koppar, en Cappu och en Mezze. 3:40 med all tid inräknat, mjölkkannan ursköljd och allt. (dock inte mjölken upphälld i kannan, det hade jag redan gjort...).

Det var då givetvis två koppar bryggda på varsin dubbel espresso.
 

drakbane

New member
Hej

Mitt första inlägg i detta trevliga forum.....man kanske inte platsar helt då vi har en helautomat ;)
Uppgraderade i december från en Kenwood Retro Coffee Maker ES552, o eftersom frun drar i sej ett gäng latte om dagen så hade jag/vi letat ett tag efter en helautomat, och hade då upptäckt att det INTE betydde helautomat.

En HELautomatisk maskin är i mina ögon en som man fyller med kaffebönor och mjölk. Resten fixar maskinen. Men SÅ var det inte skulle vi upptäcka.

Vi letade länge o väl och efter ett besök på skånemässan i malmö där något företag visade upp Saeco maskiner så bestämde vi oss för en sådan.

Och den fungerar bra men, och det är ett stort MEN. Den ska fyllas med vatten, den ska fyllas med mjölk, den ska fyllas med bönor(inte så ofta dock), sumplådan skall tömmas och vattenuppsamlingsskålen skall tömmas.
Den skall efter mjölkkörningar rengöras och mjölken ska tas ur.

Ok, den "talar" svenska, men inte sören kallar jag den helautomatisk......

Nästa maskin ska ha,
Vatten anslutning, mjölkkyl samt tömmning till avlopp eller motsvarande.

/Joakim
 

drakbane

New member
Passade på att klocka den oxo :D

En latte tog drygt en minut och 50 sekunder senare fanns det även en espresso klar.
har testat den innan när vi var folkade o den bara brygger o skummar på, så där finns inget att anmärka.

Sen att den vill köra obskyra rengöringsprogram när det passar som minst :angry:
 

killbill

New member
Tidtagning pågår

Jag har aldrig klockat min maskin tidigare men efter att ha läst den här tråden ville jag också testa.
Till frukosten blev det en dubbel espresso macchiato. Efter en minut var den klar. Ytterligare en minut och 10 sekunder senare hade frugan sin latte i handen. :D


Nu ska maskinen bara göras ren också :angry:
 

Mangan

Well-known member
Kan bara säga att jag är grymt nöjd med att ha helautomat. Jag skulle vilja ha en halvis också, men just nu dominerar min Jura F50. Det tar mig runt minuten att fixa en mumsig cappucino, och vanlig espresso...då snackar vi Star trek känsla. Kapten Picard får inte en kopp Earl Gray snabbare än jag får mig en dubbel espresso, och när det kommer till rengöringen så är det bara att trycka på en knapp.

Warpspeed lieutenant! ;)
 

Yli

Active member
Juran F50-F70 är grymt snygg och känns lyxig!
Har trixat och kämpat med kaffet hela helgen. Köpte i fredags 1Kg ”billiga böner” som jag förbrukade bara på att testa olika tekniker och inställningar, När jag väl hitta de ultimata förutsättningarna för en god espresso och cappucino. Köpte jag riktiga böner och resultatet blev grymt, extremt nöjd faktiskt. Det är super kul att lägga ner tid på att få till ett bra hantverk, men det tar tid… Men det är väl den kompromiss man får göra, om man inte har två maskiner dock.

#16, Till Mangan. Kör inte du med den inbyggda kvarnen???
 

Yli

Active member
Kan bara säga att jag är grymt nöjd med att ha helautomat. Jag skulle vilja ha en halvis också, men just nu dominerar min Jura F50. Det tar mig runt minuten att fixa en mumsig cappucino, och vanlig espresso...då snackar vi Star trek känsla. Kapten Picard får inte en kopp Earl Gray snabbare än jag får mig en dubbel espresso, och när det kommer till rengöringen så är det bara att trycka på en knapp.

Warpspeed lieutenant! ;)

Hur blir mjölken när du skummar? Har du provat någon halvmanuell maskin som du kan referera till?
 

Mangan

Well-known member
Jodå, jag kör med den inbyggda kvarnen. Jag har en Minimoka vid sidan av som jag använder när det är lite oljiga bönor eller då jag vill alternera kaffe innan jag kört slut på bönorna i maskinen. Jag skaffade kvarnen till min förra helautomat, en C3 Toscana och på den maskinen sög verkligen den inbyggda kvarnen. Kvarnen på Juran är däremot helt fantastisk imo.

Vad det gäller mjölkskumningen så är det helt utan referens. Jag kan konstatera att det blir bra och att det går riktigt snabbt, sen hur konsistensen står sig mot en semiautomat vet jag faktiskt inte. Jag kan utan problem skumma mjölk till åtskilliga cappus åt gången.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp